تبلیغات در اینستاگرام بصورت کاربردی

برای شنیدن پادکست “آموزش تبلیغات در اینستاگرام” از پخش کننده پایین استفاده کنید

 

اگر تا الان توی اینستاگرام تبلیغات نداشتید یا از تبلیغات خودتون بازخورد خوبی نگرفتید پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب رو تا انتها دنبال کنید.
مطالبی که اینجا می‌خوام راجع به اون‌ها حرف بزنم خودم تجربه کردم و تقریبا اون‌ها رو عملیاتی توی کار دیدم.

 

دسته بندی پیجهای تبلیغاتی

برای شروع بحث، اون چیزی که من به فکرم رسید یه تقسیم بندی ساده بین پیج‌های تبلیغاتی هست.
پیج های تبلیغاتی یعنی اون پیج هایی که شما یه پست به‌ اون‌ها می‌دین (حالا ویدئو یا تصویر) اون‌ها تو پیج خودشون می‌ذارن و شما رو منشن می‌کنن که مخاطبای اون‌ها شما رو به عنوان صاحب اون پست بشناسن و ترغیب بشن که بیان شما رو دنبال کنن.

این پیج‌ها رو میشه به طور کلی به دو تا دسته تقسیم کرد

  • اینفلوئنسرها
  • پیج‌های تبلیغاتی

 

اینفلوئنسر کیست؟ (اینستاگرام)

اینفلوئنسرها افرادی هستن که توی اینستاگرام مخاطبای زیادی دارن و دارن روی یک موضوع خاص محتوا تولید می‌کنند.

تو حوزه های مختلف… یه نفر داره تو حوزه آشپزی محتوا تولید می‌کنه، یکی راجع به مد و زیبایی هست، یکی راجع به علوم عقلی، یکی راجع به مسائل فلسفیه، بازاریابی، پزشکی و… چیزی که مشترکه اینه که “یه شخصی داره درمورد یک موضوع خاص محتوا تولید میکنه”، به اون شخص می‌گن اینفلوئنسر(influencer)، اینفلوئنس(influence) یعنی تأثیرگذاری و اینفلوئنسر اصطلاحاً میشه تأثیرگذار، یعنی یه فردی که تأثیرگذاره روی مخاطبای خودش.

اینفلوئنسر با توجه به اون محتوایی که تولید می‌کنه خودشو به عنوان یه شخصی معرفی کرده که یه چیزایی بلده ، یه چیزایی می‌دونه، تجربه داره.. بخاطر همین تأثیرگذاره.

حالا این اینفلوئنسرها رو میتونیم به سه تا دسته، چهارتا دسته، ده تا دسته تقسیم کنیم.. ولی اون سه تا دسته ای که من به ذهنم رسید و فکر می‌کنم بشه ازش استفاده‌ی کاربردی کرد این‌ها هست

  • میکرو اینفلوئنسرها
  • ایفلوئنسرهای کلاس B
  • اینفلوئنسرهای کلاس A

اینفلوئنسرهای کلاس A کسانی هستن که فالوورهاشون از ۳۰۰k ،۲۰۰k بیشتره؛ اینفلوئنسرهای کلاس B بین ۳۰k تا ۲۰۰k ،۱۵۰k هستند و میکرواینفلوئنسرها ، اینفلوئنسرهایی هستند که تعداد فالوورهای کمی دارند ۱۵k، ۱۰k، ۵k، تا ۳۵k ،۳۰k. می‌تونیم اینها رو میکرواینفلوئنسر درنظر بگیریم.

 

تبلیغات در اینستاگرام بوسیله اینفلوئنسرها

واقعیت اینه که نمی‌شه نسخه ثابتی ارائه کرد. اون‌چه که درمورد اینفلوئنسر مارکتینگ مهمه اینه که شما باید ببینید استراتژی کار شما چیه و با توجه به اون استراتژی بیاید و تبلیغات انجام بدین.

یعنی شما یه جایی می‌خواید خیلی سریع رشد کنید و بودجه‌ی خیلی زیادی (مثلا ۱۰ میلیون تومان، ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان) رو می‌خواید توی یک ماه خرج کنید که این باعث می‌شه شما یک دفعه جهشی در صنف خودتون و در کار خودتون داشته باشید. مسلماً در اینجا اینفلوئنسرهای کلاس A خیلی بیشتر می‌تونن به شما کمک کنند که برای این کار شما یه موجی راه بیفته. اما یه جایی هست که شما یه کسب و کاری رو تازه راه انداختید، هنوز اصلا زیرساخت‌های کسب‌وکار شما آماده نیست مثلا اگر می‌خواید محصولی رو ارسال کنید چطور این کار رو انجام بدید؛ اگر می‌خواید خدماتی رو ارائه بدید چی باشن؛ پاسخگویی به مشتری‌ها چطور باشه و مسائل این چنینی.. در این حالت بهترین کار اینه که شما با اینفلوئنسرهای کلاس B یا پایین‌تر (میکرو اینفلوئنسرها) کار کنید؛

به‌شخصه نظر من اینه که به طور کلی میکرو‌اینفلوئنسرها رو هیچ‌وقت حذف نکنید، میکرواینفلوئنسرها به نظر من جامعه‌ی تأثیرگذار خیلی عالی‌ای هستند که یه مقدار کار کردن باهاشون زمان‌گیره. یعنی انرژی ای که شما بخواید بذارید برای ارتباط برقرار کردن با تک‌تک‌شون و مشخص کردن نوع همکاری باهاشون یک مقدار زمان‌گیره که برای این کار باید خیلی سریع‌تر شروع کنید به برنامه‌ریزی و اجرای کمپین. و اینکه نسبت به استفاده از اینفلوئنسرهای نوع A بیشتر از شما انرژی میگیره.

ولی خب اینفلوئنسرهای کلاس A مشخصه؛ شما با ۵۰ میلیون تومان پول نهایتاً میتونید با ۲۰ تا اینفلوئنسر کار کنید(۳۰ تا، ۱۰ تا) بخاطر همین تعداد کمتر، انرژی کمتری هم از شما صرف می‌شه. عموماً یکی از دلایلی که شرکت‌های تبلیغاتی یا افراد به سمت کار کردن با اینفلوئنسرهای کلاس A می‌رن همینه(البته دلیلش همیشه این نیست، قبلا گفتیم که انتخاب روش تبلیغ بستگی به استراتژی‌ها داره).

پس این از اینفلوئنسرها که واقعا اعداد و ارقامشون متفاوت هست؛
مثلا ۵ میلیون تومان برای یک پست… ۲میلیون تومان برای یک پست، پست در ازای این‌که محصول شما رو رایگان دریافت کنند، پست در مقابل این‌که خدمات شما رو رایگان دریافت کنند و مسائل این چنینی.. که باید حتما با تک‌تک اون‌ها ارتباط گرفته بشه و درباره این‌که چطور این‌کار انجام بشه صحبت بشه.

 

پیج‌های تبلیغاتی

دومین مدل تبلیغات در اینستاگرام رو میتونیم پیج های تبلیغاتی ببینیم.
پیج‌های تبلیغاتی همون‌طور که از اسم‌شون معلومه کارشون تبلیغاته؛ یعنی شما وقتی می‌رید تو پیج‌شون متوجه می‌شید که این پیج «پیج تبلیغاتی» هست

پیج‌های اینفلوئنسرها مبناشون محتوای خودشونه لابه‌لای پست‌هاشون یکی دو تا پست تبلیغاتی شاید ببینید و شاید نبینید(گذاشتن بعدش پاک کردن) خب؟! ولی پیج‌های تبلیغاتی این‌جوری نیست… شما وارد پیج می‌شید می‌فهمید که این پیج تبلیغاتیه که الی ماشاالله در اینستاگرام از این پیج‌ها هست و خیلی زیاده.

کار کردن با پیج‌های تبلیغاتی به چه شکلیه؟
در کار کردن با پیج‌های تبلیغاتی هم ما تقریبا یه چیزی مثل همون اینفلوئنسر مارکتینگ رو داریم که می‌تونیم با پیج‌هایی کار کنیم که فالوورهای زیادی دارن و قیمت‌شون زیاده (تعداد پیج هایی که میخوایم تبلیغ بدیم رو کم کنیم) یعنی بیایم با ده میلیون تومان‌مون (دومیلیون تومان… پانصدهزارتومان…) با یدونه پیج کار کنیم؛ یا اینکه بیایم با پیج‌هایی کار کنیم که نسبت به اون‌ها فالوورهای کمتری دارند، ویدئوهاشون ویو کمتری می‌خوره… ولی در عوض تعداد پیج هارو زیاد کنیم.

پیشنهاد من اینه که ترکیب این دو تا رو داشته باشید، البته باز هم به استراتژی برمیگرده که به‌طور کلی استراتژی کارتون چیه؛ ولی پیشنهاد من اینه که حتما دو مدل رو داشته باشید  و روی اون مدلی که تعداد پیج های بیشتر باشه بیشتر کار کنید و براش وقت بذارید. این پیشنهاد دلایل مختلفی داره، یکی اینکه شانس دیده شدن تبلیغ شما بیشتر می‌شه چون شاید یه روزی روز خوبی نباشه یه پیجی با فالوور بالا باشه ولی شما «یه روزی» تبلیغ کنید که مردم مثلا دارن فوتبال نگاه می‌کنن، دارن سریال نگاه می‌کنن و… (ساعت تبلیغات رو نمی‌تونید خیلی کنترل کنید) اتفاقات مختلفی می‌تونه بیفته؛ مثلا پشت سر پست شما ادمین پیج یه پستی بذاره با فاصله یک ساعت(با فاصله نیم ساعت با فاصله ده دقیقه) که پست شما دیده نشه و خیلی از مسائل دیگه…
ولی کارکردن با پیج های خرد با قیمت‌های پایین شانس شما رو برای دیده شدن تبلیغات‌تون و اثرگذاری بیشتر می‌کنه.

 

مشخصات پیج تبلیغاتی خوب

با توجه به اون چیزی که من سال گذشته یعنس سه ماهه‌ی آخر سال ۹۶ دیدم،(چون در اون زمان خیلی درگیر با کار تبلیغات برای پیج‌های مختلف در اصناف مختلف بودم) چیزی که میتونم به عنوان یه چارچوب کلی بگم، نه ۱۰۰% فقط چارچوب کلی که بهتون دید بده، اینه که توجه داشته باشید که:

  • فالوورها حداقل ۲۰کا باشند، زیر ۲۰کا واقعا برای یه پیج تبلیغاتی معنی‌ نداره، برای اینفلوئنسرها خوبه ولی برای پیج های تبلیغاتی ۲۰کا دیگه واقعا حداقل ممکن هست.
  • لایک‌های خود پیج. برای پست هایی که خود پیج منتشر کرده، نه پست‌های تبلیغاتی. لایک‌هاش بیشتر از ۱کا ۲کا باشه.(دیگه واقعا زیر این مقدار خوب نیست)
  • ویوعه ویدئوهای تبلیغاتی که تو پیجش گذاشته؛ (پیجش رو بگردید، برید بالا بیاید پایین تا یه ویدئو پیدا کنید ببینید ویوش چقدره) حداقل باید ۷۰۰ یا ۸۰۰ تا باشه. ویوعه ویدئوی «تبلیغاتی»، نه ویدئوی خودش، دقت داشته باشید ویوعه ویدئوهای خودش به احتمال زیاد بالاس؛ چون ممکنه ویدئوی طنز بذاره، ویدئوهای عمومی بذاره به خاطر همین ویوشون شاید بالا باشه!
  • لایک پست‌های تبلیغاتی. حداقل ۳۰۰تا باشه(۲۰۰تا ۳۰۰تا). یعنی مثلا شما می‌بینید یه کلینیکی رو تبلیغ کرده لایک اون حداقل ۲۰۰، ۳۰۰ تا باشه.

اگر پیجی به این اوصاف بود بین ۵ هزار تومان، ۱۰ هزار تومان، ۲۰ هزار، ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان… عموماً عرف قیمت این پیج‌هاست؛ البته این مربوط به سال ۹۶ هست.

 

نکته مهم

یه نکته‌ای که خیلی مهمه، خیلی خیلی خیلی مهمه؛ هم توی اینفلوئنسر مارکتینگ و هم توی تبلیغات در پیج‌های تبلیغاتی «طیف مخاطب پیج‌هایی که شما تبلیغات می‌کنید» هست.

خیلی راحت بهتون بگم که کل ماجرا همینه که مخاطبا کیا هستن؟؟
ببینید دوستان بعضی وقت‌ها به من می‌گن که آره من می‌خوام تو یه پیجی تبلیغات کنم ولی این‌ پیج که به‌درد نمی‌خوره! کلا ۵۰۰ تا لایک خورده پست‌هاش…
لایک ملاک نیست! خیلی‌ها خیلی وقت‌ها فقط میان پست‌هارو می‌بینن ولی لایک نمی‌کنن.

برای فهمیدن این موضوع که طیف مخاطب‌ها کیا هستن یکی از بهترین روش‌ها، نه بهترین روش قطع به یقین، اینه که لایک کننده‌های پست‌هارو رصد کنید. یعنی پستو باز کنید و تو قسمت لایک‌ها، اونجا ضربه بزنید، کلیک کنید، اون لیستی که باز می‌شه رو نگاه کنید ببینید کی هستند؟ خانم هستن یا آقان؟ نوجوونن یا جوونن؟ تیپ شخصیتی‌شون چیه؟ تا یه اندازه ای می‌تونید بفهمید به قول معروف فاز اینا چیه.

مثلا اگه شما ساعت‌های مردونه‌ی لاکچری می‌فروشید اینا اصلا هیچکدومشون عکس پروفایل‌شون عکس پروفایل آدم‌هایی که لاکچری باشن نیست، آدمای عادی هستن کارمندن…
این طیف رو اگه بتونید تشخیص بدید می‌تونید بهترین نتیجه‌ها رو بگیرید.

 

جمع بندی

نگاه کنید که با توجه به استراتژی‌‌تون با پیج‌های خرد تو تعداد زیاد کار بکنید خوبه یا با پیج های بزرگ ولی تعداد کم؟

بعد از این برید مخاطبان پیج رو نگاه کنی‌د، رصد کنید، ببینید که اولاً مخاطب‌ها آیا به‌درد‌بخور هستن یا نه. یعنی به طور کلی فعال هستن یا نه؟ اصلا اون پیج مخاطب واقعی داره یا نه؟

بعد از این ببینید که به لحاظ شخصیتی فازشون چیه… خدمات شما رو می‌گیرن؟ خوششون میاد از خدمات شما؟ میان از شما خرید کنن؟ و مسائلی از این دست…

 

امیدوارم مطلب به‌ کارتون بیاد و باعث بشه روند تبلیغات در اینستاگرام شما بهبود پیدا کنه.
خیلی ممنونم از اینکه وقت گذاشتید و مطلب رو تا انتها مطالعه کردید.

دیدگاه‌تان را بنویسید: