کسب درآمد از آموزش اینستاگرام

سال ۹۵ و ۹۶ بیشتر از ۱۵ تا کارگاه و دوره آنلاین و آفلاینِ آموزش اینستاگرام برگزار کردم و درنهایت به یِ متد خیلی جامع رسیدم که به نظرم برای آموزش دادن اینستاگرام خیلی بدرد می‌خوره.

عموما چیزی که دارم بین بچه‌هایی که آموزش اینستاگرام می‌دن می‌بینم، یِ عدم انسجام و همبستگی بین موضوعاتیه که ازش حرف می‌زنن. این تجربمو ازین جهت دارم ارائه می‌کنم، چون احساس می‌کنم شاید خییارو از این فضای بهم ریخته بیرون بکشه.

اگه تو این متد خوب تونستی مطلب بیرون بدی و حرف تجربی قاطیش کردی به من خبر بده، حمایتت می‌کنم که به کسایی که آموزش‌ می‌خوان آموزش بدی.

پایین این مطلب، ویدئو یکی از وبینارهای سال ۹۶ هست که برای آموزش اینستاگرام از همین متد توش استفاده کردم. بعد از خوندن متن و دیدن لینک‌ها یِ نگاهی بهش بنداز، خیلی بهت کمک می‌کنه.

چرا خودت دیگه آموزش نمی‌دی؟

راستش به ذهنم رسید آموزش دادن به مبتدی‌ها رو بسپارم به شخص یا اشخاص دیگه که وقتم بیشتر باز بشه، شاید تونستیم با کمک هم کارای بزرگ‌تر و موندگارتری بکنیم.

متد آموزش اینستاگرام

قبل از اینکه بحثو شروع کنم باید بگم ازین متد می‌شه برای تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی دیگه استفاده کرد چون ساختار همشون یکیه.

بخش بندی

کسب درآمد از آموزش اینستاگرام
  • پیکربندی حساب کاربری
    • تنظیمات
    • پروفایل
    • تِمِ فید
    • شعار هشتگی
  • خارج از پیج
    • شات اوت یا تبلیغات
    • ارتباط
  • داخل پیج
    • ارتباط ما مخاطبان
    • تولید و انتشار محتوا
      • چی پست کنم؟
      • چی بنویسم؟
      • چطور منتشر کنم؟
  • آنالیز

کمی توضیحات

با پیاده کردن این متد و پرداختن به جزئیاتِ هر بخش، راحت می‌تونی مثلا یِ پیج تو اینستاگرام بزنی و تا ۶ ماه هفته‌ای ۵ تا پست توش با موضوع آموزش اینستاگرام منتشر کنی و اینستاگرام رو کامل و قدم به قدم آموزش بدی.

یا می‌تونی خیلی راحت با همین سرفصل‌ها تو ایوند یِ دوره آنلاین بذاری و کسب درآمد کنی.

خیلی بهتر از اینه که یِ روز آموزش ساخت ویدئو بذاری، ی روز آموزش تنظیمات، سه روز پست نذاری، بعد یِ پستِ فان بذاری.

پیکربندی حساب کاربری

تو این بخش باید به مخاطبت یاد بدی که اول تنظیماتشو درست کنه، بعد بیاد یِ پروفایل جوندار بسازه که تو طول فعالیتش رفته‌رفته با توجه به مبانی که بهش می‌گی بهترش کنه.

تنظیمات

اول از همه یِ دور بیا و تنظیمات برنامه رو آموزش بده که مثلا پسورد دومرحله‌ای چیه؟ چجوری کامنتارو ببندیم؟ چجوری نوتیف دایرکتارو روشن کنیم؟ و چیزایی که تو تنظیمات دونستنش مهمه.

همین بخش رو به کلی بخش ریزتر می‌تونی تقسیم کنی. یکیشو مثلا بگی افزایش امنیت پیج، چه می‌دونم بخش گزارش مشکلات و…

پروفایل

پروفایل چون تنظیمش خیلی مهمه من پنج قسمتی که تو اینستاگرام داره رو جدا کردم.

  • یوزرنیم
  • عکس پروفایل
  • نیم
  • متن بیو
  • لینک بیو

برای جاهای دیگه شاید لازم باشه ی چیزی مثل تصویر کاور اضافه کنی یا مثلا نام کاربری رو حذف کنی.

راجع به هر بخش، کلی حرف می‌شه زد که مثلا یوزرنیم چی باشه که تو نتایج بهتر دیده بشه. عکس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه. برای لینک بیو چه تکنیک‌هایی می‌شه زد و چیزای اینجوری.

اگه اطلاعاتت کمه، پستِ بهترین متن بیو برای شبکه‌های اجتماعی، بعلاوه علامه گوگل بشرط اینکه زبانت خوب باشه خیلی کمکت می‌کنه.

تِمِ فید

اینجا می‌تونی از لی‌اوت حرف بزنی، از اینکه چهره کلی پیج توی افزایش فالوور خیلی تاثیر داره چون اولین چیزیه که فردی که از بیرون وارد پیج می‌شه می‌بینه، بر همین اساس تصمیم می‌گیره که فالو کنه یا نکنه.

تو پست انواع لی اوت اینستاگرام چند مدلی که می‌شه پیج رو چید معرفی کردم.

شعار هشتگی

این داستان یکم برای پیجایی که تازه شروع می‌کنن شاید زود باشه ولی دونستنش کمک می‌کنه که حداقل به‌فکر باشن که در آینده انجامش بدن.

ی شعاری که به‌صورت هشتگ باشه. مثل همین شعارهایی که تو مناسبت‌ها و اتفاقات مختلف ساخته می‌شه. #تا۱۴۰۰باروحانی #کرونا_را_شکست_میدهیم.

خارج از پیج

تو این بخش از چیزایی حرف زده می‌شه که خارج از پیج اتفاق میفته.

شات اوت یا تبلیغات

این قسمت به‌نظر من اگه ی نفر توش حرفه‌ای باشه جا داره حتی به عنوان ی دوره جداگونه تدریس بشه. خیلی حرف واسه گفتن تو این بخش هست.

به صورت مبنایی باید بری دنبال چی رو؟ کجا؟ به کی نشون بدیم؟
برای اینکه راجع به این موضوع بیشتر مطلع بشی ویدئو پایین و پست تبلیغات در اینستاگرام بصورت کاربردی می‌تونه بهت کمک کنه.

ارتباط

کلا به‌نظر من اینستاگرام یعنی ارتباط. برا همین شاید این بخش از نظر اونایی که دنبال قرص افزایش فالوور یا رفتن به اکسپلور هستن بی‌معنی باشه ولی مبنای کاره.

تو ماجرای ارتباط با افرادی که بیرون از پیج هستن، مسئله مهم گذاشتن کامنت، لایک کردن، دایرکت زدن، منشن کردن تو استوری یا تگ کردن بقیه کساییه که ی جورایی با ما هم‌صنف هستنه.

من همین‌طور که با مخاطبای خودم ارتباط می‌سازم باید سعی کنم با استفاده از ابزارهای اینستاگرام با همکارای خودمم ارتباط بگیرم تا توی صنف جایگاه مورد قبولی پیدا کنم. تکی نمی‌شه.

این‌جا استراتژی ۱.۸۰ دلاری گری وی می‌تونه بهت ایده بده. البته این فقط در مورد کامنت گذاشتن برای پستای مرتبطه، نه ارتباط تو دایرکت یا مثلا منشن کردن ی نفر تو استوری.

داخل پیج

تو این بخش که می‌شه گفت فعالیت‌های اصلی و روزانه یک پیج هست در مورد مسائلی باید حرف زده بشه که بیشترش به مدل ارتباط با مخاطبا و تولید و انتشار محتوا می‌خوره.

ارتباط با مخاطبان

ابزارهای ارتباط با مخاطبان تو اینستاگرام چیزایی مثل: جواب واکنش به استوری‌هاست، پاسخ دادن به دایرکت‌ها و کامنت‌هاست.

تو پست اصول افزایش فروش در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی ی حرفایی در این مورد زده شده.

تولید و انتشار محتوا

قبل از اینکه وارد بحثای جزئی بشی می‌تونی یکم درباره محتوا چیست؟ تولید کننده محتوا کیست؟ حرف بزنی بعد اینستاگرام رو به‌عنوان یِ رسانه (محل انتشار) معرفی کنی.

چی پست کنم؟

تو این بخش می‌تونی راجع به کانتنت تایپ‌های مختلف بحث کنی. مسلما مدل‌های محتوایی برای سایت با اینستاگرام متفاوته.

این بخش رو اگه حرفه‌ای و تحقیقی بتونی کار کنی خیلی چیزای عالی از توش بیرون میاد. می‌تونی برای هر شبکه اجتماعی مدل محتوایی خاص خودش رو پیشنهاد بدی.

من تو پست ۱۷ نوع محتوا برای پر کردن تقویم محتوا راجع به ی سری قالب عمومی که همه‌جا می‌شه استفاده کرد حرف زدم.

تو ویدئو وبینار هم اگه اشتباه نکنم راجع به ۱۲ مدل محتوای اینستاگرامی بحث پیش کشیدم.

نمی‌گم اینا عالیه یا کافیه. می‌تونی ایده بگیری و چیزایی اضافه یا کم بکنی.

چی بنویسم؟

تو این بخش درباره کپشن نوشتن می‌تونی حرف بزنی و اگه نیاز شد می‌تونی بحثای کپی‌رایتینگ رو تا جایی که لازمه پیش بکشی.

به‌نظرم راجع به این موضوع، کتاب ادبیات تبلیغ می‌تونه بهت کمک کنه.

چطور منتشر کنیم؟

اینجا حرف از بهترین ساعت، هشتگ زدن و چیزایی که تو ماجرای انتشار محتوا اثر گذار هستن پیش میاد.

تعداد مناسب هشتگ اینستاگرام برای پستها ۲۰۱۹
بهترین زمان ارسال پست در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی

آنالیز

تو بخش آنالیز می‌تونی از ی جهت ابزارهای آنالیز رو معرفی و نحوه کارکردن باهشون رو و از جهت دیگه کار کردن با آماری که خود اینستاگرام می‌ده.

تو پست پایین در مورد متریک‌های مختلف حرف زدم. یکم زرنگ باشی می‌تونی اینارو تو اکسل پیاده کنی و به ی قالب حرفه‌ای برای آنالیز برسی.

منابع بیشتر

تو همین سایت و تو پیج اینستاگرامم کلی حرف راجع به اینستاگرام و محتوا زدم که مثل قطعات پازل از هم جدا هستن. اگه حوصله کنی و این چهارچوب رو بذاری جلوت، می‌تونی هرکدوم از پست‌ها رو سر جای خودش بذاری و ی دوره جامع آموزش اینستاگرام بسازی.

بحثا انقدر جای بسط داره که می‌شه ی دوره جامع مثلا ۱۰ یا ۱۲ جلسه‌ای ترتیب داد که توش ی کلمه حرف اضافی زده نشه و همش مطلب بدردبخور باشه.

اینکه تا چه اندازه بتونی مطالب رو سروشکل بدی، تصحیح کنی و چیزایی بهش اضافه کنی که فهمش ساده‌تر بشه، بستگی به هنر تو داره.

اگه خوب کار کنی همون‌ جوری که بالا هم گفتم منم ازت حمایت می‌کنم. البته مطمئنم اگه تروتمیز جلو بری اصلا نیاز به حمایت یکی مثل من پیدا نمی‌کنی.

وبینار آموزش اینستاگرام ۱۳۹۶

نظرت چیه

ایمیل شما منتشر نمی‌شه

4 thoughts on “کسب درآمد از آموزش اینستاگرام

  1. بسیار عالی
    چقدر خوب نوشتی این مطلب
    متشکر و ممنون
    چقدر متن رو واضح و شیوا نوشتین جناب بیگدلی
    باز هم تشکر میکنم

  2. واقعا مفید بود. همیشه
    آموزش های شما رو توی سایت یا اینستاگرام دنبال میکنم. خیلی متفاوت تر و خاص تر از بقیه کسایی هستید که آموزش اینستاگرام میدن