بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

قبل از این‌که مطلب رو بخونی خلاصه کل ماجرا رو همین‌جا می‌گم تا اگه اینکاره‌ای نیازی به خوندن ادامه مطلب نداشته باشی و وقتت الکی گرفته نشه: بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام ثابت نیست! بهترین زمان، زمانیه که مخاطبات تو اینستاگرام هستن. یعنی زمان ارسال پستِ هر پیج با توجه به مخاطباش متفاوته.

اگه خلاصه بالا کافی نیست مطلب رو ادامه بده تا بیشتر ماجرا رو باز کنیم…

فرهاد در جستجوی بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام

بزار با یه مثال موضوع رو شروع کنیم…
فرهاد بچه شماله و می‌خواد از طریق اینستاگرام برنج بفروشه. برای این‌کار یه پیج زده و توش داره در مورد برنج، کشت برنج، مشخصات برنج خوب، محصولات خودش و… پست منتشر می‌کنه.

بعد از گذشت ۱ ماه این سوال براش پیش اومده که: بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام چه زمانیه؟
برای پیدا کردن جوابش اولین کاری که می‌کنه میاد و به mimbigdeli دایرکت می‌ده 🙂 (که این‌کار درست نیست. بچه‌ها اول برید یه جستجویی چیزی بکنید بعد دایرکت بدید.)

اولین کاری که می‌کنه اینه که می‌ره و تو گوگل ” بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام ” رو جستجو می‌کنه. نتایجی براش ظاهر می‌شه که ۹۰درصدشون مربوط به شرکت‌های بازاریابی دیجیتال، ربات‌های افزایش فالوور، سایت‌های خبری و… هست که همشون صرفا برای بالا بردن رتبه سایت و ورودی خودشون یا یه مطلب از جایی ترجمه کردن و یا تجربه خودشون رو در جهت افزایش بازدید نوشتن. کمتر می‌تونه سایتی پیدا کنه که واقعا برای روشن کردن موضوع پست گذاشته باشه.

بعد از جستجوی بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام به یه نتیجه می‌رسه. بهترین ساعت ۱۰ یا ۱۱ شبه. البته اگه خوب بگرده به این نتیجه می‌رسه. مگرنه جز سردرگم شدنِ بیشتر چیزی گیرش نمیاد.

فرهاد این‌جا ۳ تا کار ممکنه انجام بده:
۱- به من دایرکت بزنه و نظر من رو بپرسه 🙂
۲- شروع کنه و ساعت ۱۰ ۱۱ شب پست بذاره
۳- سردرگم بشه و همون کاری که قبلا می‌کرد رو هم دیگه نتونه انجام بده و برای پیدان کردن بهترین زمان وقتش رو الکی حروم کنه.

شاید با خودت بگی پس چکار باید بکنه؟
دقیقا. سوال درست اینه…

قبل از این‌که جواب سوال رو بدم اینو دوباره تکرار می‌کنم: بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام ثابت نیست و برای پیج‌های مختلف متفاوته.

اما جواب سوال: چیزی که من همیشه به دوستان پیشنهاد می‌کنم آزمون و خطاست. اصلا نباید نگران آزمون و خطا باشی؛ چون قرار نیست ۱ ماه یا ۲ ماه پست منتشر کنی. بازاریابی محتوا یه جریان دائمی و ادامه‌داره. پس اصلا به این فکر نکن که من محتواهام تو این پروسه آزمون و خطا حیف می‌شه! اونی که حیف می‌شه خودت و کسب‌وکارته که فدای چهار تا محتوای مزخرف تو می‌شه که فکر می‌کنی خیلی عالیه و کل دنیا باید اونو ببینن.

به بلندمدت فکر کن و محتوای خودت رو جدی نگیر. بزن بره!!!

چرا می‌گم جدی نگیر؟
برا این‌که سال‌هاست آدم‌ها و مجموعه‌هایی رو دارم می‌بینم که دارن زمانشون رو به‌خاطر چیزایی که تو ذهنشونه از دست می‌دن… در صورتی که مردم اصلا اون‌چیزا براشون اهمیتی نداره.

اما فرهاد کاری که باید بکنه اینه که سعی بکنه تو زمان‌های مختلف پست بذاره تا بفهمه بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام چه زمانیه. البته مسلما این‌وسط یسری از محتواهای عزیزش خیلی کم دیده می‌شن یا اصلا دیده نمی‌شن. اما هیچ اشکالی نداره چون می‌تونه بعد از ۳ ماه یا ۵ ماه دیگه دوباره اون‌هارو پست کنه.

فرهاد شروع می‌کنه به پست گذاشتن تو ساعت‌های مختلف… بعد از کلی آزمون و خطا متوجه می‌شه که مخطابای خودش چه ساعت‌هایی بهتر با پست‌ها درگیر می‌شن.

نکته: شاید پست گذاشتن ۱۰ ۱۱ شب باعث بشه پست بیشتر دیده بشه، اما شاید پست گذاشتن تو ساعت‌های اول صبح باعث بشه مطلب، کامنت‌های بیشتر و عمیق‌تری دریافت کنه (عموما چون افراد صبح‌ها ذهنشون آزادتره بیشتر روی محتواها وقت می‌ذارن.)

با این تکنیک فرهاد اگه زرنگ باشه و دقت داشته باشه می‎تونه بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام رو برای پیج خودش تشخیص بده. بهترین زمان نه یعنی زمانی که بیشتر دیده بشه، یعنی زمانی که بیشترین بازدهی رو برای اون داشته باشه.

شاید پست‌های ظهرش مثلا ۷۰% کمتر نسبت پست‌های شبش دیده بشه اما ۳۰ تا ۴۰% زنگ‌خورش از طریق اون پست‌ها بیشتر باشه.

بازدید یا لایک پست همه‌چیز نیست. مهم هدفه!

پس کاری که فرهاد می‌کنه اینه:
۱- به مطالی که تو سایت‌های مختلف هست اعتنا نمی‌کنه و آزمون و خطا می‌کنه.
۲- محتواهاشو و خودشو جدی نمی‌گیره و ترس از دست دادن محتواهاشو درون خودش می‌کشه 🙂
۳- تو مسیر آزمون و خطا تمام ساعت‌های ممکن رو مکرر امتحان می‌کنه تا بازه تصمیم‌گیریش بزرگ بشه و بتونه دقیق‌تر تصمیم بگیره.
۴- تمام این‌ها رو به‌دقت بررسی می‌کنه تا بفهمه چه زمانی برای انشتار پست برای پیج خودش خوبه.
۵- شروع می‌کنه و تو زمان‌های مناسبی که کشف کرده پست منشتر می‌کنه.

به همین سادگی… حالا شما برو هزار تا مطلب بیار که فلانی می‌گه این ساعت خوبه، فلانی می‌گه اون ساعت بده.

چند نکته کمکی در مورد بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام

چند تا از تجربیات خودم رو بگم شاید بتونه کمک کنه:
۱- اگه مخاطبات خانم‌های خونه‌دار هستن ساعت ۱۰ ۱۱ صبح خوبه.
۲- اگه مخاطبات کارمندا هستن ساعت ۱۲:۳۰ظهر و ساعت ۵:۳۰ بعدظهر خوبه.
۳- اگه مخاطبات علافا و نوجوونا هستن ساعت ۱ ۲ شب خوبه.

ساعتی که تقریبا برای همه پیج‌ها جواب می‌ده ۱۰ ۱۱ شبه.
عصرها هم از ساعت ۷ ۸ تا ۱۰ شب عموما خوب جواب می‌ده.

بهترین روز عموما چهارشنبه شبه.
بدترین روز و ساعت هم پنجشنبه شبه.
جمعه صبح ساعت ۱۰ ۱۱ خوبه. جمعه شب رو هم بعضیا خوب جواب گرفتن.

چیزایی که بالا گفتم قطعی نیست. خیلیا بودن که پنجشنبه شب پست گذاشتن و نتیجه خیلی خوبی گرفتن و خیلیا هم مثل من هیچ‌وقت از پنجشنبه‌ها نتیجه نگرفتن.

جمعه صبح چندین بار که خودم تبلیغات کردم نتیجه‌های عجیبی برام داشته. بعضی از دوستان هم که پیج داشتن از جمعه صبح‌ها نتایج عجیبی گرفتن. البته خیلیا هم نگرفتن.

به‌طور کلی چیزی که باید بهش دقت کنی اینه که چیو کِی داری کجا پست می‌کنی.
شاید یه پستی که تو پیج خودت شبا میذاری و کلی بازدید می‌خوره تو یه پیج دیگه تبلیغ کنی اصلا بازدید نخوره.

بهترین راه‌ حل برای این‌که بفهمیم بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام کی هست اینه که از روش فرهاد استفاده کنیم و با آزمون و خطا بهترین زمان خودمونو پیدا کنیم.

در مورد بقیه شبکه‌های اجتماعی هم وضع به همین صورته. همیشه گفتم، اگه مبنای فعالیت تو شبکه‌های اجتماعی رو یاد بگیریم عوض کردن پلتفرم و فعالیت تو یه فضای جدید برامون راحت می‌شه.

مبنا همینه که باید بفهمیم و کشف کنیم که مخاطبان ما در این پلتفرمی که هستیم تو چه ساعت‌هایی، در چه روزهایی فعالیت دارن و تنها راه حلی که به ما نتیجه قطعی بده آزمون و خطاست. هرچی دامنه آزمون‌های ما بیشتر باشه نتیجه ما دقیق‌تر می‌شه. یعنی اگه من یک‌ساعت به یک‌ساعت در طول هفته، تو تمام روزها به‌مدت یک‌ماه، شش ماه پست بذارم به نتایج دقیق‌تری می‌رسم تا این‌که مثلا فقط شب‌هارو تست کنم یا فقط روزهایی که فکر می‌کنم خوبه.

البته ناگفته نمونه یه‌چیزی که باعث می‌شه ماجرا پیچیده بشه خود پسته. یعنی شاید شما یه پست جذاب رو ظهر بذاری و اون پست به‌خاطر جذابیتش خوب دیده بشه و یه پست دیگه تو بهترین ساعت منتشر بشه اما چون جذابیت نداشته کمتر دیده بشه. یعنی صرفا زمان ارسال پست تنها دلیل برای بیشتر دیده شدن نیست.

همین دلیلی که بالا گفتم تمام چیزی که تا این‌جا داشتیم حرف می‌زدیم رو می‌بره زیرِ سوال!
برای همینه که می‌گم نباید به این موارد بیش از حد اهمیت بدیم. اگه ما مسائل مبنایی تو شبکه‌های اجتماعی رو درک کینم و دنبال ارتباط ساختن تو شبکه‌های اجتماعی باشیم مسائلی مثل بهترین زمان ارسال پست یا تعداد فالوورها یا این‌جورچیزا حل می‌شه. اون‌جا فالوورا راهو بهت نشون می‌دن…

اگه تجربه‌ای تو این زمینه داری لطفا کامنت کن تا مطلب کامل‌تر بشه. ممنون.

دیدگاه‌تان را بنویسید: