اگه بگیم بازاریابی فرآیند هدایت مشتری از آگاهی تا خرید یا قبل از آگاهی تا وفادارسازی مشتریه، وضعیت ایدهآلش چیه؟ یعنی اوج بازاریابی چه ریختی میشه؟ الان این جوریه که اگه مثلاً ۱۰۰ نفر از برند آگاه بشن، ۷۰ نفرشون جذب میشن و در نهایت ۳۰نفر خرید میکنن و از این ۳۰ نفر شاید ۱۰ نفر وفادار بشن. فکر کن یکی یه دستگاهی ساخته که طوری ذهن مشتریا رو دستکاری میکنه که هر چی بهشون میگه بدون اینکه بفهمن اطاعت میکنن. یعنی از هر ۱۰۰ نفر که از برند با خبر میشن ۱۰۰ نفرشونم خرید کنن. چی میشه؟
حالا همه دارن سرِ رسیدن به این فناوری با هم رقابت میکنن. سرِ دستکاری ذهن مردم تا کاری که میخوان انجام بدن. با این اوصاف بازاریابی باعث میشه جامعه به طور کلی از بین بره. حق انتخاب به طور کلی از بین میره. از انتخاب پفک تا انتخاب رئیس جمهور. جالب اینجاست که ثابت شده ذهن انسان قابل دستکاری شدنه. یعنی این کار شدنیه و در حال حاضر اتفاقاً شرکتهای بزرگ فناوری تا حدی تونستن به رمز و رازهای اون دست پیدا کنن.