راز رهبری ساده است: کاری را انجام دهید که به آن باور دارید. تصویری از آینده بکشید. به آنجا بروید. مردم دنبالتان خواهند آمد. [ست گادین]
۸۹- ذهنیت گوگل
اون طور که سارا فرایر تو کتاب بدون فیلتر میگه، تو سال ۲۰۰۶ «گوگل… بیشتر به دست دانشجویان سابق استنفورد اداره میشد که تصمیماتشان را بر پایهی دادهها میگرفتند.» درسته که این طرز فکر تو بقیهی شرکتهای سیلیکونولی حاکم بود ولی «در گوگل تصور بر این بود که هر مسئلهای یک پاسخ درست دارد که میتوان از طریق تجزیه و تحلیل کمی به آن دست پیدا کرد.»
یکی از نمودهای شاید افراطیِ این فرهنگ که اتفاقاً باعث افزایش سود ۲۰۰ میلیون دلاری گوگل شد، کاری بود که ماریسا میر(marissa mayer) مدیر صفحه اصلی گوگل که بعدها مدیر عامل یاهو شد تو زمینۀ اِیبی تستینگ(A/B testing) انجام داد. این فرهنگ خانم میر رو «بر آن داشت تا ۴۱ طیف مختلف رنگ آبی را امتحان کند تا بفهمد کدام رنگ به بیشترین تعداد کلیک روی هایپرلینکهای این شرکت منجر میشود.»
برچسبها: توییتر | شبکههای اجتماعی | فیسبوک | گوگل
۸۸
توییتر جایی بود که آنارشیستها و افراد طردشده را جذب خود میکرد و به همین دلیل هم سرشار از آزادی بیان و روحیهی ضد حاکمیتی بود. [بدون فیلتر، سارا فرایر]
برچسبها: توییتر | شبکههای اجتماعی | فیسبوک
۸۶- بیوگرافی تریستان هریس
تریستان هریس یه دانشمند کامپیوتر آمریکایی متولد سال ۱۹۸۴. در حال حاضر همبنیانگذار و رئیس مرکز فناوریهای انسانیه و قدیمترا به مدت ۳ سال توی گوگل به عنوان طراح اخلاقشناس کار میکرده. مجلۀ رولینگاستون اون رو به عنوان یکی از “۲۵ نفری که جهان رو تغییر میدن” آورده و فورچن داخل لیست ۴۰ نفر برتر زیر ۴۰ سال. توی دانشگاه استنفورد زیر نظر بیجیفاگ فناوری اقناعی ( اسم جدیدش: آزمایشگاه طراحی رفتار ) خونده و بعدش که به گوگل رفته، توی تیم جیمیل دقیقاً کارش همین بوده. البته قبل از اینکه وارد گوگل بشه مدیر و همبنیانگذار یه مجموعه به اسم Apture بوده که گوگل ازش میخره.
سال ۲۰۱۳ یه ارائه دربارۀ مسابقهای که گوگل و فیسبوک و اپل برای گرفتن توجه آدما دارن میدن و مسئولیتشون در قبال جامعه میسازه و منتشر میکنه که توی خود گوگل وایرال میشه. از این جا به بعد جهت فعالیتش رو تغییر میده و همراه با آزا راسکین موسسه فناوریهای انسانی رو ایجاد میکنه.
برچسبها: بیوگرافی | شبکههای اجتماعی | گوگل
۸۵- اینستاگرام فقط هست
آدام موسری (مدیر اینستاگرام از ۲۰۱۸): «فناوری خوب یا بد نیست، فقط هست. رسانههای اجتماعی یه تقویتکنندۀ بزرگان. باید با مسئولیتپذیری هر کاری رو که از دستمون برمیآد، انجام بدیم تا چیزهای خوب رو تقویت کنیم و چیزهای بد رو برطرف.»
سارا فرایر (نویسندۀ کتاب بدون فیلتر): «ولی هیچچیزی را نمیشود گفت فقط هست. به ویژه اینستاگرام. اینستاگرام طوری طراحی نشده است که یک فناوری خنثی مانند برق باشد. تجربهای است که با نیت قبلی طراحی شده و روی کاربرانش تأثیری دارد که گریزناپذیر است. بلکه محصول مجموعهای از تصمیمات سازندگانش دربارۀ چگونگی شکل دادن رفتار مردم است.»
برچسبها: اینستاگرام | شبکههای اجتماعی | فیسبوک
۸۴- اینستاگرام، ماشین تولید آدم مشهور
داستان اینستاگرام دربارهی این است که آدم برای محافظت از چیزی که ساخته است و موفق به نظر رسیدن، تا کجاها که پیش نمیرود. این برنامهی کاربردی با چنان سرعتی آدم مشهور تولید میکند که کسی تابه حال نظیرش را ندیده است. [سارا فرایر، بدون فیلتر]
برچسبها: اینستاگرام | رسانه | شبکههای اجتماعی | شهرت
۸۳- حکمت نافع برای اینترنت فِیمِسها
خدايا به تو پناه مى برم كه برونم در ديده ها نيكو نمايد و درونم در آنچه از تو نهان مى دارم به زشتى گرايد، پس خود را نزد مردم بيارايم به ريا و خودنمايى كه تو بهتر از من بدان دانايى، پس ظاهر نكويم را براى مردمان آشكار دارم و بدى كردارم را نزد تو آرم تا خود را به بندگان تو نزديك گردانم، و از خوشنودى تو به كنار مانم. [نهجالبلاغه، حکمت ۲۷۶]
برچسبها: زندگی | شبکههای اجتماعی | شهرت | موفقیت
۸۲- کسب درآمد از تغییر انسان
با تغییر عادتهای یه نفر زندگیش عوض میشه. فناوریهای عادتساز که حیاتشون به عادتهاییه که برای کاربرانشون میسازن در حقیقت برای بقا و رشد خودشون نیاز به تغییر رفتار و به تبع اون تغییر خودِ مصرفکنندهها دارن. مثل فروشندههای مواد مخدر. هر چه قدر مشتری معتادتر و ذلیلتر بهتر.
برچسبها: اعتیاد | زندگی | شبکههای اجتماعی | عادت
۸۱
آزا راسکین (Aza Raskin): مخترع infinite scroll در سال ۲۰۰۶ در اپ Humanized Reader
کریس مسینا (Chris Messina): مخترع Hashtag در سال ۲۰۰۷ در Twitter
لورن بریشتر (Loren Brichter): مخترع Pull-to-refresh در ۲۰۰۸ در Tweetie
جاستین روزنشتاین (Justin Rosenstein): محترع Like button در سال ۲۰۰۹ در Facebook