بهترین استراتژی فروش محصولات فیزیکی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

موضوعی که می‌خوام در موردش حرف بزنم یه فرصته که شاید ۳ سال دیگه وجود نداشته باشه؛ پس دقت کن و اگه داری محصول فیزیکی تولید می‌کنی یا می‌فروشی حتما ازش استفاده کن و از نتیجش لذت ببر!

قبل از این‌که بخوام وارد بحث بشم این نکته رو هم اضافه کنم، چیزی که الان می‌خوای بخونی حاصل تجربه کمک کردن به افزایش فروش مجموعه‌های مختلفه. فقط حرف نیست!

اینم بدون برای دونستن این ماجرا باید پولای زیادی خرج کنی تا یادش بگیری؛ پس حواست باشه رایگان بودن مطلبت باعث نشه اونو سر سری بگیری.

مرحله اول: ایجاد حساب کاربری و انتشار محصولات و محتوای مرتبط

اول باید یه پیج یا یه حساب کاربری تو هر شبکه اجتماعی که می‌خوای اون‌جا فروش داشته باشی بسازی.

هیچ فرقی نمی‌کنه تو کدوم رسانه می‌خوای فعالیت بکنی، مبنای کار همشون تو فروش فیزیکی یکیه.

بعد از اینکه حساب کاربریتو ساختی و متن بیو درست براش نوشتی و عکس پروفایل و یوزرنیم متناسب با برند خودت رو آپلود کردی باید شروع کنی به پست کردن محتوا.

این محتوا می‌تونه عکس محصولاتت باشه، عکس از پشت صحنه کارت باشه، ویدئو توضیح عملکرد محصولات باشه و هر چیز دیگه‌ای که به مخاطب اطلاعات راجع به محصول و اطراف اون بده تا قدرت تصمیم‌گیری اون رو بالا ببره. تو این مسیر سعی کن انواع محتواهایی که اجراش در توانت هست رو امتحان بکنی تا بتونی بفهمی کدومش بهتر جواب می‌ده، فعلا به کیفیت فکر نکن، به کمیت فکر کن!

دقت داشته باش اگه توی اینستاگرام داری پست منتشر می‌کنی حتما کپشن بنویس. نوشتن متن زیر عکس یا ویدئو دقیقا حکم توضیحات فروشنده تو سیستم حضور فیزیکی رو داره.

ببینم مشتری میاد تو مغازت، تو جنسو میذاری جلوش بعد نگاش می‌کنی؟ یا شروع می‌کنی باهاش گپ زدن، خوش‌و‌بش کردن و توضیح دادن درباره جنسی که می‌خواد بخره.

اگه بری تو یه مغازه برا خرید بعد فروشنده یک کلام بهت توضیح نده باهات حرف نزنه ازش خرید می‌کنی؟

توضیحات کامل. بازاریابی محتوا در یک کلام می‌شه همینی که الان گفتیم. یعنی این‌که به مخاطبت اطلاعات کافی بدی تا راحت بتونه برای خریدش تصمیم‌گیری کنه. هر چقدر تو این ارئه اطلاعات صادق‌تر باشی مشتری بیشتر بهت اعتماد می‌کنه و امکان ایجاد یه رابطه بلند مدت بیشتر می‌شه.

کاری که تو این مرحه باید انجام بشه اینه که تو یه بازه زمانی حداقل یک‌ماهه حداقل روزی یک پست بصورت کامل با تمام توضیحات ممکن منتشر بشه.

کنار انتشار محتواهای فید اینستاگرام نباید از استوری غافل بشیم. استوری یکی از اونجاهاییه که به جریان ایجاد رابطه صمیمی و اعتمادسازی خیلی کمک می‌کنه.

پس تو مرحله اول یه بازه زمانی در نظر می‌گیریم و تو این بازه شروع می‌کنیم به تولید و انتشار مستمر محتوای باارزش و مرتبط.

حتما این سوال برات پیش اومده که چه‌جوری فالوورامو بالا ببرم؟
فعلا تا این‌جا با فالوورا کاری نداریم. فقط اگه تازه شروع کردی و فالوورات صفره می‌تونی ۱کا فالوور فیک بزنی.

البته اگه زیر پستا هشتگ بزنی یا از استراتژی ۱٫۸۰دلاری استفاده کنی فالوورات هم تو این بازه ۳ماهه بالا می‌ره. اما توصیه جدی من تو این دوره اینه که تمام تمرکزت رو بذاری روی تولید محتوای باارزش. فعلا وقت فالوور گرفتن نیست!

اگه احیانا نتونستی طاقت بیاری و دیدی نظرات دیگران داره از بین میبردت و رفتی به سمت افزایش فالوور غیر ارگانیک اینو مدنظر داشته باش که شاید الان برات اتفاق ناخوشایندی نیفته اما مطمئنا تو بلندمدت آسیب می‌بینی.

مرحله دوم: آگاه سازی مردم از محصولات

الان یک‌ ماه یا دوماه یا سه ماه گذتشه و هر روز داری محتوا بیرون میدی. اگه هر روز پست نمیذاری بجاش حتما حتما هر روز بین ۲ تا ۵ استوری رو داری منتشر می‌کنی.

حالا وقتشه بقیه رو از محصولاتت آگاه کنی. برای آگاه کردنشون می‌تونی تو پیج‌های تبلیغاتی تبلیغات کنی. یعنی بهشون پول بدی تا پست‌های تورو تو پیجشون منتشر کنن. اینم راه خوبیه اما کاری که من تو این استراتژی پیشنهاد می‌کنم از تبلیغات صرف تو پیجهای تبلیغاتی بیشتر جواب می‌ده.

باید بری سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ. مزیت این مدل آگاه سازی نسبت به تبلیغات پولی اینه که شما پول خرج نمی‌کنی و به تبع اون هزینه‌های تبلیغاتت خیلی میاد پایین. ضمن این‌که اثرگذاریش هم بیشتر می‌شه.

برای این‌کار باید افراد و اشخاصی رو پیدا کنی که حداقل فالووراشون بیشتر از ۵کا باشه و نرخ درگیری مخاطبانشون با اون‌ها خوب باشه. مخاطباشون خوب لایک و کامنت کنن.

یه هشتگ مرتبط با کارِت رو جستجو می‌کنی و دنبال اشخاص می‌گردی. وقتی یکیشون رو پیدا کردی از طریق اون و پیشنهادهای مشابهی که اپلیکیشن بهت می‌ده می‌تونی افراد مرتبط رو هم خیلی راحت پیدا کنی.

به این افراد تاثیرگذار که فالوورای خوبی دارن دایرکت می‌دی و ازشون می‌پرسی تبلیغات دارن یا نه، یا اگه می‌دونی تبلیغات می‌کنن ازشون تعرفه می‌گیری. بعد نسبت به اون قیمت، یکی از جنساتو براشون می‌فرستی و ازشون می‌خوای اونو تو پیجشون یا تو استوری به کاربراشون معرفی کنن. به هر روشی که خودشون می‌دونن بهتر جواب می‌ده.

این‌کار هر روز باید انجام بشه. هر چی بیشتر بتونی خودت رو جاهای مختلف از طریق اینفلوئنسرها به مردم بشناسونی شانس فروشت بیشتر می‌شه.

فقط چند تا نکته رو باید مدنظر داشته باشی…
بازار اینفلوئنسرها خیلی خیلی بی‌درو‌پیکره و اصلا نرخ ثابت یا شرایط مشخصی نداره. یعنی باید با تک‌تک افرادی که می‌خوای براشون جنس بفرستی مذاکره کنی.

شاید این برات سوال بشه که من تا حالا این‌کارو انجام ندادم. چجوری باهاشون ارتباط بگیرم؟
تنها جواب این سوال تمرین، تمرین و تمرینه. هیچ راه میونبری نداره. باید انقد باهاشون کار کنی تا دستت بیاد کدوم پیجا بهتر برات جواب می‌ده.

یه چیزیم که خیلی می‌تونه تاثیرگذار باشه دیکته نکردن نوع تبلیغ کردن به اینفلوئنسرهاست. هرچی بیشتر آزادشون بذاری بهتر می‌تونی نتیجه بگیری. هر چی بیشتر با لحن و مدل خودشون شما رو به فالووراشون معرفی کنن مخاطباشون بهتر محصولات شما رو قبول می‌کنن. یعنی یه‌جوری نباشه که همون اول بگن ای بابا بازم تبلیغات!

تا این‌جا اگه درست جلو اومده باشی فروش محصولاتت شروع می‌شه.
تو اکثر موارد انقد فروش بالا می‌ره که تو ارسال و پشتیبانی کم میاری.

البته ناگفته نمونه اگه محتوای پیجت خوب باشه کنار افزایش فروش فالوورات هم بصورت کاملا هدفمند و ارگانیک زیاد می‌شن. تا جایی که بعد از مدتی نیازت به تبلیغات خیلی کم می‌شه.

جمع بندی

این داستان شاید خیلی ساده به‌نظر برسه اما توی اجرا نکات ریزی داره که اگه بدونی چکار می‌خوای بکنی و نترسی از شکست خوردن و روی برنامه جلو بری همش درست می‌شه. یعنی در حقیقت یاد می‌گیری.

همون‌جوری که دیدی این استراتژی ترکیب دو روش بازاریابی محتوا و اینفلوئنسر مارکتینگ هست که جدیدترین و اثرگذارترین روش‍های بازاریابی تو عصر حاضره و به‌شدت در حال رشد و پیشرفته. برای همین اول مطلب گفتم این فرصت تا چند سال آینده از دست می‌ره. یعنی اشباع می‌شه یا تب‌وتابش کم می‌شه.

کلیت ماجرا رو اگه بخوایم خیلی خلاصه ببینیم این‌جوری می‌شه:
۱- محصولاتمو تو پیجم با تمام توضیحات و اطلاعات کامل می‌چینم.
۲- بعد از چیده شدن محصولاتم و کامل شدن پیجم محصولاتمو برای افرادی که مخاطباشون قابلیت مشتری شدن محصولات من رو دارن می‌فرستم و ازشون می‌خوام من و محصولم رو معرفی کنن.

اگه نظر یا سوالی داری لطفا همین‌جا کامنت کن تا مطلب کامل‌تر بشه.
ممنون از همراهیت…

اگه از مطلب خوشت اومد یکی از کلیدای پایینو انتخاب کن

8 thoughts on “بهترین استراتژی فروش محصولات فیزیکی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

  1. سلام و درود آقای بیگدلی
    برای فعالیت در اینستاگرام آیا بین فروش محصولات فیزیکی و غیر فیزیکی یا خدمات و … تفاوتی هست؟

    • سلام و درود
      تنها فرقش شاید همین باشه که فیزیکیهارو میشه راحت تر بعنوان هدیه فرستاد.
      در کل سیستم فروششون خیلی فرق نداره

  2. با سلام
    بابت انتشار دانش خوب تون از شما بینهایت سپاسگذارم.
    اما دو تا سوال داشتم
    ۱) منظورتان از ارسال کالا به اینفلوئنسر ها آیا جنس فیزیکی هست یا تصویر محصول که خودمون اون رو ساختیم؟ (آیا باید کالای واقعی ارسال بشه و اینفلوئنسر خودش عکس بگیره و با ادیت خودش بزاره توی پیجش)
    ۲) در تبلیغ اینفلوئنسر آیا باید مشخص بشه که فروشنده یک پیج دیگه است؟ (با فرض استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام)

    با تشکر فراوان از شما
    ارادتمند
    محمود رمضانی

    • سلام
      ۱- بهترین حالت اینه که جنسو بفرستید و اون با سلیقه خودش که مخاطباش به اون عادت دارن عکس بگیره و با لحن خودش منتشر کنه
      ۲- باید مشخص بشه فروشنده یکی دیگس. مثلا میگه: بچه ها من اینو از فلان جا گرفتم خیلی عالیه… البت میتونه فروشنده خودش باشه ولی فک نکنم قبول کنن

      مخلصم

  3. آقای بیگدلی سلام
    فقط میخواستم ازتون تشکر کنم
    بابت اطلاعات خیلی خیلی خوبی که منتشر فرمودید
    راستش من الان یکی دوماهی میشه که برای فروش اینترنتی اقدام کردم
    پس طبعا برای موفقیت درین باب محکوم به تلاش و بدست آوردن اطلاعات بودم
    و اما بعد ..
    اون چیزی که بنا داشتم در این کامنت عنوان کنم این بود که یا توجه به مطالعات زیادم در این مدت تنها مطالبی که واقعا کاربردی و موثر بود و البته با یه بیان و قلم خوب و روان و قابل درک نوشته شده بود … مطالب منتشر شده از شما در اینجاست
    ممنونم
    موفق باشید ..

    • سلام آقای موسوی
      بزرگوارید، نظر لطف شماست
      خیلی ممنون از همراهی گرم شما
      دمتون گرم، موفق باشید

دیدگاه‌تان را بنویسید: