کارخانه محتوا

کارآفرینی به وسیلۀ جذب مخاطب وفادار

مدل کارخانۀ محتوا: بر این باورم قطعاً بهترین راه برای شروع کسب‌وکار ایجاد محصول نیست، بلکه ایجاد سیستمی برای جذب و ایجاد مخاطب است. وقتی مخاطبان وفاداری کسب کردید، مخاطبانی که عاشق شما و اطلاعاتی‌اند که برای‌شان می‌فرستید، به احتمال زیاد می‌توانید هر چیزی را که بخواهید به مخاطبان‌تان بفروشید.

بر خلاف روش‌های مرسوم راه‌اندازی کسب‌وکار که اصولاً تاکیدش روی محصوله، این مدل تاکیدش روی جذب و حفظ مخاطب وفاداره. یعنی مشتری آینده رو اول جذب می‌کنیم.

 

سرفصل‌های دوره:

  • جلسۀ اول: شروع صفر
  • جلسۀ دوم: نقطۀ مطلوب
  • جلسۀ سوم: جهت‌گیری محتوا
  • جلسۀ چهارم: ایجاد پایگاه
  • جلسۀ پنجم: جمع کردن مخاطب
  • جلسۀ ششم: متنوع‌سازی
  • جلسۀ هفتم: کسب درآمد
  • جلسۀ هشتم: جمع‌بندی

 

توصیه می‌کنم اگه فرصت داری حتماً کتاب کارخانه محتوا رو یه بار قبل یا بعد یا همراه این دوره بخون. تاثیرش خیلی بیشتر می‌شه.

 

معرفی دوره

 

جلسۀ اول: شروع صفر

تو این جلسه بررسی می‌کنیم که برای شروع چی می‌خوایم، چی نمی‌خوایم.

اینکه برای موفقیت تو مدل کارخانه محتوا علاوه بر رفتار منطقی نیاز خیلی زیادی به دیوانگی داریم.

شروع صفر اون جاییه که نشون می‌ده تو هر وضعیتی که باشی امکان موفقیت تو این مدل رو داری. و صد البته خطر جدیِ رفتن تو باقالیا!

 

جلسۀ دوم: نقطۀ مطلوب

حالا که فهمیدیم داستان و قواعدِ این بازی چیه نوبت اینه که شروع کنیم به بازی.

برای راه انداختن این کارخونه که قراره ازش محتوا بیرون بیاد، اولین قدم و شاید مهم‌ترین قدم پیدا کردن نقطۀ مطلوبه.

اشتراک دانش و تجربۀ من با نیاز مخاطبام.

تو این جلسه دنبال کشف این نقطه و بررسی نمونه‌های موفقیم.

نقطه مطلوب

 

جلسۀ سوم: جهت‌گیری محتوا

حالا که فهمیدم نقطۀ مطلوبم چیه باید برم سراغ جهت دادن به اون، طوری که شانس موفقیتم بیشتر بشه.

تو این جلسه دنبال اینیم که جهتی رو برای محتوامون پیدا کنیم که باعث تمایز ما بشه.

انتهای این مرحله بیانیۀ ماموریت محتوای خودمون رو مستند می‌کنیم.

جهت گیری محتوا

 

جلسۀ چهارم: ایجاد پایگاه

از این مرحله به بعد وارد خط مقدم جنگ فرسایشیِ جذب مخاطب وفادار می‌شیم.

حالا که فهمیدیم داستانمون چیه و چرا با بقیه فرق داریم و مأموریتمون رو کشف کردیم، نوبت انتخاب یه پایگاه برای شروع بازیه.

یه شبکۀ اجتماعی، یه نوع محتوا، یه طیف مخاطب. این رمز شروع مدل کارخانۀ محتواس.

جو پولیتزی

 

جلسۀ پنجم: جمع کردن مخاطب

این همون جاییه که همه دنبالشیم: افزایش فالوور برای پیج اینستاگرام، افزایش ترافیک سایت، افزایش ساب یوتیوب.

جو پولیتزی توی کتاب راجع به بعضی شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی یه مختصر توضیحی داده که ما تو این جلسه قواعد چیزایی که تو ایران بیشتر استفاده می‌شه رو می‌گیم.

رازهای افزایش فالوور نداریم 🙂

کارخانه محتوا

 

جلسۀ ششم: متنوع‌سازی

تا اینجا فهمیدیم تو چی خوبیم که بقیه خوب نیستن، کانال ارتباطی درست رو برای اون چیزی که دنبالشیم انتخاب کردیم و به کمینۀ مخاطب پذیرفتنی رسیدیم.

حالا وقت اینه که کارخونۀ محتوامون رو گسترش بدیم. اینجا اکثراً اشتباه می‌کنیم.

اگه این مرحله درست انجام نشه، کار تو جهت اشتباه پهن می‌شه و باعث ضرر زدن و کند شدنِ روندِ رشد می‌شه.

متنوع سازی در کارخانه محتوا

 

جلسۀ هفتم: کسب درآمد

بالاخره وقت کسب درآمده. البته توی مسیر هم احتمال داره درآمد به دست بیاد، ولی از اینجا به بعد درآمد منسجم‌تر می‌شه.

اگه کسی مراحل رو درست طی کرده باشه و به این مرحله رسیده باشه اصولاً خود‌به‌خود با توجه به طیف کسایی که دورش جمع شدن مدل درآمدیش درمیاد.

توی این جلسه در مورد روش‌های کسب درآمد از تولید و انتشار محتوا حرف می‌زنیم.

 

دوباره تاکید می‌کنم خوندنِ کتاب کارخانه محتوا قبل یا بعد یا همراه این دوره، هم اثربخشیِ کتاب و هم این دوره رو خیلی بیشتر می‌کنه.

 

سخنرانی جو پولیتزی در آنلاین مارکتینگ راک استارز ۲۰۱۹

 

دربارۀ کتاب کارخانه محتوا

کتاب کارخانۀ محتوا تو سال ۲۰۱۵ با عنوان «Content Inc: How Entrepreneurs Use Content to Build Massive Audiences and Create Radically Successful Businesses» منتشر شده.

این کتاب رو انتشارت آموخته توی ۳۸۵ صفحه و قطع شومیز سال ۹۸ به فارسی ترجمه و با عنوان «کارخانه محتوا: از جذب مخاطب تا رشد کسب‌وکار» منتشر کرده.

کتاب قواعد و اصول این مدل کارآفرینی رو خیلی خوب توضیح داده که بیشتر به درد اشخاص و کسب‌وکارهای کوچیک می‌خوره تا سازمان‌های بزرگ.

البته به نظرم کتاب در نهایت چیزی که مد نظرش هست تبدیل شدنِ شخصِ تولیدکنندۀ محتوا به رهبر فکریِ صنعت خودشه.

 

کتاب بهتره یا دوره؟

اگه تو این فضا تازه‌کاری و تجربۀ درست درمونی نداری بعید می‌دونم با خوندنِ کتاب بتونی کل داستانو بگیری.

دورۀ تنها هم کارت رو اون جور که باید راه نمی‌ندازه. چون خیلی جاهایی که تو کتاب چندین صفحه راجع بهش حرف زده که من کلاً نیاوردم. یعنی نمی‌شد که تو دوره بیاری، خوندنیه، باید بخونی.

به جای خوندنِ شصت تا کتاب، دو سه تا کتابِ جون‌دارو خوب بخون و کامل فهم کن. خیلی جلوتر میفتی.

 

ویدیو جلسات

  • شروع صفرMP4
    ۲۹۸ مگ | ۴۸ دقیقه |
  • مرحله اول: نقطه مطلوبMP4
    ۲۷۵ مگ | ۴۰ دقیقه |
  • مرحله دوم: جهت‌گیری محتواMP4
    ۲۷۶ مگ | ۴۲ دقیقه |
  • مرحله سوم: ایجاد پایگاهMP4
    ۳۶۳ مگ | ۵۷ دقیقه |
  • مرحله چهارم: جمع کردن مخاطبMP4
    ۲۶۹ مگ | ۴۱ دقیقه |
  • مرحله پنجم: متنوع‌سازیMP4
    ۲۸۴ مگ | ۴۲ دقیقه |
  • مرحله ششم: درآمدزاییMP4
    ۱۹۴ مگ | ۳۱ دقیقه |
  • جمع‌بندیMP4
    ۱۹۷ مگ | ۲۸ دقیقه |