تو این پست اول نحوۀ کار اکسپلور اینستاگرام و رتبهبندی پست و ریلز رو از زبون مدیر اینستاگرام میشنویم و بعد از این گفتهها به رازهای ورود به اکسپلور و افزایش فالوور و سایر ترفندهای جادویی میرسیم.
- توضیحی برای واضحتر فهمیدن نحوۀ کار اینستاگرام
- چطور وارد اکسپلور اینستاگرام شویم؟
- آیا چیزهایی که آدام موسری میگه حقیقته؟
- نتیجهگیری
توضیحی برای واضحتر فهمیدن نحوۀ کار اینستاگرام
این مطلب توسط مدیر اینستاگرام آدام موسری (Adam Mosseri) در مورد نحوۀ کار اکسپلور اینستاگرام و رتبهبندی پستها توی بلاگ رسمی خود کمپانی تو تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۱ منتشر شده.
لینک منبع: https://about.instagram.com/blog/announcements/shedding-more-light-on-how-instagram-works
اعتماد کردن به چیزی که نمیدانید چیست، سخت است.
ما میخواهیم در مورد آگاه کردن شما از نحوۀ کار اینستاگرام، بهتر عمل کنیم. تصورات اشتباه زیادی وجود دارد، و ما متوجه شدیم که میتوانیم کارهای زیادی کنیم تا مردم متوجه شوند که ما چهکار میکنیم.
امروز، ما اولین پست از سری پستهایی را منتشر میکنیم که قرار است نشان دهد تکنولوژی اینستاگرام چگونه عمل میکند و چگونه روی تجربۀ کاربران در سرتاسر برنامه، تاثیر میگذارد. این پست، نخست، سعی دارد به سوالاتی مانند این موارد پاسخ دهد:
- اینستاگرام چگونه تصمیم میگیرد، اول چه چیزی به من نمایش داده شود؟
- چرا بعضی پستهای من بازدید بیشتری نسبت به بقیه پستها دارد؟
- چگونه اینستاگرام تصمیم میگیرد چه چیزی در اکسپلور به من نمایش بدهد؟
“الگوریتم” چیست؟
یکی از اصلیترین تصورات غلطی که ما قصد داریم آن را شفافسازی کنیم، وجود «الگوریتم» است. اینستاگرام یک الگوریتم، که سرکشی کند تا بفهمد مردم در اپ چه چیزی میبینند و چه چیزی نمیبینند، ندارد.
ما از الگوریتمها، دستهبندیکنندهها و فرآیندهایی استفاده میکنیم، که هر کدام قصد و هدف خود را دارند. ما میخواهیم شما از زمانتان بیشترین استفاده ممکن را ببرید، و ما معتقدیم که استفاده از تکنولوژی برای شخصیسازی کردن تجربهی شما کاربران، بهترین راه برای انجام اینکار است.
وقتی ما برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ از اینستاگرام رونمایی کردیم، اینستاگرام یک تکرسانه از عکسها، به ترتیب زمان انتشار بود. ولی همینطور که مردم بیشتری میآمدند و عکسهای بیشتری منتشر میشد، برای اکثر افراد غیرممکن شد که همۀ پستها را ببینند، چه برسد به تمام پستهایی که برایشان مهم بود.
در ۲۰۱۶ مردم تقریبا ۷۰% پستهای صفحۀ فید (feed) خود را از دست میدادند، که شامل تقریباً نصف پستهای افراد نزدیکشان میشد. پس ما یک صفحه فید توسعه دادیم و معرفی کردیم که پستها را بر اساس اهمیت آن برای شما، رتبهبندی میکرد.
هر بخش از اپ – فید، اکسپلور، ریلز – الگوریتم خاص خودش که مرتبط به نحوۀ استفاده مردم از آن است را دارد. مردم در استوریها مایلاند اول استوریِ نزدیکترین دوستان خود را ببینند، ولی در اکسپلور میخواهند چیزهای کاملاً تازهای را ببینند. ما در قسمتهای مختلف اپ، محتواها را به شکلهای مختلفی رتبهبندی میکنیم، مرتبط با چگونگی استفادۀ مردم از آن.
ما چگونه فید و استوریها را رتبهبندی میکنیم؟
در طی این سالها ما یاد گرفتیم که فید و استوری، جاهایی هستند که مردم مایلاند محتوایی از طرف دوستان و خانواده و نزدیکان خود ببینند.
با چیزهایی که قصد داریم آنها را در رتبه اول قرار دهیم، شروع میکنیم. در فید و استوری، این قضیه نسبتاً راحت است، آنها پستهای اخیری هستند که توسط افرادی که فالو کردهاید منتشر شدهاند. چند مورد استثناء وجود دارد، مانند تبلیغات، ولی اکثریت پستهایی که شما میبینید، توسط افرادی که فالو کردید منتشر شدهاست.
بعد، ما تمام اطلاعات دربارۀ چیزی که پست شده، افرادی که آن پست را درست کردهاند، و علایق شما را جمع میکنیم. به آنها «سیگنال» میگوییم، و هزاران مورد از آنها وجود دارد. آنها شامل خیلی چیزها از قبیل اینکه یک پست، کِی شیر شده، تا اینکه شما در حال حاضر از چه نسخهای از برنامه هستید، وب یا اپ، تا اینکه هر چند وقت یکبار شما ویدیویی را لایک میکنید، است.
مهمترین سیگنالها در سرتاسر فید و استوریها، با در نظر گرفتن درجۀ اهمیت، به این ترتیب است:
- اطلاعاتی دربارۀ پست. اینها سیگنالهایی هستند دربارۀ اینکه یک پست چقدر محبوب است (چند نفر آن را لایک کردهاند) و اطلاعات جزئی بیشتری مربوط به خود پست. مثلا اینکه کِی پست شده، اگر ویدیو است چند دقیقه یا ثانیه است، و مربوط به چه لوکیشنی است.
- اطلاعاتی دربارۀ کسی که آن پست را شیر کرده. این به ما کمک میکند تا متوجه شویم که این فرد چقدر میتواند برای شما جالب باشد، و شامل سیگنالهایی از قبیل اینکه مردم در چند هفته گذشته چه مقدار با آن فرد تعامل کردهاند، است.
- فعالیت و اکتیویتی شما. این به ما کمک میکند تا متوجه شویم شما به چه چیزهایی ممکن است علاقهمند باشید، و شامل سیگنالهایی مانند اینکه شما چه تعداد پستی را لایک کردید میشود.
- سابقۀ تعامل شما با فردی دیگر. این به ما کمک میکند تا بفهمیم شما در کل چقدر مشتاقاید تا پستهایی از یک شخص را ببینید. برای مثال آیا شما برای پستهای افراد دیگر کامنتی میگذارید یا نه.
از اینجا، ما یک سری پیشبینیهایی میکنیم. اینها حدسهای حسابشدهای هستند که نشان میدهند شما چقدر ممکن است با یک پست، با روشهای مختلف، تعامل داشته باشید.
تقریباً ۱۲ راه برای اینکار وجود دارد. در فید، ۵ نوع تعاملی که برای ما مهمترین هستند به این منوال است: شما چقدر تمایل دارید تا چند ثانیه از وقت خود را روی یک پست بگذرانید، برای آن کامنت بگذارید، آن را لایک کنید، آن را سیو کنید، و اینکه روی پروفایل فرد کلیک کنید. هر چه احتمال اینکه شما یکی از این کارها را انجام دهید بیشتر باشد، و هر چه آن عمل شما عمل موثرتری باشد، شما آن پست را در فید خود خیلی بالاتر خواهید دید.
ما سیگنالها و پیشبینیهایی را گاهی در طی زمان اضافه یا کم میکنیم، به این دلیل که در شناختن علایق احتمالی شما، بهتر عمل کنیم.
چندین موقعیت وجود دارد که ما در آن، سعی میکنیم فاکتورهای دیگری را هم زیر نظر بگیریم. برای مثال یکی از این موقعیتها که ذکر شد، این است که ما سعی میکنیم تعداد پستهای زیادی از یک فرد را پشت سر هم به شما نشان ندهیم. یک مثال دیگر برای اینجور موقعیتها، استوریهایی است که در آن پستهای فید، ریشیر (reshare) شده است. ما تا همین اواخر به این استوریها بهای کمتری میدادیم چون ما دائما میشنیدیم که مردم بیشتر علاقهمند هستند که استوریهای اورجینال ببینند. ولی ما در لحظات بزرگی – از جامجهانی گرفته تا اضطراب اجتماعی – تعداد زیادی استوری ریشیر شده دیدیم، و در این لحظات مردم انتظار داشتند استوری آنها بیشتر دیده شود نسبت به حالت عادی، پس ما این کارمان را متوقف کردیم.
ما همیشه میخواهیم که به سمتی حرکت کنیم که مردم بتوانند بیشتر خودشان را کشف کنند، ولی اگر کسی با شیر کردن پستی، امنیت فرد دیگری را به خطر بیندازد، ما وارد عمل میشویم. ما راهنمای جمعیت (Community Guidelines) داریم که نه تنها روی فید و استوری، بلکه روی کل اینستاگرام میتواند اعمال شود.
اکثر این قوانین روی امن و سالم نگه داشتن مردم تمرکز دارد. اگر شما چیزی پست کنید که مخالف کامیونیتی گایدلاینز ما باشد، و ما آن را پیدا کنیم، آن را از بین میبریم. اگر این اتفاق به دفعات اتفاق بیفتد، ممکن است ما شما را از شیر کردن هر چیزی منع کنیم و به اکانت شما مشکوک شویم. اگر شما فکر میکنید که ما دچار اشتباه شدهایم، و ما هم واقعاً اشتباه کرده باشیم، شما میتوانید درخواست برگرداندن پستتان را ثبت کنید.
یک عامل دیگر که باید اطلاعرسانی شود، اخبار غلط است. اگر شما چیزی پست کنید که افراد شخص ثالثی که حقایق را چک میکنند، به آن برچسب اخبار غلط بزنند، ما آن پست را پاک نمیکنیم، ولی در پستها و استوریها، آن را در رتبۀ پایینتری به بقیه نشان میدهیم. اگر شما به دفعات اخبار غلطی را پست کنید، ما احتمالاً کاری میکنیم که دستیابی تمام محتوای تولید شده از شما، در کل خیلی سخت باشد.
چگونه اکسپلور را رتبهبندی میکنیم؟
اکسپلور طراحی شده بود تا به شما کمک کند چیزهای جدیدی پیدا و کشف کنید. آنجا پر شده از پیشنهادها (recommendations)، عکسها و فیلمهایی که ما برای شما پیدا میکنیم، با محتوایی که شما در فید خود میبینید که اکثریتِ آن از اکانتهاییست که فالو کردهاید، خیلی فرق دارد.
دوباره، اولین قدمی که برمیداریم این است که دستهای از عکسهایی را میآوریم، تا آنها را رتبهبندی کنیم. برای پیدا کردن عکس و فیلمهایی که احتمال دارد شما خوشتان بیاید، ما به سیگنالهایی مانند اینکه شما در گذشته چه پستهایی را لایک یا سیو کردهاید، یا زیر آن کامنت گذاشتهاید، نگاه میکنیم.
مثلاً فرض میکنیم شما اخیراً چند عکس از آشپز سانفرانسیسکویی، Cathay Bi با اکانت (dumplingclubsf@) لایک کردهاید. بعد از آن ما میبینیم که چه کسان دیگری عکسهای Cathay را لایک کردهاند، و بعد اینکه آن افراد به چه اکانتهای دیگری علاقه دارند. شاید کسانی که Cathay را دوست دارند، همچنین به SF dim sum spot با اکانت (dragonbeaux@) علاقهمند باشند. در این صورت دفعۀ بعد که شما اکسپلور خود را ببینید، ما احتمالاً به شما یک عکس یا ویدیو از @dragonbeaux نشان بدهیم.
در عمل این یعنی این که اگر شما به دسر dumpling علاقهمند باشید، ممکن است پستهایی با موضوع مرتبط با آن مثل gyoza و dim sum را ببینید، بدون اینکه ما دقیقاً بفهمیم هر پستی چه موضوعی دارد.
وقتی که ما یک سری عکس و فیلمی که احتمال دارد شما از آن خوشتان بیاید را پیدا کردیم، حالا آنها را مانند استوری و فید، بر اساس اینکه چقدر احتمال دارد شما از آنها خوشتان بیاید، رتبهبندی میکنیم. بهترین راه برای حدس زدن اینکه شما چقدر از چیزی خوشتان خواهد آمد این است که پیشبینی کنیم چقدر احتمال دارد شما با آن پست تعامل انجام دهید. مهمترین انواع تعاملاتی که ما برای پستهای اکسپلور پیشبینی میکنیم، لایک کردن، سیو کردن، و شیر کردن است.
مهمترین سیگنالهایی که ما به آنها توجه میکنیم، به ترتیب، عبارتند از:
- اطلاعاتی درباره پست. اینها سیگنالهایی هستند دربارۀ اینکه یک پست چقدر میتواند محبوب باشد. سیگنالهایی مانند اینکه چند نفر و با چه سرعتی آن پست را لایک میکنند و کامنت میگذارند و شیر میکنند و سیو میکنند.
- سابقه تعامل شما با فردی که آن را پست کرده. به احتمال خیلی زیاد آن پست توسط کسی شیر شده که شما از آن تا حالا نشنیدهاید و نمیشناسید، ولی اگر با آنها تعامل کرده باشید، به ما میفهماند که چقدر احتمال دارد شما به این چیزی که شیر شده است، علاقهمند باشید.
- فعالیت و اکتیویتی شما. اینها سیگنالهایی مانند اینکه چه پستهایی را لایک یا سیو کردهاید یا برای آن کامنت گذاشتهاید و اینکه شما در گذشته با پستهای اکسپلور چه تعاملی داشتید، هستند.
- اطلاعاتی درباره کسی که آن پست را شیر کرده. اینها سیگنالهایی هستند از قبیل اینکه در چند هفته گذشته مردم چند بار با آن فرد تعامل کردند، تا به ما کمک کند تا برای شما محتوای نابی از دامنۀ وسیعی از مردم، پیدا کنیم.
اگر یکی از دوستان شما که آن را فالو کردید، چیز اهانتآمیزی پست کند و شما آن را در فید خود ببینید، این، چیزیست بین شما و دوست شما. ولی اگر شما یک پست اهانتآمیزی را در اکسپلور از کسی که نمیشناسیدش ببینید، این یک وضعیت کاملاً متفاوت است.
به همین دلیل علاوه بر کامیونیتی گایدلاینز، ما قوانینی داریم برای جاهایی مانند اکسپلور.
ما این را Recommendations Guidelines نامیدیم. این شامل چیزهاییست مانند اجتناب از پستهایی که پتانسیل ناراحت کردن ما را دارند، مثلاً ما قصد داریم محتوایی که در آن از تنباکو یا ویپ استفاده شده است را در اکسپلور نشان ندهیم.
چگونه ریلز را رتبهبندی میکنیم؟
ریلز ساخته شده تا شما را سرگرم کند. تقریباً مانند اکسپلور، اکثریت چیزهایی که شما میبینید از اکانتهاییست که آنها را فالو نکردهاید. پس ما اینجا پروسهای خیلی شبیه به اکسپلور را داریم که اول ریلزهایی که فکر میکنیم شما خوشتان میآید را جمع میکنیم، بعد، آنها را با توجه به احتمال اینکه از کدامشان بیشتر خوشتان خواهد آمد، رتبهبندی میکنیم.
ولی با ریلز، ما مشخصاً روی چیزهایی تمرکز کردهایم که احتمال دارد شما را سرگرم کند. ما از مردم دربارۀ یک ریل به خصوص نظرسنجی میکنیم که بفهمیم آیا آن سرگرمکننده یا خندهدار هست یا نه، بعد از بازخورد استفاده میکنیم و یاد میگیریم که چه چیزی مردم را سرگرم میکند، به همراه یک حمایت کوچک از اکانتهای کوچک.
مهمترین پیشبینیهایی که ما میکنیم، این است که چقدر احتمال دارد شما یک ریل را تا آخر تماشا کنید، آن را لایک کنید، بگید که آیا سرگرمکننده بود یا نه، و اینکه وارد صفحۀ صدای اولیه ویدیو (audio page) بشوید یا نه.
مهمترین سیگنالها برای رتبهبندی ریلز به ترتیب عبارتند از:
- فعالیت و اکتیویتی شما. ما به چیزهایی مانند اینکه شما اخیراً چه ریلهایی را لایک کردید، برای آن کامنت گذاشتید و با آن درگیر شدید، نگاه میکنیم. این سیگنالها به ما کمک میکند تا بفهمیم چه محتوایی ممکن است به شما و علایقتان مربوط باشد.
- سابقه تعامل شما با فردی که آن را پست کرده. مانند اکسپلور، خیلی محتمل است که ویدیو توسط کسی ساخته شده باشد که شما هرگز نمیشناسید، ولی اگر با آنها تعامل کرده باشید، به ما میفهماند که چقدر احتمال دارد شما به این چیزی که شیر شده است، علاقهمند باشید.
- اطلاعاتی درباره ریل. اینها سیگنالهایی درباره خود محتوای داخل ویدیو هستند، مانند صدا و موزیک استفاده شده در ویدیو، وضوح ویدیو طبق پیکسلها و فریمها، و محبوبیت.
- اطلاعاتی درباره کسی که آن پست را شیر کرده. ما محبوبیت را در نظر میگیریم تا به ما کمک کند محتوای نابی را از دامنه وسیعی از مردم پیدا کنیم و به هر کس این شانس را بدهیم که جامعه مخاطب خود را پیدا کند
همان Recommendations Guidelines که برای اکسپلور بود، برای ریلز هم اعمال میشود. ما همچنین از پیشنهاد دادن چیزهای دیگری هم اجتناب میکنیم، مانند فیلمهایی با رزولوشن پایین یا ریلهایی که واترمارک دارند، یا ریلهایی که روی مسائل سیاسی تمرکز دارند، یا توسط افراد سیاسی یا ارگانهای سیاسی یا دولت ساخته میشوند یا از طرف آنها هستند
شدوبن شدن (Shadowbanning)
مردم گاهی به ما تهمت میزنند که آنها را شدوبن کردهایم یا آنها را سایلنت و ساکت کردهایم. این یک اصطلاح است که مردم در مواجهه با تجربههای بسیار زیادی که در اینستاگرام برایشان رخ میدهد، بکار میبرند.
ما متوجهایم که هیچوقت به اندازه کافی آگاهی ندادهایم که وقتی یک محتوایی را نابود میکنیم، چرا اینکار را میکنیم، چه کاری بهتر است انجام شود و چه کاری بهتر است انجام نشود، و اینکه چگونه اینستاگرام وسیعتر کار میکند.
در نتیجه، ما متوجهیم که مردم بطور اجتنابناپذیری، خودشان برای خودشان نتیجهگیری میکنند که چرا فلان اتفاق افتاد، و آن نتیجهگیریها ممکن است بقیه را سردرگم کند و به آنها این احساس دست دهد که ضربه خورده و آسیب دیدهاند.
نیت ما هیچوقت این نبوده و ما سخت در تلاشیم تا در این زمینه پیشرفت کنیم. ما همچنین میلیونها ریپورت در روز دریافت میکنیم که این یعنی یک اشتباه کوچک حتی روی درصد خیلی کوچکی از آنها، روی هزاران انسان اثر میگذارد.
همچنین میشنویم که مردم تصور میکنند وقتی پستهایشان کمتر لایک یا کامنت میگیرد، از شدوبن بودن است. ما نمیتوانیم به شما تضمین دهیم که شما همواره و همیشه به مقدار ریچ همیشگی خود دست پیدا میکنید.
حقیقت این است که اکثر فالوورهای شما اصلاً نمیبینند که شما چه چیزی شیر کردهاید به این دلیل که اکثریت، حتی کمتر از نصف فید خود را تماشا میکنند. ولی ما میتوانیم دربارۀ اینکه چرا بعضی پستها را پاک میکنیم، شفافتر عمل کنیم، تلاش کنیم تا اشتباهات کمتری را مرتکب شویم، و آن اشتباهاتمان را هم بلافاصله پس از اتفاق افتادن، درست کنیم، و بیشتر توضیح دهیم که سیستمهای ما چگونه کار میکنند.
ما در حال توسعۀ نوتیفیکیشنهای درون برنامهای هستیم تا مردم در لحظه متوجه شوند که چرا پستشان پاک شده است، و در حال توسعۀ راههایی هستیم تا به مردم نشان دهیم که چه چیزهایی باعث میشود چیزی که پست میکنند خلاف قوانین ما باشد. ما بزودی چیزهای بیشتری انتشار میدهیم و همچنین مباحث را با عمق بیشتری توضیح میدهیم.
چگونه چیزهایی که میبینید را تغییر دهید
چگونگی استفادۀ شما از اینستاگرام، بشدت روی چیزهایی که شما میبینید یا نمیبینید تاثیر میگذارد. شما میتوانید به راحتی با تعامل کردن با پروفایلها و پستهایی که خوشتان میآید، تجربه خود از برنامه را ارتقاء دهید، ولی چندین چیز ساده و واضح دیگر هم هست که شما میتوانید از آن برای اثر گذاشتن روی تجربهتان از برنامه، از آنها استفاده کنید:
- دوستان نزدیک (Close Friends) خود را انتخاب کنید. شما میتوانید لیست کلوز فرندز خود را برای استوری انتخاب کنید. این طراحی شده بود تا راهی باشد برای شما که چیزی را فقط با دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارید. ولی ما همچنین، این افراد را در استوریها و فید هم در اولویت قرار میدهیم.
- افرادی که به آنها علاقهای ندارید را ساکت (Mute) کنید. شما میتوانید اکانتی را که دربارۀ آنفالو کردنش دچار شک هستید میوت کنید تا دیگر چیزهایی که شیر میکند نبینید.
- برای پستهای پیشنهاد شده، از گزینۀ Not Interested استفاده کنید. هر وقت که پیشنهادی دیدید، چه در اکسپلور، چه در فید خودتان، شما میتوانید مشخص کنید که از این محتوا خوشتان نیامده، با انتخاب گزینۀ «Not Interested». ما بیشترین تلاش خود را میکنیم که در آینده پیشنهادی مانند آن پست به شما نکنیم.
توضیح بیشتر برای اینکه روی اینستاگرام چگونه محتوا رتبهبندی میشود و چگونه نشان داده میشود و چگونه مدیریت میشود، تنها بخشی از معادله است. چیزهای بیشتری هست که ما میتوانیم برای کمک به شما انجام دهیم تا شما با توجه به علایقتان، تجربۀ بهتری از برنامه داشته باشید.
ما همچنین نیاز داریم تا در زمینۀ توسعۀ فناوریِ رتبهبندی، به کارمان ادامه دهیم و صد البته اشتباهات کمتری مرتکب شویم. برنامۀ ما این است که از الان به بعد، دربارۀ توضیح دادن کارمان، در سرتاسر هر سه محل، بیشتر فعال باشیم. گوش به زنگ باشید.
چطور وارد اکسپلور اینستاگرام شویم؟
محکم بشین! میخوام رازهای ورود به اکسپلور اینستاگرامو برات روشن کنم. رازهایی که با دونستن اونا میتونی در عرض یه ماه میلیاردر بشی.
فکر میکنی دروغ میگم؟! آیا هایلایت مشتریان راضی رو ندیدی؟! ندیدی چند نفر تونستن با آموزش ورود فوری به اکسپلور اینستاگرام من پولدار بشن؟! واقعا! که. برو ببین.
بله. این عمده چیزیه که تو داستان اکسپلور اینستاگرام تو خودِ اینستاگرام و کموبیش جاهای دیگه میشنویم. اما آیا اینا حقیقت داره؟ واقعاً میشه رفت تو اکسپلور؟
روشهای تجربی ورود به اکسپلور اینستاگرام
اکسپلور اینستاگرام همونجوری که خودِ آدام موسری هم بالاتر گفت یه الگوریتم داره که هدفش نشون داده چیزاییه که مردم بهش علاقه دارن. این یعنی اکسپلور هیچ دو نفری شبیه هم نیست.
مطمئناً این الگوریتم هم مثل تمام الگوریتمای دیگه قابل دور زدنه. میشه گولش زد.
گول زدنِ الگوریتم اینستاگرام اوایل که تازه راه افتاده خیلی راحت بود. ولی رفتهرفته بالغ شد و گول زدنش تقریباً با روشهای معمولی و رازهای شگفتانگیز غیر ممکن شده.
ضمن اینکه به جز باهوشتر شدن، خشنتر هم شده. یعنی زیاد بخوای آفتاب بالانس بزنی پرتت میکنه بیرون.
اون اوایل اگه یادت باشه هر چند وقت یه بار یکی به تجربه یه ترفندی کشف میکرد که باعث میشد پیجش بره اکسپلور و کلی فالوور میگرفت. (البته خیلی از این پیجا با سختگیری بیشتر اینستاگرام کلاً یا پریدن یا انقد انگیجمنتشون اومد پایین که عملاً بیفایده شدن.)
این داستانِ کشف روشهای تجربی برای ورود به اکسپلور همون چیزیه که اکثراً با عنوان «رازهای شگفتانگیز اکسپلور اینستاگرام» یا «برو تو اکسپلور اینستاگرام و پولدار شد» میبینیم. تجربیه.
مثلاً من شروع میکنم به زدنِ یه سری کاور که روش یه دایرۀ قرمزه و یه فلش قرمز که به سمت دایره کشیده شده. چند تا میزنم میبینم ورودی اکسپلورم داره میره بالا. به بقیه هم پیشنهاد میکنم.
این روشهای تجربی اصولاً اگه خیلی گولمالی باشن یه مدت خیلی کوتاه جواب میدن و بعدش که اینستاگرام فهمید دیگه جواب نمیدن. اگه زیادی گولمالی نباشن بازم تاریخ مصرف دارن.
یعنی اگه رفتی روشهای تجربی ورود به اکسپلور رو یاد گرفتی فکر نکن دیگه برنده شدی؟ نه. دو روز دیگه کار نمیکنه. نه که بد باشه. نه. خوبه ولی تاریخ مصرف داره اکثراً.
تو این داستان کسایی که حرفهایین همیشه برنده میشن. چون مدام روشهای جدیدو خودشون کشف میکنن و همینکه خَز شد و دیگه جواب نداد میرن سراغ حرکت بعدی.
اگه تو این دسته نیستی بهت تضمین میکنم الان میری تو اکسپلور، فردا باید بری از زمین و زمان بپرسی چرا دیگه پستات اکسپلور نمیره.
رازِ حقیقی استفاده از راههای تجربیِ ورود به اکپسلور اینستاگرام کشف مداوم روشهای جدیده. همینکه اینستاگرام روش قبلی رو شناسایی کرد و دیگه جواب نداد باید بری سراغ روش جدید.
کسی تو این بازی برنده میشه که همیشه یه قدم از الگوریتم جلوتر باشه.
شاید باید بگیم سئو کلاه خاکستری اینستاگرامه (البته بعضیا کلاه سیاه جلو میرن). طوری جلو میریم که نه خلاف قوانین باشه نه خیلی تو چهارچوب قوانین. در اصل از خلاءهای قانونی استفاده میکنیم.
دوباره تکرار میکنم: تو این داستان اون کسایی که اول این روشهارو کشف میکنن برندهان. بقیه همیشه سواشون اینه: «ببخشید میشه کمکم کنید. جدیداً دیگه پستام اکسپلور نمیره.
روشهای علمی ورود به اکسپلور اینستاگرام
هیچوقت فکر نمیکردم یه روزی کلمۀ «علم» رو در مورد اکسپلور اینستاگرام به کار ببرم. ولی چاره چیه.
این روشها که جدیداً زیاد روش تاکید میشه یه جورایی باید بگیم سئو کلاه سفید اینستاگرامه. یعنی شما با توجه به نوع رتبهبندی الگوریتم اینستاگرام کارایی میکنی که بری تو اکسپلور و کاملاً قانونیه.
حالا سوال اصلی تو این ماجرا اینه: الگوریتم چجوری کار میکنه که ما خودمونو باهاش وفق بدیم.
از همینجا داستان جالبی شروع میشه. داستان از این قراره: هیچ روش علمی برای ورود به اکسپلور اینستاگرام وجود نداره. تمام روشها تجربین!
خیلیا فکر میکنن اینستاگرامم مثل گوگله. همونجوری که قواعد سئو رو اونجا رعایت میکنن اینجا هم اگه رعایت کنن همه چی اکی میشه. ولی اینجوری نیست. چرا؟ چون اینستاگرم خودشم نمیدونه الگوریتمش چجوری کار میکنه.
این چیزی که از نحوۀ کار الگوریتمهای اینستاگرام خوندی اولین مطلب رسمی اینستاگرام از زمان راهاندازیش (۲۰۱۰) تا الانه. بعد از ۱۱ سال.
به هیچ وجه الگوریتم گوگل با اینستاگرام قابل مقایسه نیست. گوگل چندین و چند بار به صورت رسمی راجع به نحوۀ فعالیت رتبهبندی موتور جستجوی خودش مطالب خیلی واضح و دقیق بیرون داده و کارهایی که خطا حساب میشه رو مشخص کرده.
از توضیحات مدیر اینستاگرام دربارۀ رفتن به اکسپلور اینستاگرام چی میشه فهمید؟
سیگنال. به نظرم این مهمترین چیزیه که تو حرفهای آدام موسری اومده.
اینکه کی داره لایکت میکنه، تو داری چه کسی رو لایک میکن. پستهای چه کسایی رو داری میبینی و براشون کامنت میذاری. دنبالکنندههات به غیر از تو کیا رو دنبال میکنن.
برای ورود به اکسپلور ۲ تا چیز لازم داری: ۱. تعامل، ۲. جذابیت.
تعامل یعنی: پستهایی که میبینی، لایک یا سیو یا شِیر میکنی، کامنت میذاری. استوریهایی که میبینی. عکسالعملت به استوریا (جواب دادن به سوال، ریاکت با ایموجی، ریپلای زدن رو استوری و…). کسایی که فالو میکنی. کسایی که فالوت میکنن و رفتارشون (همونایی که بالا گفتم)
جذابیت یعنی: پستت تو اون شلوغیِ اینستاگرام بتونه مخاطبو نگه داره و تو زمان کوتاه ازش ویو، لایک، کامنت، سیو، شِیر، ریپست و… بگیره. خلاقیت جذابیتو افزایش میده.
گرفتی چی شد؟ نگو چیکار کنم پستم جذاب بشه. تو هر شکل محتوا کلی حرف داره. یا استعدادشو داری یا باید بری دنبالش یاد بگیری. با چهار تا نکته مشکلت حل نمیشه.
با این چیزایی که گفتیم راهکارهای عملی ورود به اکسپلور اینستاگرام این شکلی میشه:
- «مستمر» پست و استوری «جذاب» بذار. ریتم انتشار محتوا خیلی مهمه.
- کل زندگیتو وقف تعامل با کسایی کن که یجورایی به کاری که داری میکنی ربط دارن. فالوورا و فالوینگا.
اگه داستانو گرفتی بهت تبریک میگم. خودتو بنداز تو چرخۀ پس کن تس کن و برو جلو. اگه داستانو نگرفتی باید بدونی که راجع به همین دو مورد حداقل میشه ۴۰ ساعت حرف زد.
اینارو میگم که اگه بلد نیستی فکر نکنی یه رازی هست که تو بلد نیستی و اون یکی رفته از یه جایی یاد گرفته برا همین برنده شده. نه. اصلاً همچین چیزی نداریم.
راجع به تعامل اگه متوجه نشدی یعنی اینکه برو کسایی که یه جورایی به کاری که میکنی ربط دارن رو فالو کن و باهاشون ارتباط داشته باشه. لاک، کامنت و… .از اون طرف با کسایی که فالوت میکنن هم رابطه داشته باش. جواب دادن به دایرکت و کامنت و… . از اون طرف موضوعتو یه جوری ببند که همهجور آدم فالوت نکنه. آدمایی فالوت کنن که بغیر از تو کسایی رو فالو دارن که یه ربطی به چیزی که میگی داشته باشن. و ارتباط بساز. تعامل!
آیا چیزهایی که آدام موسری میگه حقیقته؟
به نظرم تمام حقیقت نیست. فراموش نکنیم که آدام موسری قبل از اینکه تو سال ۲۰۱۸ جای بنیانگذار اینستاگرام یعنی کوین سیستروم رو بگیره مدیر بخش «فید خبر» فیسبوک بود.
آدام موسری بر خلاف سیستروم که اینستاگرام و آرمان اون براش مهمتر از رشد به هر قیمتی بود بیشتر تابع فیسبوک و ذهینیت اونه.
مثلاً تو این جمله راجع به اکسپلور اینستاگرام میگه: « ما یک صفحه فید توسعه دادیم و معرفی کردیم که پستها را بر اساس اهمیت آن برای شما، رتبهبندی میکرد». اهمیت آن برای شما؟!
این برای هیچ کسی حداقل الان مخفی نیست که هدف اصلی اکسپلور اینستاگرام اولاً اینه که از یه طرف کاربرا زمان بیشتری رو توی اپ باشن و از طرف دیگه زمین رقابتی باشه برای فعالیت بیشتر و شدیدترِ تولیدکنندههای محتوا.
از این گذشته وقتی خودِ کسایی که الگوریتم رو درست کردن میگن ما دقیقاً نمیدونیم چجوری کار میکنه و فقط نتایج (اعداد مربوط زمان سپری شده و…) رو میبینیم؛ چطور میشه گفت چیزایی رو برای ما تپنمایش میدن که اهمیت داشته باشه.
اینجا حرف خیلی زیاده که اگه دوست داری دنبال کنی پیشنهاد میکنم مجموعۀ معضل اجتماعی رو یه نگاهی بندازی.
خلاصۀ حرفم اینه که حتی به این گفتههای آدام موسری هم نمیشه صددرصد استناد کرد و بر اساس اون جلو رفت. جدا از اینکه شاید خالیبندی باشه، طرف صحبتش با مصرفکنندههاس نه تولیدکنندهها.
نتیجهگیری
تا وقتی اینستاگرام دقیقاً مشخص نکنه که چجوری پستها به اکسپلور میرسن بهترین راه اینه که خلاقیت به خرج بدی و خودت سعی کنی روشهای جدیدو کشف کنی. یا حداقل سریع متوجه بشی.
دو قدم برای ورود به اکسپلور ایناست: تعامل + جذابیت.
ممنون
خواهش میکنم
خداقوت عالی بود. مرسی ازین که نظر و دیدگاه خودتون رو هم بیان کردین🌼
خداقوت. ممنون. لطف دارید🌺