انواع لی اوت اینستاگرام

یکی از مسائلی که برای برندینگ در اینستاگرام باید به اون توجه داشته باشیم با توجه به مطلبی که در پست تعریف برند و برندینگ راجع به‌اش حرف زدیم ساخت یک تصویر مشخص و واضح در ذهن مخاطبان هست. یکی از چیزهایی که در اینستاگرام باعث می شه تا پیج شما، در ذهن مخاطبان حک بشه، شکل ظاهری پیج هست که در اصطلاح به اون لی اوت(Layout) یا چیدمان می‌گیم.

لی اوت یک اصطلاح در گرافیک دیزاینه که به ترکیب‌بندی و چینش المان‌ها در تصویر گفته می‌شه.
در این مطلب منظور ما از لی اوت نوع چیدمان پست‌ها در پیج اینستاگرامه. طوری که یک نظم و الگوی خاص ایجاد شده باشه.
مثلا همه یک رنگ باشن، زاویه دوربین موقع عکاسی تو همه‌شون یجور باشه، قاب تصاویر یک فرم داشته باشن و مواردی ازین دست که در نمونه‌ها اون‌ها رو با جزییات بررسی می‌کنیم.

بریم سراغ نمونه‌ها…

 

۱. چیدمان معمول

یکی از مواردی که حتما باید یه پیج اینستاگرامی رعایت کنه اینه که در نگاه اول یه تصویر واحدی رو در ذهن مخاطبان ثبت کنه و یک پیام مشخص رو به اونها ارسال کنه.
من خیاطم، ما تولید‌کننده پوشاک زنانه هستیم، ما یک برند آرایش بهداشتی هستیم، من معمارم، من دندانپزشکم و…

چیزی که برای ارسال این پیام الزامیه هماهنگ بودن پست‌ها به لحاظ موضوعه. یعنی اگر شما می‌خواید در نگاه اول این رو به مخاطب القا کنید که مثلا یک دندانپزشک هستید باید موضوع غالب پست‌های شما داندانپزشکی باشه و این جریان باید از طریق تصاویر یا کاور ویدئوها در یک نگاه منتقل بشه.

در چیدمان معمول خیلی به ریخت ظاهری توجه نمی‌شه و فقط هماهنگی موضوعی مدنظر قرار میگیره. این نوع لی اوت در اینستاگرام رو عموما افرادی که کمی حرفه‌ای هستند انجام می‌دن.

اگر بخوایم کمی دقیق بشیم، باید بگیم این نوع لی اوت باید در همه پیج‌ها بعنوان حداقل نوع چیدمان رعایت بشه و بطور کلی در انواع دیگه لی اوت هم که در پایین به اون‌ها اشاره می‌کنیم هماهنگی موضوعی یک الزامه.

 

۲. شطرنجی

یکی از ساده‌ترین مدل‌های لی اوت اینستاگرام اینه که مثل تصاویر پایین یکی در میون عکس‌ها رو با ریخت متفاوت پست کنید.
مثلا یک عکس سیاه، یک عکس سفید. در نهایت چینش و ریخت ظاهری پیج شبیه صفحه شطرنج میشه.
مزیت این نوع چیدمان نسبت به روش‌های دیگه اینه که کنترل اون از نظر تولید محتوا کار راحت‌تریه.

لی اوت شطرنجی اینستاگرام

چیدمان شطرنجی اینستاگرام

 

۳. دو به یک

یک روش دیگه چیدمان در اینستاگرام که خیلی شبیه مدل شطرنجی هست اینه که به‌جای انتشار یکی در میون پست، دوبار یک مدل پست و یبار یک مدل دیگه منتشر کنید.

اتفاقی که در انتشار این نوع محتوا می‌افته اینه که اون ردیفی که از دو ردیف دیگه جدا هست یبار سمت چپ قرار می‌گیره، یبار وسط و یبار هم سمت راست. یعنی اگر بخواید چیدمان پیج رو جوری مدیریت کنید که پست‌ها همیشه وسط یا کنار باشن باید پست‌ها رو ۳تا ۳تا با هم منتشر کنید، در غیر این‌صورت همونطور که گفته شد جای اون ردیف متمایز با هر دفعه پست کردن شما تغییر می‌کنه.

تو این روش حتما باید به ترتیب انتشار پست‌ها دقت داشته باشید که دوتا یکی منتشر بشه.
کنترل کردن این چیدمان مقداری از لی اوت شطرنجی سخت تر هست اما برای بعضی پیج‌ها با موضوعات خاص بهتر نتیجه میده. مثلا دو تا عکس‌، یک ویدیو یا دوتا عکس‌نوشته یک عکس…

لی اوت در اینستاگرام

جیدمان پست اینستاگرام

 

۴. ردیف به ردیف

این روش لی اوت بیشتر برای عکاسان یا طراحان مناسب هست. کنترل و بروزرسانی در چیدمان ردیف به ردیف به لحاظ تولید محتوا کار نسبتا پیچیده‌تری نسبت به دو روش قبل هست.

تو این چیدمان هر ردیف شما(۳ عکس) باهم مرتبط هستند.
یکی از مسایلی که باعث سخت شدن کنترل پیج‌هایی که با این چیدمان پر میشن هست، ارسال همزمان ۳ عکس با همه. این یعنی این‌که شما تو این روش حتما باید ۳ پست و ۳ کپشن آماده داسته باشید و اون‌ها رو همزمان با هم و به ترتیب منتشر کنید.

هماهنگی که بین پست‌ها در روش‌های مختلف از اون صحبت می‌شه یا در موضوع هست یا در فرم ظاهری هر پست.
مثلا ۳ پست میتونن به لحاظ ظاهری اصلا به هم شبیه نباشن اما موضوع اون‌ها یکی باشه. اما اگر شکل ظاهری اونها هم به لحاظ ترکیب‌بندی، رنگ، المان‌های تصویر، سبک بصری هماهنگی داشته باشن مسلما تاثیر بیشتری داره و چهره فید یا پیج منسجم‌تر میشه.

چیدمان ردیفی اینستاگرام

لی اوت در اینستاگرام

چیدمان اینستاگرام

 

۵. مورب

در این چیدمان پست‌ها به لحاظ موضوع یا فرم ظاهری بصورت مورب با هم در ارتباط هستند.

من تا به‌حال این مدل رو به‌خاطر پیچیدگی بیش از حد اون پیاده نکردم. اما اگر کسی فضای پیج‌اش طوری هست که می‌شه این مدل اجرایی بشه و مهارت و زمان کافی هم برای کنترل اون در درازمدت رو داره می‌تونه با این لی اوت اینستاگرام به‌ راحتی خودش رو از بقیه متمایز کنه.

نکته‌ای که در مورد تمام روش‌ها مهمه و باید به اون توجه بشه اینه که فقط و فقط این چیدمان‌ها زمانی به برندینگ کمک میکنه که در بازه های زمانی طولانی پیاده‌سازی بشه؛ طوری که اگر یک‌نفر برای اولین‌بار وارد پیج می‌شه اگر ۳ یا ۴ بار پیج رو اسکرول کنه برای دیدن پست‌های قبلی خیلی راحت متوجه نظم و هماهنگی پیج بر اساس یک الگوی خاص بشه.

چیدمان خاص اینستاگرام

 

توضیح: ۴ مدل بالا (شطرنجی، دو به یک، ردیف به ردیف و مورب) می‌تونن فقط به لحاظ موضوع با هم هماهنگی داشته باشن و هماهنگی ریخت ظاهری در اونها الزام نیست.
البته قدر مسلمه که وجود هماهنگی ظاهری باعث تقویت چهره پیج میشه.
اما ۳ روشی که در ادامه راجع به اون‌ها حرف می‌زنیم حتما باید به لحاظ ظاهر، فرم و رنگ با هم هماهنگی داشته باشن چه اینکه شاید به لحاظ موضوع اصلا با هم ارتباط نداشته باشن.

 

۶. رنگین کمان

در این لی اوت اینستاگرام پست‌ها فقط و فقط به لحاظ تم رنگی با هم هماهنگ می‌شن. نسبت به چیدمان‌های دیگه این چیدمان کنترل کردنش کار ساده‌تریه. به شرطی که مهارت کافی در عکاسی و یا ویرایش تصاویر داشته باشید.

پست‌ها به لحاظ رنگ غالب ۶تا ۶تا، ۹تا ۹تا، ۱۲تا ۱۲تا، با هم همرنگ هستند و دسته پست بعدی رنگ دیگه‌ای دارن.

این لی اوت اگر با دقت و بمدت طولانی پیاده بشه باعث ایجاد حس بسیار خوشایندی در مخاطبان می‌شه و چون مثل چیدمان‌های قبل خیلی به وضوح مشخص نمی‌شه روی ناخودآگاه مخاطبان تاثیر خیلی خوبی می‌ذاره.

یکی از عمده دلیل‌هایی که باعث می‌شه این چیدمان احساسات مخاطبان رو درگیر کنه استفاده از رنگ در ایجاد هماهنگی بین پست‌هاست. عموما در هر محتوای بصری این رنگ هست که احساسات رو به ناخودآگاه مخاطبان منتقل و تحریک می‌کنه. اون‌هارو به فکر فرو می‌بره، شادشون می‌کنه، حس نوستالژی ایجاد می‌کنه و مسائلی از این دست.

اگر پیجی دارید که فضای هنری داره این نوع لی اوت خیلی می‌تونه به شما کمک کنه تا فضای پیج رو بطور مثال عمیق‌تر یا شادتر بکنید.

چیدمان رنگی اینستاگرام

لی اوت رنگی اینستاگرام

 

۷. حاشیه

این نوع چیدمان بطور کلی روی حاشیه‌های تصاویر یا کاور ویدیو اعمال میشه. مسلما اگر کمی خلاقیت داشته باشید خیلی کارهای متفاوتی میشه انجام داد، بالای پست‌ها آبی باشه و پایین اون‌ها سبز. پستها بصورت لوزی باشه، حاشیه پستها سیاه باشه و…

نکته مهم در مورد این لی اوت اینستاگرام و سایر چیدمانها توجه به ارتباط بین موضوع پیج و نوع چیدمان هست. بطور مثال در تصویر پایین چون پیج مربوط به نوزادان هست استفاده از فرم دایره بخاطر انعطاف و لطافتش هماهنگی مناسبی با نوزاد و اون فضا داره. یعنی اگر پیج فروش ساعت مردونه دارید حاشیه سیاه و مربعی خیلی بهتر از حاشیه دایره‌ای و صورتیه!

چیدمان پیج اینستااگرام

لی اوت در اینستاگرام

 

۸. پازلی

در این چیدمان باید یک تصویر بزرگ عمودی تولید بشه که هر جزء اون بصورت یک پست منتشر بشه.

اگر تولید و انتشار محتوای شما روتین باشه کنترل این لی اوت اینستاگرام غیر ممکن هست و با ارسال یک پست جدید چیدمان پیج بطور کلی بهم می‌ریزه.

این چیدمان به پیج‌هایی پیشنهاد می‌شه که مثلا یک محصول خاص دارن یا مثلا می‌خوان برای محصول‌ خودشون در یک بازه زمانی مشخصی در اینستاگرام کمپین اجرا کنن یا مواردی از این دست. چرا؟ چون این لی اوت اصلا باعث ایجاد درگیری با مخاطبان نمی‌شه و به نوعی یک بیلبورد ثابت از محصول یا خدمات هست.

با توجه به مسایل بالا باید پستها حتما از قبل در اون قالب کلی یک‌جا طراحی بشن و یکجا منتشر بشن. اگر نخواید اونها رو یکجا منتشر کنید باید حتما اون‌ها رو ۳تا ۳تا پست کنید تا چیدمان پیج بهم نریزه.

شاید بپرسید خب در این روش که ما نمی‌تونیم درگیری خاصی با مخاطبین ایجاد کنیم پس چطور افزایش فالوور داشته باشیم؟
برای افزایش فالوور و دیده‌ شدن در این لی اوت حتما باید در پیجهای مرتبط تبلیغات کنید.

این روش اگر به درستی اجرا بشه خیلی خوب در ذهن مخاطبان حک میشه و باقی میمونه. یک روش با مزایای بسیار خاص اما در عین حال با معایب خیلی قوی…
نمونه های زیر میتونه برای درک بهتر این موضوع به شما کمک کنه.

چیدمان پازل اینستاگرام

لی اوت پازل اینستاگرام

 

۹. ترکیبی

با ترکیب ۸ مدل لی اوت بالا میشه چیدمان‌های جدید و خلاقی ایجاد کرد.
مثلا از ترکیب چیدمان شطرنجی و حاشیه میتونید پیجی داشته باشید که حاشیه عکس‌ها یکی درمیون مربع و دایره باشه.
مثلا از تریکب ردیف به ردیف و رنگین کمان میشه پیجی داشت که هر ردیف اون یک تم رنگی داشته باشه.
مثلا از ترکیب دو به یک و پازلی میشه یک ردیف داشت که امتداد عمودی اون در پیج به هم متصل یاشه.

همه‌چی به خلاقیت و مهارت شما بستگی داره که چطور بتونید از این لی اوت‌ها در پیج اینستاگرام خودتون بهره ببرید و برندینگ انجام بدید.

انتخاب لی اوت هوشمندانه و خلاقِ مرتبط با برند شما یکی از ارزونترین روش‌ها برای برندینگه!

 

خیلی ممنونم از اینکه مطلب رو تا انتها مطالعه کردید.

منبع: preview app blog

ترجمه و زیرنویس OMR 2019

تا این لحظه 2,240,000 تومان

نظرت چیه

ایمیل شما منتشر نمی‌شه

21 thoughts on “انواع لی اوت اینستاگرام

  1. نکته ای که هست اینه که اگر در اپ اینستاگرام زبان فارسی انتخاب شده باشه
    تصویر راست میره چپ و تصویر چپ میره راست
    و این باعث میشه لی اوت ما به هم بخوره :/

    • سلام، یعنی چی؟
      مثلا میتونی یه پست درمیون یکی سیاه پست کنی، یکی سفید، شطرنجی میشه پیج.
      یا دوتا سفید یدونه سیاه.
      اگه عکس چندتایی هم بخوای منتشر کنی با برنامه های grid اینستاگرام میشه.

      نمیدونم درست فهمیدم یا نه…

  2. سلام اقای بیگدلی عزیز
    آقا من بعد از ده، دوازده روز که راه های مختلفی رو از کار با فتوشاب و افتر افکت و ادوب پریمیر و غیره برای ساخت لوگو و متحرک کردن اون و درست کردن کاور و غیره و غیره امتحان کردم و نسبتا تونستم در جهت کارم چندین مهارت رو کسب کنم و بعد با دل خوش آهنگ ” Me Enamore” از شکیرا که به زبان اسپانیایی خوندرو رو ترجمه کردم و آخر هم ترجمش اون چزی که میخواستم نشد( البته نه به خاطر عدم توانایی بنده بلکه به دلایل دیگه:) ) تازه اومدم توی پیج اینستاگرامم اون رو پست کنم که دیدم اینترنت قطع شده ! اگر بدونید چه حسی داشتم ! 🙂
    سرتون رو درد نیارم … القصه سوالی داشتم در رابطه با لی اوت.
    توی این قسمت جنابعالی به چندین روش ترکیبی برای ساخت لی اوت پرداختید . من می خواستم بدونم آیا اگر قسمت لی اوت یک پیج همه یکدست باشد و نه ترکیبی، مشکلی نداره و ایا کاربرپسند هست یا خیر؟
    بعضی از پیج ها رو که دیدم توی زمینه ی موسیقی و کمدی و چیزهای خنده دار فعالیت می کنند و پست هایی در مورد چنین موضوعاتی می گذارند لی اوت پیج اونها ساده هست و همگی به یک رنگ هست و ترکیبی نیست.

    • سلام علی آقا
      منو تو غم خودت شریک بدون…
      برا شروع مدلای مختلفو تست کن، ببین کدومش بهتره. ‌از اول تو ی قالب گیر نکن

  3. سلام مجدد خدمت آقای بیگدلی
    یه سوال دارم
    با توجه به تجربه ی شما، آیا محتواهایی که مرتبط به موزیک های خارجی هست به همرا زیرنویس و همچنین فیلم های خنده دار و کمدی و همینطور نمونه هایی از “prank ” یا شوخی های خرکی ! که توی فضای مجازی بالاخص در یوتوب موجود هست می تونه کاربر پسند باشه؟
    آیا کار روی چنین مواردی عاقلانه هست؟
    راستش از اونجایی که کار اصلی خودم فریلنسری هست و بیشتر در زمینه ی ترجمه و زیرنویس ، مقاله نویسی و مواردی از این دست کار می کنم تصمیم گرفتم مواردی که در بالا ذکر کردم رو به عنوان محتوا انتخاب کنم چون تسلط نسبتا خوبی دارم.

  4. خیلی سپاس گذارم از پاسخ دهی شما آقای بیگدلی عزیز

    راستش این لینکی رو که فرستادید رو دیشب مطالعه کردم و این باعث شد که بتونم بهتر تصمیم بگیرم و یکی از مواردی که موضوعات علمی هست ( چیزی که در ذهنم داشتم این بود که بر روی موزیک ویدیو ، کلیپ های کمدی و همچنین علمی کار کنم) رو حذف کنم و به صورت جزئی تر اگر مشکل اینترنت به حالت قبل برگشت، بپردازم به موزیک ویدیو و کلیپ های کمدی.

    در حال حاضر نمی دونم آیا باز هم بهتر هست جزئی تر و یا نیچ وارتر ! بپردازم به یکی از این دو مورد یا نه ، ولی دیدم بعضی از پیج های که بیشتر ویدیوهای کمدی پست می کنند و در لابه لای اون ها موزیک ویدیو هم گه گاهی می گذارند. یکی از این پیج ها فالورهای زیادی داره و دیدم که روزانه چندین تبلیغ هم در پیج قرار میده.

    اگر خدا کمک کرد واینترنت به حالت طبیعی بازگشت تا یه مدت روزانه دو پست یکی مرتبط با موزیک و یکی هم مرتبط با چیزهایی که بیشتر جنبه ی کمدی دارند توی پیج قرار میدم. اگر دیدم نتیجه بخش نبود سعی می کنم فقط روی یکی از این دو مورد کار کنم.
    نتیجه رو هم بعدا از طریق پیجم بهتون دایرکت می فرستم 🙂

    • بزرگوارید، بازم موضوعو ببندید به‌نظرم. اچن پیجا که می‌بینید چندسال پیش شروع کردن. اون‌موقع پیج راحت بالا میومد.

      راجع به تبلیغات و درآمد باید بگم پیجای فان(موزیک، خنده و…) چون زیادن تعرفه‌هاشون ارزونه. یعنی حاشیه سودتون درنهایت پایینه.

  5. خواهش می کنم .
    به نظر شما با توجه به توانایی بنده چه نوع محتوایی رو تولید کنم ، قابلیت رشد براش وجود داره ؟

  6. مجددا سلام
    یه برنامه ی دیگه هم برای آینده ی نزدیک در ذهن دارم و اون هم تولید محتوا در زمینه ی تدریس زبان ( به صورت فایل ویدیویی) و پوشش دادن موضوعاتی که برای زبان آموزا مفید باشه هست.
    به نظر شما این موضوع قابلیت رشد داره ؟ و اینکه اگر بخوام روی چنین محتوایی کار کنم ، آیا به نظر شما بهتر هست بعضی از آموزش ها رو رایگان بزارم توی پیج و پکیجی که در آینده تولید می کنم رو بیشترش رو برای فروش بر روی پیج قرار بدم یا اینکه نه کل آموزش ها رو رایگان قرار بدم و از این طریق بعد از بالا رفتن فالور و بیننده اقدام به گرفتن تبلیغ کنم .
    راستش سابقه ی تدریس زبان دارم ولی متاسفانه از اونجایی که در شهر کوچکی زندگی می کنم نتونستم ازش پول در بیارم و تمام زحماتی که برای زبان کشیدم به نوعی بی ثمر بوده به جز مواردی که بیشتر جنبه ی فریلنسری داشته و در زمینه ی فریلنسری هم کمتر از یک سال هست که دارم کار می کنم .

  7. آقا من بد متوجه منظور شما شدم. از اینکه گفتید موضوع رو ببند من گمان کردم میگید یعنی بی خیال این چنین محتواهایی بشم 🙂
    چشم حتما موضوع رو می بندم و قوی پیش میرم به امید خدا که همه چیز خوب پیش بره.

  8. آدم خوش مشرب ، باحال و با مرامی هستی. خیلی خوب میشد اگه میتونستیم با هم همکاری کنیم و فراتر از اون دوست باشیم.. 🙂