آینده igtv اینستاگرام و تلویزیون

خیلی از مطالب این پست از مقاله “IGTV and the future of television” که توسط آقای Avtar Ram Singh نوشته شده گردآوری شده

یکی از دلایل مهمی که اینستاگرام به سمت ویدئوهای طولانی رفته رو میشه بالا رفتن مصرف دیتای کاربران برای تماشای ویدئوهای بالای ۲۰ دقیقه تو یکی دو سال قبل دید.

آمار مشاهده ویدئو در سال 2018

تو نموداری که توسط Ooyala تهیه شده و توسط Statista تصویرسازی شده میتونید ببینید که تقریبا ۵۰% مصرف دیتای کاربران روی گوشی در سال ۲۰۱۸ به ویدئوهای بالای ۲۰دقیقه تعلق گرفته در صورتی که در سال ۲۰۱۶ اکثر مصرف دیتای ویدئویی مربوط به ویدئوهای کمتر از ۵ دقیقه بوده.

البته این آمار، یعنی افزایش مشاهده ویدئوهای طولانی معلوم نیست که توی ایران و کشورهای با دسترسی کند و گرون به اینترنت هم درست باشه اما اگر درست هم نباشه مطمئنا با ارزون شدن اینترنت و بالا رفتن سرعت اون حتما اتفاق میفته.

علاوه بر موضوع افزایش مشاهده ویدئوهای طولانی، ظاهرا اینستاگرام قصد داره ویلاگرها رو هم به سمت پلتفرم خودش بکشونه.

عموما ویلاگرهای یوتیوب در اینستاگرام حضور چشمگیری ندارن و خیلی نمیتونن در اینستارگام موفق باشن و اکثرا پیجهای اینستاگرامشون پیجهای کاملا شخصی با تعداد فالوور و انگیجمنت پایین هست.

این دلیلش اینه که یک ویلاگر بر خلاف یک اینفلوئنسر اینستاگرام تمرکزش روی ویدئوهای طولانیه، اما یک اینفلوئنسر اینستاگرام تمرکزش روی سرگرم کردن مخاطبان با عکسهای جذاب و ویدئوهای کوتاه روزمره هست.

بهمین دلیله که ویلاگرهای یوتیوب خیلی تمایلی به حضور در اینستاگرام ندارن و بطور کلی با اینکه خیلیاشون تو یوتیوب قوی هستند و محتواهای عالی تولید میکنن اما تو اینستاگرام نمیتونن موفق بشن.

بر اساس این آمار، اینستاگرام داره مسیری رو پیش میره که میتونه دوباره باعث جهش پلتفرمش بشه.

یعنی میشه اینجوری گفت که اینستاگرام روی ویدئوهای طولانی به دو دلیل عمده سرمایه گذاری کرده:

  1. کاربران گوشی های هوشمند جدیدا بیشتر تمایل پیدا کردن به دیدن ویدئوهای طولانی
  2. جذب ویلاگرهای حرفه ای یوتیوب

 

چالش ویدئوهای عمودی

بنظر من بطور مشخص اینستاگرام مخاطبان خودش رو گوشی به دست ها دیده و میبینه. بر عکس کسانی که یوتیوب نگاه میکنن. مسلما کسی که گوشی دستشه خیلی براش جذاب تر و راحت تره که گوشیرو تو همون حالت عمودی داشته باشه و برای دیدن ویدئوهای طولانی مجبور نباشه گوشیرو بچرخونه.

علاوه بر این اینستاگرام ظاهرا از طریق ویدئوهای عمودی دنبال ایجاد وجه تمایز هم بوده، خیلیها نظرشون اینه که در آینده قابلیت آپلود ویدئوهای افقی معمولی هم به igtv اینستاگرام اضافه میشه. اما فعلا چالش روی همون ویدئوهای عمودیه.

جدیدا شاهد بودیم یوتیوب هم امکان آپلود ویدئو عمودی رو به پلتفرم خودش اضافه کرده، اما احتمالا اینستاگرام در این زمینه موفق تر باشه، مخصوصا اینکه اکثر تولیدکننده های محتوای اینستاگرام همه گوشی دستشونه و خیلی مثل یوتیوبرها اهل دوربین و استودیو و نورپردازی نیستن.

بنظر من فعلا خیلی راه هست تا مردم یاد بگیرن چطور ویدئوهای عمودی بلند تولید کنن اما مطمئن هستم خیلی زود فراگیر میشه!

 

آیا igtv اینستاگرام رقیب یوتیوبه یا رقیب تلویزیون؟

وقتی مقالات رو روی اینترنت راجع به igtv اینستاگرام میخونید عموما با این تیتر مواجه میشید که “اینستاگرام با igtv به جنگ با یوتیوب رفت”. چیزی که در مورد igtv ایسنتاگرام باید بهش توجه بشه، تلویزیون بودن اونه، بر خلاف یوتیوب که یک شبکه اجتماعی ویدئو محوره.

اگر بخایم به مسئله دقیقتر نگاه کنیم باید اینستاگرام رو در آینده رقیب سایتی مثل نتفیلیکس یا یوتیوب تی وی ببینیم. یک تلویزیون اینترنتی روی گوشی های هوشمند!

چند وقت گذشته فیسبوک از امکانی رونمایی کرد که کاربران توسط اون میتونستن از اعضای گروهشون با متدهای مختلف هزینه اشتراک رو تحت درگاه فیسبوک دریافت کنن. به احتمال خیلی زیاد این امکان در آینده نه چندان دور به کانالهای igtv اضافه میشه.

حالا فکر کنید مثلا شما در آینده بتونید روی igtv اینستاگرام یکماه عضویت کانال تلویزیونیه CBS رو بگیرید و برنامه های اونرو روی گوشی ببینید. یا مثلا علاوه بر اینفلونسرهای محبوبتون که گزارشات ویژه و برنامه های خاص براتون تهیه میکنن بتونید مسابقات ورزشی رو هم روی یک کانال igtv ببینید.

البته اینها همه حدس و گمانه اما خیلی دور از واقعیت نیست!

این امکان یعنی گرفتن هزینه برای عضویت در کانال شخصی بغیر از شبکه های تلویزیونی بزرگ میتونه یک روش درآمدزایی عالی برای صاحبان پیجهای اینستاگرام باشه که یک تحولی بوجود بیاره. و صد البته اونموقع باید هر لحظه انتظار فیلتر شدن اینستاگرام رو داشته باشیم…

 

آینده igtv اینستاگرام

با توجه به مواردی که راجع بهشون حرف زدیم آقای Avtar Ram Singh آینده igtv اینستاگرام رو اینطور میبینه

  • در آینده امکان گرفتن حق عضویت برای صاحبان کانالها فراهم میشه
  • یمقدار که کار جلو بره امکان آپلود کردن ویدئوهای افقی هم به igtv اضافه میشه
  • امکان پخش زنده برای پوشش دادن برنامه های ورزشی و… تعبیه میشه

ظاهرا باید یواش یواش مراسم چهلم تلویزیون های متداول رو هم برگزار کنیم و به استقبال نسل جدید تلویزیون های اینترنتی بریم که کمپانی های بزرگ دنیا برای اون خیز برداشتن

مهم:این امکان هست که هیچکدوم از این اتفاقات نیفته و یا جهت گیری اینستاگرام چیز دیگه ای باشه و یا کلا تغییر کنه؛ اما اون چیزی که خیلی مهمه: ویدئوهای عمودی و درخواست کاربران جدید برای ویدئوهای بلند مدته که ارزش داره روش فکر بشه و براش برنامه ریزی بشه.

باید ببینیم کی از این فرصت جدید بهتر بهره میبره…

ممنونم از اینکه مطلب رو تا انتها مطالعه کردید

تا این لحظه 15,000 تومان

نظرت چیه

ایمیل شما منتشر نمی‌شه