بازاریابی شبکه های اجتماعی

مفاهیم پایۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

درسته که چطور پست طراحی کنیم یا فالوورامونو زیاد کنیم خیلی طرفدار داره و خیلی ساده‌فهمه، ولی دونستن مبانی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای کسی که فرصت داره و می‌خواد کار رو اصولی یاد بگیره حیاتیه.

همیشه قاعده همینه: برای اصول خوب وقت بذار و اونا رو خوب بفهم، فروع رو راحت به دست میاری.

توی این پست سعی کردم با توجه به کتاب‌ها و مفاهیم معتبر یه سری مبانی که برای فعالیت تو هر شبکۀ اجتماعی لازمه رو توضیح بدم. امیدوارم مقدمه‌ای باشه برای مراحل بالاتر.

جلسات صوتی، ۱۳۹۹

۱- مشخصات عصر دیجیتال

این جلسه چکیده‌ای از کتاب «نسل چهارم بازاریابی» فیلیپ کاتلره.

۶ مشخصۀ اساسی عصر دیجیتال از نظر فیلیپ کاتلر:

  1. صدای مشتری‌ها و جوامع‌شون از برندها بیشتر شده، انقدر با تبلیغات گول خوردن، با ارائۀ نظراشتون خودشون رو محافظت می‌کنن.
  2. مردم بیشتر به فاکتور اِف (Friends, Families, Instagram followers, Facebook fans) اعتماد دارن. صحبت‌های موردی دربارۀ برندها بیشتر از کمپین‌های تبلیغاتی جواب می‌ده. حتی مثل قبل نظر متخصص‌ها هم تاثیر زیادی نداره.
  3. شرکت‌ها از مدل تحقیق (R&D) و توسعه دارن می‌رن به سمت ارتباط و توسعه (C&D). بازار ایده می‌ده، شرکت تجاری‌سازی می‌کنه.
  4. به‌ خاطر اینترنت و دسترسی به آدم‌های بیشتر و نبود مشکلات انبار و لجستیک بازارهای نیچ پررونق‌تر شدن.
  5. مشتری دیگه یه هدف منفعل نیست، یه رسانۀ فعال ارتباطیه. تصمیم‌گیری برای خرید از شکل فردی به تصمیم اجتماعی تبدیل شده. یه کامیونیتی تصمیم می‌گیره.
  6. شفافیت زیاد شده. دیگه امکان ارائۀ محصول بانقص و ادعای بی‌نقص بودن وجود نداره. تولید محتوا ساده شده و کاربر خیلی راحت در مورد برند محتوا تولید می‌کنه.

در نتیجۀ این اتفاقات باید:

  • باید با مشتری‌ها دوست بشیم
  • از موضع بالا برخورد نکنیم
  • سریع اجرا کنیم و بازخورد بگیریم
  • صداقت داشته باشیم
  • نیچ کنیم

۲- زیرگروه‌های تاثیرگذار

این جلسه چکیده‌ای از کتاب «نسل چهارم بازاریابی» فیلیپ کاتلره.

برندها تو عصر دیجیتال به خاطر اتصال‌پذیری (connectivity) باید روی ایجاد حامیان برند تمرکز کنن، نه صرفاً فروش.

مشتریان به دو دستۀ کلی تقسیم می‌شن که با توجه به چیزی که بالا اومد، تمرکز باید روی دستۀ دوم باشه.

۱- بر اساس ترجیحات فردی تصمیم می‌گیرن. حمایت از برندها مسئلۀ مهمی براشون نیست. تجربه‌های خودشون رو با بقیه به اشتراک نمی‌ذارن.
۲- دربارۀ برند سوال می‌پرسن و پیشنهاد می‌دن. حمایت از برند براشون اهمیت داره. تجربه‌های خودشون رو به اشتراک می‌ذارن.

دستۀ دوم به ۳ تا زیرگروه تقسیم می‌شن: جوانان (Youth)، زنان (Women)، شهروندان اینترنتی (Netizens).

جوانان قبل از بقیه امتحان می‌کنن و روندساز هستن.
زنان اطلاعات جمع کن هستن و در عمل مدیر دارایی خانواده.
شهروندان اینترنتی اتصال رو بیشتر می‌کنن و محتوای جدید تولید می‌کنن.

مطالعۀ بیشتر: ۲ استراتژی کلیدی برای رشد سریع در شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال

۳- مسیر جدید مشتریان

این جلسه چکیده‌ای از کتاب «نسل چهارم بازاریابی» فیلیپ کاتلره.

کلید موفقیت در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: ساخت ارتشی از مشتریانه که حاضرن از برند حمایت کنن.

قبل از عصر ارتباطات، وفاداری، تکرار خرید تعریف می‌شد و تو عصر ارتباطات، وفاداری، حمایت از برند.

مسیر مشتریان (customer journey) تو عصر دیجیتال تغییر کرده. توی بلاگ‌پست ۴ آرکه‌تایپ صنعت، کلید افزایش فروش و وفادارسازی مشتریان راجع به این موضوع بیشتر توضیح دادم.

۴- برند و برندینگ

این جلسه چکیده‌ای از کتاب «برندسازی به زبان ساده» است.

برند چیست؟
برند لوگو نیست، لوگو نماد برند است. برند آن‌چه می‌گویید یا می‌فروشید نیست. برند یک روکش نیست.
برند آن چیزی است که مردم بر اساس آن به شما اعتماد دارند و شما را معرف و نمود آن می‌دانند.
برند در ذهن مشتری زندگی می‌کند. برند نتیجه‌ی وعده‌هاست، وعده‌هایی که می‌دهید و به آن وفا می‌کنید.

برندینگ چیست؟
فرآیند ایجاد و تثبیت باورها و ادراک مطلوب ما در ذهن مشتریان.
فرآیند نزدیک و مشابه کردن تصویر برند در ذهن مشتریان با تصویری که شما خواهان آن هستید.

مطالعۀ بیشتر: تعریف برند و برندینگ

۵- نیچ مارکت

حاشیه‌های بازار بهترین جا برای شروع کسب‌وکارهای کوچیک و نوپا هستن، کمپانی‌های بزرگ سمت این حاشیه‌ها نمی‌رن چون یا سود آنچنانی براشون ندارن یا اگر هم برن درنهایت نمی‌تونن نیاز اون بخش رو با کیفیت بالا رفع کنن.

همه چیز یعنی هیچ چیز نیچ در مقابل همه چیز قرار می‌گیره.

مزایای نیچ کردن:
– مهم‌ترین عامل رشد سریع تو شروع کاره.
– بهترین راه برای ساختن وجه تمایزه.
– سریع‌ترین مسیر برای رهبر فکری شدنه.

مطالعۀ بیشتر: نیچ مهمترین عامل رشد سریع

۶- بازاریابی محتوایی

فراموش نکن، اساس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی محتواییه.

تعریف بازاریابی محتوایی از نظر انیستیتو بازاریابی محتوایی (CMI Content Marketing Institute):

Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.

دیدگاهتان را بنویسید