روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا. بلاگرها، ویلاگرها و پادکسترها چه‌طور کسب درآمد می‌کنند؟

این مطلب بر مبنای یک گزارش از سایت socialmediaexaminer نوشته شده. ی تحقیق روی ۴۳۰۰ تولیدکننده محتوا تو سال ۲۰۱۷ انجام شده و انواع روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا توش مورد بررسی قرار گرفته. گزارش قابل اتکاییه.

به‌علاوه تحقیق بالا تجربه‌های خودم رو هم از انواع روشهای کسب درآمد بلاگرها یا ویلاگرها هم جاهایی که نیاز باشه به مطلب اضافه کردم. امید آن‌که مفید فایده بوده و راهگشا باشد 🙂

بریم ببینیم خارجیا چه‌جوری از تولیدمحتوا پول درمیارن و ما تو ایران چه‌جوری می‌تونیم پول دربیاریم.

اگه حوصله خوندن نداری پادکستش رو گوش کن.

انواع روش های کسب درآمد از تولید محتوا

به‌طور کلی روش‌هایی که ی بلاگر یا ویلاگر یا پادکستر می‌تونه درآمد داشته باشه ۸ مورده:
۱- تبلیغات
۲- همکاری در فروش
۳- فروش محصولات خود شخص
۴- مشاوره و خدمات
۵- اسپانسرینگ
۶- دعوت برای سخنرانی
۷- دونیشن
۸- محتوای پولی

قبل از این‌که بخوایم وارد بحث بشیم فک کنم باید اول ویلاگرو پادکسترو بلاگرو یکم توضیح بدم برای دوستانی که نمی‌دونن چیه، بعد این هفت مدل درآمدی رو، بعد بریم برسیم که کدومشون برای اول راهه کدومشون برای وسطا یا کدومش بیشتر سود داره و بررسی‌های این‎ریختی.

البته برا تعریف بلاگر، ویلاگر و پادکستر شاید نیاز باشه ی مطلب مفصل نوشته بشه. اگه فک می‌کنی نیازه لطفا کامنت کن.

بلاگر کیست؟
بلاگر کسیه که ی بلاگ رو مدیریت می‌کنه و به‌طور مستمر روی بلاگش در مورد ی موضوع خاص یا صرفا علاقه‌مندی‌ها و روزمرگی‌هاش مطلب می‌نویسه.
تفاوت عمده ی بلاگ با ی وب‌سایت تولید محتوای مستمر اونه. انگار بلاگ داینامیکه و وب‌سایت استاتیک.

ویلاگر یا ولاگر کیست؟
ویلاگر تو تعریف عمومی همون بلاگره که به‌جای نوشتن، ویدئو بیرون می‌ده. این جریان تقریبا بعد از شکل‌گیری یوتیوب به‌عنوان محلی که فقط جای ویدئو بود پررنگ شد.
تو تعریف اخص ویلاگر باید بگیم، ویلاگر مستقیم آموزش نمی‌ده و بیشتر روز‌مرگی‌هاش رو به نمایش می‌ذاره.

پادکستر کیست؟
پادکستر همون بلاگره که به‌جای نوشتن حرف می‌زنه. ی تولیدکننده محتوای صوتی. در حال حاضر بسترهای خیلی زیادی برای انتشار پادکست توی دنیا و ایران وجود داره و به‌نظر من این مدل تولیدکردن محتوا خیلی آینده خوبی داره. مخصوصا تو موضوعاتی که کمتر سرگرم‌کننده هستن.

خب ی تعریف کوتاهی راجع به سه مدل تولید محتوا خوندیم که به‌نظرم بسط و بررسی دقیق اون برای مقاصد دیگه شاید لازم بشه مگرنه برای منظوری که ما تو این پست دنبالشیم کافیه.

حالا بریم سر وقت تعریف کردن هشت مدل کسب درآمد از تولید محتوا به‌صورت کاملا خلاصه 🙂

۱- تبلیغات
این‌که معلومه، ترافیک بلاگ یا فالوورای پیج اینستاگرم یا ساب‌اسکرایبرای کانال یوتیوبِ طرف که زیاد بشه تو موضوعات مرتبط تبلیغ می‌گیره.

۲- همکاری در فروش
جنسای بقیه رو تو رسانه خودش عرضه می‌کنه و می‌فروشه و به ازای هر فروش درصد می‌گیره.
عموما پشتیبانی و ارسال محصول توسط صاحب محصول انجام می‌شه.

۳- فروش محصولات خود شخص
خود بلاگر ی محصولی یا مرتبط یا تقریبا غیر مرتبط تولید می‌کنه و می‌فروشه. این محصول می‌تونه دیجیتالی باشه. مثل ی دوره آموزشی، ی کتاب الکترونیکی یا فیزیکی باشه.

۴- مشاوره و خدمات
بلاگر خدماتی تو حوزه فعالیت خودش اعم از کارهای اجرایی، مدیریتی یا مشاوره‌ای انجام می‌ده و درازای اون خدمات پول می‌گیره.
شاید سوال پیش بیاد مثلا ی ویلاگر که داره از خودش هر روز ویدئو طنز منتشر می‌کنه چه خدماتی می‌تونه بده. کمترین کارش اینه که می‌تونه مسیری که طی کرده به‌عنوان مشاوره به بقیه عرضه کنه.

۵- اسپانسرینگ
خیلی تو ایران جا نیفتاده اما به این شکله که ی برندی در ازای پرداخت پول یا سهام شرکت تو ی بازه زمانی مشخص حامی بلاگر می‌شه و با توجه به توافقاتی که بینشون انجام می‌شه بلاگر باید به طرق مختلف اسپانسرش رو مستقیم و غیرمستقیم معرفی کنه یا کارایی که اسپانسر ازش می‌خواد رو انجام بده.

۶- دعوت برای سخنرانی
این مدل بیشتر برای بلاگرهایی کار می‌کنه که روی یک موضوع خاص متمرکز هستن و یا تجربیات ویژه‌ای تو یک زمینه دارن.

۷- دونیشن
دونیشن یا حمایت مالی. طرف نه چیزی می‌فروشه نه تبلیغ می‌گیره نه خدمت. می‌گه من دارم بهت اطلاعات می‌دم به‌جاش اگه حال کردی پول بزن به حسابم.

۸- محتوای پولی
بلاگر می‌گه اگه می‌خوای پست منو بخونی یا پادکستمو بشنوی یا ویدئومو ببینی باید براش پول پرداخت کنی. عموما این روش به شکل اشتراک ماهیانه انجام می‌شه. یک‌ماه مشترک می‌شی و به ی‌سری مطالب خاص یا کل مطالب دسترسی پیدا می‌کنی.

تولیدکنندگان از چه روشی بیشتر از همه کسب درآمد می‌کنند؟

بلاگرها بیشتر تمایل دارن محصولات خودشون رو بفروشن یا خدمات ارائه بدن و یک سوم تقریبا تبلیغات قبول کنن.

ویلاگرها تقریبا تمامشون منبع اصلی درآمدشون از گرفتن تبلیغات و بعد از اون فروختن محصولات خودشونه. عده‌ای هم از ارائه خدمات کسب درآمد می‌کنن.

پادکسترها تقریبا اکثریتشون روی ارائه خدمات و محصولات خودشون متمرکز هستن و در کنار اون تقریبا، یک سوم از سخنرانی‌ها کسب درآمد دارن. تعداد خیلی کمی هم تبلیغات انجام می‌دن.

همون‌طور که دیدیم هر مدلِ تولید محتوا مدلِ درآمدیِ خودش رو می‌طلبه. مثلا تبلیغات برای ی ویلاگر شاید عالی باشه ولی برای ی پادکستر اصلا به‌دردنخوره. یا مثلا ی ویلاگر شاید تا آخر عمرش هیچ درآمدی از طریق ارائه خدمات نداشته باشه اما ی بلاگر کل درآمدش از طریق همین روش باشه.

تو نمودار پایین انواع روش‌های درآمدی براساس این‌که چه‌اندازه ازشون استفاده می‌شه اومده

کسب درآمد از تولید محتوا
برای کسب درآمد تبلیغات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیره

همون‌طور که تو نمودار بالا مشخصه اکثر تولیدکننده‌های محتوا برای کسب درآمد به سمت تبلیغات می‌رن اما آیا بیشترین درآمدشون از همین روشه؟
تو نموداری پایین مشخص شده که ازین ۴۳۰۰ تولیدکننده محتوایی که تو نظرسنجی شرکت کردن چه روش‌هایی بیشتر براشون پول داشته.

کسب درآمد از تولید محتوا

همون‌طور که تو تصویر بالا مشخصه تبلیغات اولین و عمومی‌ترین روش کسب درآمد از بلاگریه اما این به این معنی نیست که مثلا محتوای پولی اصلا جواب نمی‌ده. راجع به همین محتوای پولی تو همین ایران سایت متمم رو می‌تونیم مثال بزنیم که خیلی موفق بوده و درآمد خیلی خوبی ازین روش داشته.

یا مثلا خیلی‌هارو می‌شناسم که از طریق سخنرانی یا حتی دونیشن درآمدهای بالایی دارن. این نمودار در حقیقت نشون می‌ده که روش‌های درآمدی تبلیغات، فروش محصولات و خدمات روش‌هایی هستن که نسبت به بقیه روش‌ها ریسک کمتری دارن و صد البته در عین حال افراد بیشتری تو این روش‌ها فعالن که همین موضوع باعث می‌شه رقابت بیشتر بشه.

شما تو روش محتوای پولی شانس کمتری برای کسب درآمد دارید و تو مدل کسب درآمد به‌وسیله تبلیغات رقیب بیشتری دارید. به‌نظرم برای انتخاب روش درآمدی، هر شخص باید هرکدوم ازون‎هارو امتحان کنه تا بفهمه تو کدومش قویه یا کدومش برای اون بهتر جواب می‌ده.

اینو این‌جا اضافه کنم: توی ایران تقریبا تو تمام این روش‌ها چیزی انجام نشده و برای کسانی که بخوان تو هر زمینه‌ای با هر روشی کار کنن فضا بازِ بازه.

مقایسه روش کسب درآمد تولیدکنندگان جدید با باتجربه‌ها

به‌نظرم کل اطلاعات بالا بدون این بخش کاربردی نیست و این بخشه که مطلب رو کاربردی می‌کنه.

اجازه بده تمام روش‌های بالا رو به دو دسته تقسیم کنیم:
۱- زودبازده
۲- دیربازده

دونستن این‌که کدوم روش دیربازده هست و کدوم روش زودبازده خیلی خیلی کمک می‌کنه. مخصوصا به افرادی که تازه می‌خوان شروع کنن. این تقسیم‌بندی خارج از بحث تحقیقیه و خودم دارم حرفشو وسط میارم.

به‌نظر من تبلیغات، همکاری در فروش، دونیشن، اسپانسرینگ و محتوای پولی دیربازده هستن. یعنی این‌که به کمیت و کیفیت مخاطبان رسانه بستگی داره، رسانه‌ باید به ی حداقل بازدیدی توی روز یا روی هر محتوا برسه تا بتونه مثلا تبلیغات بگیره یا اسپانسر داشته باشه.

اما فروش محصولات، خدمات و دعوت برای سخنرانی بیشتر به خود شخص و میزان دانش و یا مهارت اون بستگی داره.

در حقیقت تو فروش محصولات، ارائه خدمات و سخنرانی، رسانه تو جایگاه معرفی بلاگر یا ویلاگر یا پادکستر هست و خود رسانه باعث درآمد نیست، بلکه شخص و مهارت و تخصص اون ملاک کسب درآمده و این تولید محتوا به بهتر دیده‌شدن بلاگر کمک می‌کنه.

مثال
علی می‌خواد بلاگر بشه و خرج زندگیشو ازین راه تامین کنه. برای این‌کار ی دامنه می‌خره و شروع می‌کنه به انتشار مطالب جذاب تو حوزه آشپزی که خیلی بهش علاقه داره. از بررسی ترکیبات مختلف به لحاظ علمی تا ارائه دسنورپخت‌های خاص کشورهای مختلف.

علی در عرض دو ماه ی عالمه محتوای با کیفیت تولید می‌کنه اما روزانه شاید ۵ تا ۱۰ نفر بازدیدکننده داشته باشه. اولین کاری که باید بکنه اینه بازدیدکننده‌هاشو بیشتر بکنه. پس می‌ره سراغ سئو کردن سایتش.

داره سایتشو سئو می‌کنه ولی هنوز تا سئو بشه کار داره و می‌خواد درآمد داشته باشه. چکار باید بکنه؟
درسته ی صفحه درست می‌کنه و خدماتی که می‌تونه ارائه بده رو لیست می‌کنه. ضمنا اینم می‌نویسه که مثلا اگه کسی خواست رستوران ایتالیایی را بندازه می‌تونه به‌عنوان مشاور کمکش کنه.

بعد از یک‌سال که بازدید بلاگش زیاد شد روی بلاگش به روش‌های مختلف (رپورتاژ، بنر، اسپانسرینگ) تبلیغات می‌گیره و در کنارش هزینه خدماتش رو هم بالا می‌بره.

این دری‌وری که بالا به‌عنوان مثال نوشتم یه‌جورایی اون روش رسیدن به کسب درآمده. اول خدمات بده، مخاطبات زیاد شدن برو سمت تبلیغات.

البته این نکته رو نباید فراموش کنیم: هرچی توجهِ بیشتر و با کیفیت‌تری روی رسانه و شخص باشه درآمد بیشتر می‌شه.

چیزی که توی تحقیقات اومده این‌جوریه:

تولیدکنندگان محتوای جدید از روش‌های زیر کسب درآمد می‌کنند
بلاگرها: محصولاتشون رو می‌فروشن
ویلاگرها: تبلیغات می‌گیرن
پادکسترها: مشاوره و خدمات می‌دن

اما روش‌های تولیدکننده‌های باتجریه محتوا این شکلیه
بلاگرها: مشاوره و خدمات
ویلاگرها: مشاوره و خدمات
پادکسترها: مشاوره و خدمات

جمع بندی

واقعا نمی‌شه نسخه ثابتی برای کسب درآمد از تولید محتوا ارائه داد. مثلا خود سایت سوشال مدیا اِگزَمینر هیچ محصولی نمی‌فروشه یا هیچ خدمات یا تبلیغاتی روی سایتش نداره، اما هر سال ی همایش برگزار می‌کنه که درآمدش هزینه کل سالش رو به همراه ی سود خیلی خوب پوشش می‌ده.

چیزی که من به‌تجربه دیدم اینه که تمام روش‌ها جواب می‌دن و تنها راهِ این‌که بفهمیم کدوم برای ما خوبه یا بده، اینه که امتحانشون کنیم.

مسلما ی‌ سری روش‌ها مثل گرفتن تبلیغات که نیاز به ترافیک بالا داره تو اون اوایل کار جواب نمی‌ده اما روش‌هایی که فکر می‌کنیم با فالوور و مخاطب پایین شدنی هست رو باید تست کنیم.

نکته آخری که قدیمی‌های بلاگری و حرفه‌ای‌ها توصیه می‌کنن سرمایه گذاری روی پرسونال برند هست. یعنی این‌که من ی‌ سری کارهایی انجام می‌دم که هیچ برگشت مالی مستقیمی نداره. من اون‌کارهارو به دید سرمایه‌گذاری انجام می‌دم. محتواهایی بیرون می‌دم که بعد از ۵ سال باعث بشه من یک فرد شناخته شده تو حوزه فعالیتم بشم و اعتبار کسب کنم.

منبع: Creator Monetization Report

نمی‌دونم مطلب تونسته جواباتو بده یا نه. اگه سوالی تو ذهنته لطفا همین‌جا کامنت کن تا مطلب بیشتر باز بشه.

2 thoughts on “روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا. بلاگرها، ویلاگرها و پادکسترها چه‌طور کسب درآمد می‌کنند؟

دیدگاه‌تان را بنویسید: