۶۷- DownGrade

داستان شبکه‌های اجتماعی صرفاً این نیست که بچه‌ها دارن از راه بدر می‌شن یا وقتو تلف می‌کنه ماجرا، ماجرای تغییر انسانه. عوض شدن آدمی که الان هستی به یه پله پایین‌تر.

۶۶

افکارِ با قابلیتِ اشتراک‌گذاری یکی از مهمترین عواملِ هویت‌ساز برای بشرِ امروز است.

فرض کن دماوندو برا اولین بار قله زدی و هیچی ازش منتشر نکردی. قله زدنت بی‌معنی نمی‌شه؟! تو عصر شبکه‌های اجتماعی چیزایی مهم هستن که قابل اشتراک‌گذاری باشن. وقتی مدل فکر کردنت عوض شد، توام عوض می‌شی.

۶۵- محتوای با کیفیت

اگه چیزی که تو ذهن مخاطبم شکل می‌گیره همون چیزی باشه که من قصد القای اونو داشتم، یعنی محتوای من باکیفیت‌ بوده. محتوای با کیفیت نه یعنی گرافیک در حد مسابقات بین‌المللی یا تصویربرداری با دوربین چند صد میلیونی.

۶۴

کل داستانِ هوشمصنوعی دست ۹ تا شرکته: گوگل، مایکروسافت، آمازون، فیس‌بوک، آی‌بی‌ام، اپل، ۶ تا کمپانی آمریکایین، بایدو، علی‌بابا و تنست چینیا. اینا اون شرکتایی هستن که ایده‌ها و آرمان‌های مدیراشون قراره به تمدن آینده‌ی بشر شکل بده.

۶۳

مصرفتو قطع کنی، تولیدت میاد، تولیدت که اومد شِیرت می‌گیره، شِیر کنی دوباره تولیدت می‌گیره. اما اگه شِیر نکنی و تولیدتم قطع کنی، فکرت میاد. هر سه تاشو باید به اندازه داشته باشی. فکرت به مصرفت وابسته‌س.

۶۲

آمارهای مختلفی وجود داره که می‌گه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد خریدهای آمریکایی‌ها بدون فکر و به قول معروف هوسی (impulsive) انجام می‌شه. این داستان یعنی ما داریم بشر رو برای مصرف بیشترِ منابعی که روی کرۀ زمین محدوده ترغیب می‌کنیم. فعلاً تا ۵۰ درصد پیش رفتیم، فک کن اگه بالای ۸۰ ۹۰ درصد بشه چی می‌شه؟ این یعنی کنترل بی‌قید مشتریان، بدون اینکه بفهمن. تصمیم‌گیری بی‌معنی می‌شه و منابع زمین کلاً به فنا می‌ره.

برچسب‌ها: آینده | بازاریابی | زمین | فروش

۶۱- Gruen transfer چیست

انتقال گروئن یه اصطلاح توی طراحی مراکز خریده. این اصطلاح مربوط به زمانیه که مصرف‌کننده‌ها وارد یه مرکز خرید می‌شن و تو محاصرۀ یه طراحی گیج‌کننده قرار می‌گیرن که هم جهت حرکتشون رو تحت تاثیر قرار می‌ده و هم باعث می‌شه نیت اصلی خودشون رو از دست بدن و مستعد خریدهای غیرعقلانی و احساسی بشن.
انتقال گروئن از اسم ویکتور گروئن، معمار اتریشی گرفته شده که اتفاقاً با این جور طراحی‌ها مخالف بود. این اصطلاح در حقیقت یه پدیدۀ روانشناختیه که توی اون یه واقعیت خیلی ایده‌آل به صورت عمدی بازسازی می‌شه و به خاطر آشنایی که برای مصرف‌کننده داره، ایجاد احساس امنیت و آرامش می‌کنه.

۶۰

مردم احساسی خرید می‌کنن، بعدش منطقی خریدشون رو توجیه می‌کنن.

شاید الان اینجوری شده باشه ولی این از ابتدای خرید بشر نبوده. وقتی یه چیزی رو در مورد انسان پیش‌فرض می‌گیریم، اونقدر بر اساس اون جلو می‌ریم تا انسان عوض می‌شه. در نتیجه صحت اون طرز فکر اثبات می‌شه.

۵۹

صمیمیت با زیاد شدن فالوورات ناپدید می‌شه. وقتی دو هزار نفر هر روز بهت پیام بدن مجبوری توجهتو بین همشون یا حداقل یه تعدادی‌شون پخش کنی. مجبوری با هر کی فقط یه کوچولو حرف بزنی. هر چی بیشتر دورت شلوغ بشه تنهاتر می‌شی!

۵۷

من کمال‌گرا هستم یعنی من می‌ترسم!
کمال‌گرایی در حقیقت یه کلمه‌ی باکلاسه که باعث می‌شه احساس کنیم چون خیلی پرفکتیم خیلی کارارو نمی‌تونیم انجام بدیم. نه عزیزم، تو عالی نیستی، تو یه ترسویی که از همه ایراد می‌گیری و با این کلمه داری رو نقطه‌ ضعفت سرپوش می‌ذاری.