بازاریابی محتوا چیست؟

محتوای کارآمد باید در هسته بازاریابی قرار داشته باشد

تاثیرگذاری بازاریابی سنتی دقیقه به دقیقه کمرنگ تر و کم اثرتر میشود، بعنوان یک بازاریاب آینده نگر، شما میدانید که راه بهتری هم هست.

 

ورود به بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک بازاریابی استراتژیک است که متمرکز است بر روی تولید و توزیع محتوای با ارزش، مرتبط و مستمر برای جذب و حفظ یک جامعه مخاطب کاملا مشخص و واضح با هدف هدایت مشتری برای انجام افعال سودآور.

بجای ایجاد تغییر در محصولات و خدمات خود، شما برای رسیدن به اهدافتان و کمک به مشتریان و در جهت حل مشکلات آنها باید محتوای واقعا مرتبط و کاربردی فراهم کنید.

 

بازاریابی محتوا کجای برنامه بازاریابی شما قرار میگیرد

در حالی که قطعا بازاریابی محتوا پدیده جدیدی نیست، اما همچنان سردرگمی درباره اینکه چه چیزی هست و چه چیزی نیست ادامه دارد.

برای کمک به درک اینکه بازاریابی محتوا چطور باید در کسب و کار شما با سایر روشهای بازاریابی هماهنگ شود، تیم انیستیتو بازاریابی محتوا یک دیدگاه جدید تحت نظم خاص ارائه کرده است که در بالا آنرا عنوان کردیم. این تعریف در طو سالها تکامل پیدا کرده و واضح ترین توضیحی است که ما میتوانیم برای این فضای موجود پیشنهاد کنیم.

چند بخش در این تعریف وجود دارد:

بازاریابی محتوا یک بازاریابی استراتژیک است، یعنی نیازمند برنامه ریزی است: طبق تحقیقات انیستیتو بازاریابی محتوا، داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوای مستند یکی از مسائلی است که باعث افزایش تأثیرگزاری و متمایز شدن بازاریابها از همکاران خود میشود.

بازاریابی محتوا شامل تولید و توزیع محتوا است: کار شما با تولید محتوا پایان نمیپذرید. شما به بازاریابی برای بازاریابی محتوایی خود نیاز دارید.

محتوایی که تولید میکنید باید مرتبط و با ارزش باشد: هر محتوایی نتیجه بخش نیست. به این فکر باشید که محتوای خود را کاربردی کنید نه صرفا محتوایی که اطلاعات ارائه میدهد.

بازاریابی محتوا بطور دائم و مستمر توزیع میشود: محتوای تک و منقطع یا کمپینهای با مدت زمان مشخص بعنوان بازاریابی محتوا محسوب نمیشوند. بازاریابی محتوا باید بطور مداوم و مستمر انجام شود. صادقانه اینکار همیشه ساده نیست، و موفقیت الزاما یک شبه اتفاق نمی افتد. اما نتایجی که از این روش بدست می آورید در بخش تعامل با مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود.

 

بازاریابی محتوا توسط برندهای پیشرو استفاده میشود

تحقیقات سالانه ما(انیستیتو بازاریابی محتوا) نشان میدهد اکثریت قریب به اتفاق بازاریاب ها از بازاریابی محتوا استفاده میکنند. در حقیقت این روش توسط خیلی از برندهای برجسته دنیا استفاده میشود. این مدل بازاریابی همچنین توسط کسب و کارهای کوچک و حتی تکنفره هم اجرایی شده و توسعه پیدا کرده است. چرا؟ چون نتیجه فوق العاده دارد.

 

بازاریابی محتوا هم به سود شماست هم به سود مشتریان

بطور مشخص ۳ دلیل اصلی و فایده برای شرکتها وجود دارد که از بازاریابی محتوا استفاده کنند

  • افزایش فروش
  • صرفه جویی در هزینه
  • مشتریانی که وفاداری بیشتری دارند

 

محتوا حال و آینده بازاریابی است

به عقب برگرد و یکبار دیگر تعریف بازاریابی محتوا را بخوان، اما ایندفعه “مرتبط” و “ارزشمند” را حذف کن. این فرق بین بازاریابی محتوا و بقیه چرندیات اطلاعات محوری است که شما از شرکتهایی دریافت میکنید که قصد دارند چیزی بفروشند. شرکتها همیشه برای ما اطلاعات ارسال میکنند، این اطلاعات در اکثر مواقع نه مرتبط استت و نه دارای ارش(میشود نام این نوع اطلاعات را “اسپم” گذاشت). این آنچیزی است که باعث جذاب شدن بازاریابی محتوا در عصر حاضر از بین هزاران پیام بازاریابی که هر روز توسط افراد و اشخاص مختلف منتشر میشود شده است.

 

بازاریابی بدون محتوا عالی امکان پذیر نیست

بدون در نظر گرفتن اینکه از چه تاکتیکهای بازاریابی استفاده میکنید، بازاریابی محتوا باید بخشی از روند شما باشد، نه یک چیز جداگانه. محتوای با کیفیت بخشی از تمام روشهای بازاریابی است.

  • بازاریابی شبکه های اجتماعی: استراتژی بازاریابی محتوا قبل از استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تدوین میشود.
  • سئو: موتورهای جستجو به کسب و کارهایی امتیاز میدهند که محتوای با کیفیت و مستمر منتشر میکنند
  • پی آر(روابط عمومی): استراتژی روابط عمومی موفق در مورد نگرانی های مخاطبان است، نه خود کسب و کار
  • پی پی سی(پرداخت در ازای کلیک): برای اینکه ppc نتیجه بخش باشد حتما باید یک محتوای عالی در پشت آن وجود داشته باشد
  • بازاریابی درونگرا: محتوا کلید افزایش ترافیک و لید است
  • استراتژی محتوا: استراتژی محتوا قسمتی از استراتژی بازاریابی محتوا است

 

خلاصه

بطور خلاصه، بجای اینکه خدمات و محصولات خود را به نمایش بکشید، باید اطلاعات عرضه ارائه کنید، این کار باعث میشود خریداران آگاهای بیشتری پیدا کنند. ذات این استراتژی محتوا، اعتقاد به این موضوع است که اگر ما بعنوان یک کسب و کار بطور مستمر اطلاعات باارزش به خریداران ارائه کنیم، آنها در نهایت به ما نسبت به بقیه کسب و کارها اهمیت بیشتری میدهند و برای ما امتیاز خاصی قائل میشوند که این امر منجر به وفادار شدن آنها به ما خواهد شد.

 

منبع: انیستیتو بازاریابی محتوا

دیدگاه‌تان را بنویسید: