زمانبندی سوالات
برای شنیدن خلاصه صوتی لایو جوری که بتونی زمان مورد نظر رو انتخاب کنی و اونو گوش بدی باید وارد کانال کست باکس من بشی. ساباسکرایب یادت نره.
آنلایو ۷۹ | ۹۸/۹/۳
- ۰۰:۳۶ نرمافزار ارسال پست زمانبندی
- ۰۱:۰۹ اسمو فارسی بزنم یا لاتین؟
- ۰۱:۴۹ مبانی فروش بوسیله محتوا
- ۰۲:۳۸ بهترین حالت برای اسم پیج چیه؟
- ۰۳:۴۱ چرا نمیخرن؟
- ۰۴:۱۹ افرادی که سنشون کمه پادکست بسازن یا ویدئو
- ۰۵:۱۲ نسبت تعداد لایک به فالوور چقدر باید باشه
آنلایو ۸۰ | ۹۸/۹/۴
آنلایو ۸۱ ۹۸/۹/۵
- ۰۹:۵۵ چیکار کنیم بک گراند خوب داشته باشیم
- ۱۰:۵۴ شرکت تو گروهای تب لایک باعث رفتن پست تو اکسپلور میشه؟
- ۱۲:۲۸ بیشتر استوری بذاریم یا پست
- ۱۴:۰۵ پادکست در مورد آموزش اپلیکیشن خوبه ساخت؟
- ۱۶:۳۵ بنظرتون کی ویوهای اینستا به حالت اولش برمیگرده؟
- ۱۷:۵۵ مثلا من پیج عروسی دارم چجوری پادکست بسازم؟
- ۱۹:۴۵ پلتفرمایی که در کنار اینستاگرام مبادا بذاریم چی پیشنهاد میدید؟
آنلایو ۸۲ ۹۸/۹/۶
- ۲۰:۴۶ برای قطعی اینترنت چیکار کنیم؟
- ۲۲:۲۴ چهطوری کافینتمو تبلیغ کنم؟
- ۲۳:۴۶ برای ادمین شدن از کجا باید شروع کرد؟
- ۲۶:۰۸ برای شرکت بیمه چیکار کنیم؟
- ۲۷:۲۷ پست گذاشتن مستمر بهتره یا پست باکیفیت
نرمافزار ارسال پست زمانبندی
میگه که «وقت بخیر، لطفاً نرمافزار معرفی کنید برای پُرسال… پرسال! (خنده) برای ارسال پستها سر تایم مشخص.» پلتفرم ایرانی نوینهاب، پلتفرم ایرانی نوینهاب خوبه، من خودم استفادۀ طولانی ازش نکردم روی یک اکانتی، ولی چیزی که دیدم بچهها استفاده میکنن خوبه. خارجیش هم که facebook creator studio رسماً واسۀ خود این چیزه دیگه، فیسبوکه و به اینستاگرام وصله، قسمت سوم بهدردبخورها هم ما کامل آموزش دادیم.
اسمو فارسی بزنم یا لاتین؟
میگه «اسم رو به فارسی انتخاب بکنم یا لاتین؟» خیلی میخواستم راجعبه این یک ویدئو اتفاقاً بسازم، حالا خوب شد این سؤال رو پرسیدن. این چیزها دارم میگیرم، اینهایی که همایش برگزار میکنن. دو تا قسمت داره، یک یوزرنیم داره اینستاگرام، یک name داره.
توی یوزرنیم باید لاتین بنویسید یعنی باید انگلیسی بنویسید چارۀ دیگهای ندارید. پس اونجا انگلیسی مینویسید، توی name حتماً اون کلمهای که فکر میکنید امکان داره سرچ بکنن برای اینکه به شما برسن رو فارسی بنویسین؛ انگلیسیش رو که اون بالا نوشتید، فارسی بنویسید.
اگر اون کلمهای که فکر میکنید سرچ میکنن توی یوزرنیمتون نیست، اون رو انگلیسی هم بنویسید. حالا برندارید اونجا رو کلمات کلیدی پر کنید، یک کلمه.
مبانی فروش بوسیله محتوا
چیزی که کلی من بگم برای تمام بچههایی که دارن کسب و کار… پیچ کسب و کار میخوان بزنن، یک نکته خیلی مهمه، حالا با توجه به این مشاورههایی که توی این یکی-دو هفته دادم من، چیزی که دیدم مشترکه بین همه اینه که شما باید این رو در نظر داشته باشید یک نفر میاد توی مغازه، شما بهعنوان فروشنده وقتی وایمیسی روبهروش، شروع میکنی به یکسری توضیحدادن.
مثلاً بهش میگی آقا این خوبه، این مثلاً با اون پولی که تو داری این رو میتونی بخری، من بهت این پیشنهاد رو میدم، یکسری پیشنهاد؛ باید به همین مدلی وقتی یک نفر میاد توی مغازه شما باهاش حرف میزنی، بهش اطلاعات میدی، همین مدلی باید شما تولید محتوا بکنی و کمک کنی بهشون دیگه.
مبنا اینه که شما قدرت تصمیمگیری خرید مردم رو ببرید بالا، حالا هر محصولی که دارید میفروشید. توی بحث content marketing مبنا اینه.
بهترین حالت برای اسم پیج چیه؟
«بهترین حالت برای اسمم چی باشه بهتره؟ mezone_maryam365» بچهها دو تا نکته رو داشته باشید، آندرلاین و عدد توی یوزنیمتون نباشه بهتره. آندرلاین خب خیلی سخته زدنش عموماً برای خیلیها روی کیبرد، جاش شاید مثلاً دَش بزنن. حالا آندراسکور باید بگیم اگر بخوایم درست بگیم و جاش «دات» بزنین.
مثلاً mezone.maryam خیلی میتونه بهتر باشه ولی بهطور کلی عدد هم که نذارید اصلاً، اصلاً دنبال عددگذاشتن نباشید. مگر اینکه اسم… توی برندتون عدد باشه. چهمیدونم، مثلاً «آچار۱۳» مثلاً، خب؟ الآن همین mezone_maryam حتی mezone.maryam هم بشه، عددش هم برداشته بشه، باز هم خوب نیست چون اسمش هویت نداره. مثلاً مزون مریم خیلی جنراله، خیلی جنراله.
مگر اینکه یک کامیونیتی، یک عدۀ شما رو مثلاً به مزون مریم شناخته باشن، با یک سابقۀ مثلاً طولانی. چهمی دونم؟ ۱۰ سال مثلاً به این مزون…. اگر نباشه، اسم شخصی خودتون رو بذارید خیلی بهتر از مزون مریمه. مریم مثلاً شکیبایی، مریم استوارطلب مثلاً.
چرا نمیخرن؟
میگه «چرا نمیخرن آخه؟ (میخنده) محصول باکیفیت، قیمت منصفانه، ارسال رایگان، دیگه نمیدونم ملت دنبال چیان؟» ببین این رو من بارها گفتیم به بچههایی که فروش انجام میدن. محصول باکیفیت مزیت نیست، قیمت منصفانه مزیت نیست توی بازار فعلی فروش آنلاین. ارسال رایگان مزیت نیست. ببین اینها هیچ مزیتی نیست، شما مزیتی نداری که بگی آقا مثلاً من اینقدر مزیت دارم. چرا، مثلاً شما پنج سال پیش مثلاً فروش اینترنتی میکردی اینها مزیت بود ولی الآن اینها مزیت نیست، همه اینها رو دارن.
مسلّماً نباید کسی از شما بخره، بعد شما من میدونم دیگه، همین دوستمون که میگه محصولم اینها رو داره، محصولش برند نیست. یعنی مثل این پیج… من اولین سؤالی که بچهها میان و بهم میگن که آقا من پیجم رو… میخوام فروشم زیاد بشه، چیکار کنم؟ اولین این سؤال رو میپرسم، میگم که شما ۱۰ تا پیج دیگه مثل شما هست یا نه؟ میگه آره، هست. میگم الآن من چرا باید بیام از توی پیج تو بخرم؟ تو چه مزیتی داری؟
خب وقتی هیچ مزیتی نداری نمیتونی انتظار داشته باشی. بعد توی فروش، توی فروش محصول یک چیزی که خیلی مهمه اعتماده. شما وقتی تازه اومدی توی بازار یا مثلاً دو ماهه داری کار میکنی، کسی هم بهت اعتماد نمیکنه. البته این دوستمون زیاد داره چون من می شناسمش.
افرادی که سنشون کمه پادکست بسازن یا ویدئو؟
«یک سؤال: برای افرادی که سنشون کمه ولی محتوا دارن برای ارائه، به نظرت پادکست بزنن یا ویدئو بسازن؟» ببین تمام این سؤالاتی که تو داری میکنی، یک بازی ذهنیه برای اینکه تو شروع نکنی. متوجهی چی میگم؟ تو الآن اگر ۱۸ سالته، تو برنامهت رو بذار برای ۲۵ سالگی، ببند. بگو من توی ۲۵ سالگی باید تولید محتوا صوتی، ویدیویی، تصویری، اینفوگرافیک، چهمیدونم سوشالمدیا، وبسایت، اینها رو من باید یاد بگیرم. راه یادگرفتنش اینه که محتوا بدی بیرون.
اصلاً این سؤالهایی که داری میکنی چرتوپرته. تو الآن یعنی دنبال واقعاً دریوری هستی ها، یعنی اصلاً یک راهی رو من به بچهها میگم، مثلاً شما از اینجا تو باید مثلاً تا چهمیدونم ایتالیا پیاده بری، پیاده! بعد تو الآن گیر کردی، میگی مثلاً کتونی قرمزهام رو بپوشم یا کتونی سبزهام رو بپوشم؟ سؤالت اینجوریه. متوجه میشی؟ میگیری چی میگم؟
نسبت تعداد لایک به فالوور چقدر باید باشه
«نسبت لایک پست به تعداد فالور در حالت استاندارد چقدر باید باشه؟» ببینید بچهها این سؤالهای استاندارد نکنید تو رو خدا. کارخونۀ چیز نیستش که مثلاً قطعات یدکی نیست که مثلاً بگیم آقا اندازهش باید اینقدر باشه و فلان، نمیخوره و مثلاً این قطعه جا نمیافته. نسبت لایک به تعداد فالور و اینها واقعاً چیزی نداره، استاندارد خاصی نداره. خیلی متفاوته پیجها.
میگن حداقل ۱۰ درصد فالورها باید باشه، ۱۰ درصد فالورها باشه. نمیدونم، ببین من حرفم اینه، من حرفم اینه میگم آقا من استوریهام رو یک درصد میبینن ولی اون یک درصد برای من داره مثلاً ماهیانه… روزانه یک میلیون تومن پول میاره. این بهتره یا ۶۰ درصد فالورهام ببینن یک قرون نیاد؟
ببین من حرفم اینه. شما میگی باید ۱۰ درصد باشه، بعد میری دنبال اینکه این رو هر جوری شده ۱۰ درصد کنی. بعد توی این ۱۰ درصد کردن میزنی از بین میبری پیچ رو، چیزی که من دارم سالها… الآن سه-چهار ساله دارم میبینم. باید هدف داشته باشی.
به پیج پونصدکا تبلیغ دادم کلا پونزده تا فالوور گرفتم
«داداش من شروع کردم به تبلیغات، بعد پیجه نزدیک k500 فالور ولی بازدید فقط ۱۵ فالور. خندهدار نیست؟ پیجت رو باید ببینم. پیج خودت چهجوریه؟ ببینید بچه ها تبلیغات که میکنین، توی اون تبلیغی که میدی بیرون، چند تا چیزه که تأثیر داره روی اینکه تبلیغ شما بهتر بشه یا بدتر. چه تبلیغی رو؟ یعنی چی رو حالا با چه قالبی، با چه کپشنی، با چه متنی، چه ویدیویی، چه کیفیتی، به کی دادی اون پیچه؟ اون کِی منتشر کرده؟
میدونی، این سهتا خیلی مهمه. خب؟ اینی که الآن شما میگی فقط این عامل وسطیه رو داری میگی که فقط اون پیجه رو داری میبینی. ما نمیدونیم چی رو بهش دادی. کِی منتشر کرده؟ بعدش پشتبندش پست گذاشته بعد توی زمان بدی منتشر… اون دو تا رو هم باید ببینیم.
اگر این دو تا زمانش خوب بود و اینکه پستت رو هم میدونستی که خوبه جاهای دیگه همین پست رو کار کرده بودی و خوب بود، حالا اینجا باز هم نمیتونی ایراد از اون پیج تبلیغاتی مستقیم باز هم بیای بگیری. اینجا باید بیای پیج خودت هم ببینی که مثلاً پیج خودت الآن وضعیتش چهجوریه اگر همین پست رو، همین پستی که به این دادی به یک پیج دیگه بدی، عیناً توی همین زمان بذاره و پیجت هم همین باشه، از اون مثلاً شما k4 بگیری، از این مثلاً ۱۵ تا بگیری، آره این پیجش به درد نمیخوره.
ولی اگر فقط به همین پیج دادی نمیشه، به خاطر همین من میگم که تبلیغ باید بدی تا دستت بیاد، این میفهمی دیگه. این چهار تا عامل رو میذاری کنار همدیگه، میتونی بفهمی کدوم پیچه خوبه و کدوم پیجه بده. ولی یکدونه که میدی، بعد مثلاً دو ماه دیگه به یک پیج دیگه میدی نمیتونی بفهمی چون پیجت عوض شده ریختش.
ولی اینی که میگی آره، چیز عجیب و غریبی نیست، همینه دیگه. بعد تازه میگم، موضوعش مرتبط باشه… یعنی میگم همه رو ننداز گردن اینکه اون پیجه به درد نمیخوره، شاید انتخابت مثلاً درست نبوده. ولی اینکه میگی k500، ۱۵ تا بیشتر نیومده، از این چیزها من خودم خیلی زیاد داشتم و کاملاً درسته، قبول دارم. پیج آتوآشغال زیاد شده.
محتوا نوشتاری بذارم یا کلیپ؟
«محتوای نوشتاری یا کلیپ و فیلم بیشتر باشه؟» ببین چی میتونی بدی بیرون؟چی میتونی بدی بیرون؟ الآن بحث اینه. مثلاً کلیپ میتونی بدی بیرون؟ کلیپ بده بیرون. نوشته میتونی بدی بیرون؟ من نمونۀ پیج میارم که فقط متنه، خیلی شاخه، خیلی درآمد داره، خیلی عالیه، هر چیزی که شما بگی همه رو داره. نمونه میارم که فیلم میذاره همهش و خیلی شاخه و خیلی عالی.
اصلاً اینجوری نیست که بگیم آقا کلیپ بذاریم برنده میشیم یا نوشته بذاریم برنده میشیم. چیکار میتونی بکنی؟ توی کدومش بیشتر مهارت داری؟
چیکار کنیم بک گراند خوب داشته باشیم؟
«چیکار کنیم بکگراند خوب و کمهزینهای برای ویدئوگرفتن داشته باشیم؟» ببین بکگراند کمهزینهترین مدل بکگراند اینه که پشتت رو یک دیواری چیزی پیدا کنی رنگ کنی یا مثلاً یک پارچهای چیزی بری بدی مثلاً یک بند بزنن واسهت، بنر مثلاً چهمیدونم ۵×۳. البته گرون هم میشه، اون هم کم نمیشه. ۵×۳ الآن فکر کنم واسهت یک ۱۰۰ تومن-۲۰۰ تومنی آب بخوره. یک عکس مثلاً خوشگلی باشه یا اگر پولت بیشتره، یک پلاتلمینت بدی بزنن، یک عکسی چیزی بذاری پشتت یا نه، یک پردۀ سبز بگیری مثلاً. این دیگه ارزونمدله.
از اون بهتر اینه که اگر فضا داری، یک دکوری چیزی بزنی. یک مثلاً گلدون بذاری، یک میز بذاری. میدونی؟ این خیلی خوشگلتره، یا نورپردازی.
شرکت تو گروهای تب لایک باعث رفتن پست تو اکسپلور میشه؟
«گالری هنری آوا: شرکت توی گروههای تب لایک باعث رفتن پست توی اکسپلورر میشه؟ برای پیج ضرر نداره؟» ببین تب لایک… امروز هم اتفاقاً با یکی از بچهها داشتیم صحبت میکردیم؛ تب لایک خوبه، نمیگیم بده ولی احتمال اینکه اینستاگرام بفهمه زیاده، بعد گروه تبادلهایی که میخوای شما توش بری باید گروه تبادلهای پیجهای بالا باشه. مثلاً بالای مثلاً k200-k100 باشن، بعد کامنت هم بذارن دیگه، فقط لایک نباشه. پیجهای که ترکیبی کامنت و لایک میزنن خب تأثیر داره.
حرف اینه، ببین شما پستت اگر جذاب نباشه، پستت حالا با تب لایک، با هر اتفای بره توی اکسپلور، توی اکسپلور اگر دیده نشه اونجا زیاد نميمونه. ببین اون تب لایکه شاید باعث بشه بره توی اکسپلور، خب؟ ولی اونجا زیاد نَمونه.
یک چیز دیگهای هم که الآن ادامۀ همین حرفم بزنم مهمه، اینه که اون گروه تب لایکی که میری تو تبادل میکنی، همه باید تقریباً موضوعاتشون یکی باشه چون اون کسایی که تو رو لایک میکنن اگر موضوعها پراکنده باشه خیلی احتمالش کمه که پست تو توی اکسپلور بمونه. بره توی اکسپلور اولاً و اینکه توی اکسپلور بمونه؛ چون اینها خیلی متفاوته، مخاطبهای اون شاید خوششون نمیاد از محتوای تو. ولی وقتی همه مثلاً پیجهای آشپزی باشن، همه پیجهای مثلاً خیاطی باشن، همه پیجهای هنری باشن، خیلی شانست بیشتره ولی زیاد نباید این کار رو انجام بدی چون واقعاً خطرناکه.
بچههایی که حالا پیجهای مثلاً k900-k800، گروههای تب لایکهای خیلی… تبادلهای خیلی خفن داشتن. مثلاً سه سال-چهار سال پیش اصلاً این کار رو میکردن، اینها مثلاً جدیداً به من میگفتن که آقا خطرناکه، مثل اینکه واسۀ پیج خودشون هم مشکل پیش اومده بود. نباید زیاد انجام بدید دیگه.
بیشتر استوری بذاریم یا پست
«برای پیج آموزشی بیشتر وقتمون رو برای استوری بذاریم یا پست؟» پست بذار دیگه. پست بذار، استوری بذار، وقت بذار. وقت بذار محتوا بده بیرون. بعد محتواها رو… بچهها این رو دقت داشته باشید، محتواهاتون رو پخش بکنید، توی یک شبکه گیر نکنید.
ببینید توی اینستاگرام گیر نکنید. درسته اینستاگرام بهشدت رسانۀ قویایه ولی ۸۰ درصد روی اینستاگرام، ۲۰ درصد روی بقیۀ رسانهها. ببینید ۸۰ درصد روی اینستاگرام، ۲۰ درصد روی بقیه. مثلاً اگر داری توی یک ماهت ۲۰ تا پست میذاری روی اینستاگرام، این رو بیا بکن… ۲۰ تا رو بیا بکن ۱۵ تا اگر نمیرسی، پنج تا پست بذار روی شبکههای دیگهت. یکی کاری بکن، دیگه اونجا رو صفر نباشی، یکدفعهای مثلاً اینستاگرام تعطیل شد بزنی توی سرت بگی آی، بیچاره شدیم. اینجوری نباشه، حداقل بگی یک کانال دیگه دارم. یک جوری مثلاً اینها رو پیدا میکنم میبرم اونجا یا توی یک جای دیگه دارن من رو دنبال میکنن. یک مقدار این رو پخش بکن.
حتی مثلاً پیامرسانهای ایرانی مزخرف هم واسۀ این قطع اینترنت فکر میکنم باید دنبالش باشیم. الآن اکثر چیزهای خبری اینجوریان، یک مقداری الآن من خودم توی این ماجرا مشکل انتشار دارم، رسیدم به مشکل انتشار چون واقعاً خیلی زیاد میشه کانالها و انتشارشون خیلی زمانبر میشه یعنی توی انتشارش گیر میکنیم ولی دیگه چارهای نیست.
شما کشور رو حال جنگ ببین، فکر کن الان توی یک کشوری داری زندگی میکنی که جنگه، حالا جنگ سایبریه، اقتصادیه، هر چی هست، داخلیه، اصلاً فرقی نمیکنه؛ تو در حال جنگ ببین. اینجوری ببین و هر لحظه باید آماده باشی دیگه، برای اتفاقهایی که میخواد بیفته. اصلاً چیز نیست که بخوای آسوده مثلاً کاسبی بکنی و اینها. فکر نمیکنم اگر یک نفر اینجوری کاسبی بکنه منطقی باشه.
پادکست در مورد آموزش اپلیکیشن خوبه ساخت؟
«سلام، پادکست دربارۀ آموزش اپلیکیشن خوبه ساخت؟» ببینید پادکست رو شروع بکنید به نظر من چون من آمارها رو نگاه میکردم راجعبه پادکست، رشدش خیلی… خیلی رشد خفنی نداشته، خیلی خطی داره رشد میکنه، مثلاً آمار استفادۀ پادکست اگر توی سال ۲۰۱۴ مثلاً ۲۷ درصد امریکاییها استفاده میکردن، الآن مثلاً رسیده به ۴۰ درصد. یعنی هر سال تقریباً سه-چهار درصد افزایش داشته ولی در حال افزایشه، مصرفش در حال افزایشه.
مسلّماً مصرفش انقدر مثل محتوای ویدویی نمیشه ولی خب مخاطبهای خودش رو داره پادکست، فضای خودش رو داره، عمیقتره، میدونی؟ و خوبه، بچههایی که دارن الآن کار پادکست میکنن واقعاً خوبه، الآن هم توی کشور ما تقریباً هیچ کاری من میگم روی پادکست انجام نشده. فکر میکنم بخوایم بشماریم، ۱۲-۱۰ تا اندازه انگشتهای دست پادکستهاییه که دارن کار میکنن و حالا، چون کسی نیست قویاً. میدونی؟
چهمیدونم، از چنلبی این… حالا من خیلی نمیشناسم واقعاً، بچههای بیزینسی رشدینو هست، این دیالوگه، کار نکنه و… حالا من کار نکن رو امروز دیدم. هستن دارن کار میکنن، به نظر من خیلی جاش خالیه.
من پادکستهای خارجی رو که نگاه میکردم، حالا یک دونه الآن به ذهنم رسید، یک برنامه باید بسازم راجعبه برنامههای پادکست. نمونههاش رو ببینی خیلی جالبه. خیلی خانمها دارن مثلاً کار میکنن، دخترهای جوان.
الآن توی شنوتو هم بری ببینی توی پادکست، یکی از بیشترین بازدیدهای پادکستش یک پادکستی راجعبه انیمههاست که میشینن بچهها گوش میدن و اینجوری که توی آمارها بود، بیشتر پادکستها رو الآن دارن توی خونه مصرف میکنن تا توی ماشین. من خودم فکر میکردم توی ماشین مصرفش بیشتره ولی الآن ۵۰ درصد مصرف البته این توی امریکا بود من ۲۰۱۹ رو نگاه میکردم، ۵۰ درصد مصرف پادکست توی خونه بود، نزدیک ۲۳-۲۲ درصدش توی ماشین بود و حالا هفت-هشت درصد مثلاً موقع کارکردن و اینجور چیزها بود.
خیلی حوزۀ خوبیه، حالا من راجعبه اودیوبلاگ هم توی کستباکس صحبت کردم. اودیوبلاگ فرمش فرق میکنه. برای کسایی که میخوان پرسونال برند بکنن و محتوای صوتی بیرون بدن، اودیوبلاگ بیشتر بهشون کمک میکنه. پادکست که عالیه.
ما حرفی توی پادکست نداریم ولی اودیوبلاگ رو باید یک مثلاً الزام ببینیم؛ اگر کسی میخواد محتوا بده بیرون، آودیوبلاگ براش الزامه، پادکست یک لِوِل بالاتره، حالا توی اون چیزی که روی کستباکس گذاشتم کامل صحبت کردم راجعبهش.
بنظرتون کی ویوهای اینستا به حالت اولش برمیگرده؟
«من خیلی روحیهم خراب بود به خاطر ترس نت ملی و این حرفها تا اینکه اون استوری شما رو دیدم. به نظرتون کِی ویوها به حالت عادی برمی گرده؟» ببین من فکر نمیکنم ویوهای اینستاگرام خیلی مثل قبل بشه، مثل قبل از کلاً حالا اغتشاشات و این اعتراضات و فلان و اینها، فکر نمیکنم. چون ریچ اینستاگرام کلاً اومده پایین.
میخواد پول دربیاره دیگه، داره کم میکنه که آقا میگه میخوای دیده بشی باید به من پول بدی و خب حق هم داره دیگه. اینهمه اومده خرج کرده، مفتی الآن ما داریم استفاده میکنیم. چندصد میلیون داریم ازش درآمد داریم، خب؟ بعد اگر بخوایم گردش مالی رو حساب بکنیم که چهمیدونم، میلیارده باور کن. داریم ازش پول درمیاریم، ماهی داریم چهمیدونم، یک تومن-دو تومن-۱۰ تومن-۲۰ تومن-۳۰ تومن داریم پول درمیاریم بعد هیچی هم از هیچی… خب چه سودی کنه اینستاگرام؟ اصلاً یک سودی باید بکنه، نمیشه.
اون الآن میخواد سود کنه. اینکه اینستاگرام به حالت عادی برگرده نیست، همچین چیزی نیست و زیاد نباید این رو دنبالش باشی که چیز بکنی، ویو و اینها دیگه همینه.
ببین اتفاقی که واسۀ ویو میافته اینجوریه، شما ویوت اومده پایین، بقیۀ پیجها هم اومده پایین، بقیۀ پیجها بالا نمونده که شما از اون عقب بمونی. وقتی همۀ پیجها بیاد پایین خب یکدست میشه دیگه، مشکلی نداری که دیگه.
مثلا من پیج عروسی دارم چجوری پادکست بسازم؟
«مثلاً من پیج عروسیم چه پادکستی بزنم؟ اصلاً نمیفهمم یعنی چی و چهجوری؟ میشه یک پیج معرفی کنید لطفاً برای پادکست.» ببین راجعبه عروسی تو میتونی همین محتوایی که داری اونجا حرف میزنی روی ویدیو، همین رو بیای صوتی کنی؛ خیلی ساده.
ببین من فرق پادکست و اودیوبلاگ رو هم گفتم، الآن شما برای پادکستساختن مثلاً میگی من پیجم عروسیه. من توی پیج عروسی دیدم شما داری توضیح میدی به کسایی که میخوان عروسی بگیرن داری کمک میکنی که مثلاً آقا لباس اینجوری بپوشید، اگر مثلاً هیکلتون مثلاً این فرمیه این لباس بهتون میاد یا چهمیدونم جنس لباسعروسهایی که اونجوریه خوب نیست. همین رو میتونی صوتی بگی، خیلی ساده.
انکر، Anchor.fm، توی خود برنامه میتونی ریکورد کنی، توی خود کستباکس میتونی ریکورد بکنی. همونجا گوشی رو میگیری دستت، دکمه رو میزنی، بعد میتونی مثلاً خلاقیت میگم به خرج بده، یک چیزی هم بذاری کنارت، پخشکنندۀ صدا، بعد اون رو بزنی، اون آهنگش که پخش شد، بعد این رو ولومش رو کم بکنی، بعد خودت شروع بکنی صحبتکردن. بعد این رو ولومش رو زیاد کنی یکذره آهنگ بذاری. با همین موبایلت شروع بکنی. حرف بزنی یا مثلاً ۱۰ دقیقه، یکربع، ۲۰ دقیقه.
قسمت اول مثلاً چه لباس عروسی خوبه؟ قسمت دوم فلان، اینجوری. یادگرفتن این پادکسته حداقلش اینه هیچکی هم بهش گوش نده، اینو که یاد بگیری، فرداروزی پوکید اینستاگرام دیگه نمیشینی گریه کنی، میگی آقا حداقل من ۲۰۰ تا سابسکرایبر مثلاً اونجا دارم، میتونم با اون مثلاً ادامه بدم.
پادکست یک حُسنی که داره، چون میگم الآن شنوتو و ناملیک و اینها هستن ایرانی، بعد چون حجمش پایینه سریع لود میشه، توی این وقتهای چیز خوبه که جنگ میشه، دیگه اوضاع جنگی یکی این مدل پیغامهای متنی خیلی جواب میده توی پیامرسانها، یکی هم صدا هست به نظر من. چون ویدیو و اینها واقعاً از کار میافته دیگه چون اینترنت کُند میشه و فلان و اینها، از این جهت خوبه.
پلتفرمایی که در کنار اینستاگرام مبادا بذاریم چی پیشنهاد میدید؟
«پلتفرمهایی که در کنار اینستاگرام مبادا بذاریم چی پیشنهاد میدین؟» بزنید دیگه، ببینید مثل اینستاگرام که نداریم عملاً، واقعاً نیست ولی حالا برای ویدیوتون آپارات و یوتیوب رو داشته باش، برای پادکستت مثلاً چهمیدونم وبسایت داشته باش کمک میکنه، تلگرام رو… ببین یوتیوب و آپارتت میتونه یکی باشه. مثلاً کستباکس و شنوتو و ناملیکت میتونه یکی باشه، اینستاگرامت که هیچی، از اونور وبسایت خیلی مهمه، خوبه.
از اونور توی پیامرسانها مثلاً چهمیدونم، ایتا و بله و گپ و سروشت با تلگرام، اینها همهش میتونه یکی باشه. انتشارش سخته؛ ببین الآن من واقعاً دارم محتوا یعنی الآن من خودم گیر کردم توی انتشار، واقعاً خیلی کار سختیه. یعنی یک ادمین میخواد که فقط بخواد اگه اینهمه بخوای باز بکنی که فقط بشینه منتشر کنه. چون بالاخره باید اونجا متن بنویسی، بعد روی اون یک کامنت میگیری، روی اینیکی یک کامنت میگیری، اون بهت اونجا یک پیغام میده. میدونی؟ یکذره جمعکردنش باز که میشه سخت میشه.
برای قطعی اینترنت چیکار کنیم؟
بچهها دیشب هم داشتیم صحبت میکردیم راجعبه این ماجرا که ببین ما الآن کشور رو شما در حال جنگ باید ببینی. خب ما الآن کشور در حال جنگیم. اینی که میگن اینترنت ملی، این برای چهزمانیه که دارن روی اون کار میکنن؟ به نظر من البته اینجوریه که وقتی آژیر قرمز رو زدن، قرار شد چراغها رو خاموش کنیم که بمبهای سایبری مثلاً روی سرمون نخوره، اینها مثلاً اونموقع که آژیر قرمز میزنن میره روی اینترنت ملی، بعد اونجا مثلاً با اینترنت ملی باید کار کنیم، بعد مثلاً آژیر سفید میزنن.
خیلی بعیده که بخوان مثلاً تصمیم بگیرن که کلاً دسترسی رو قطع کنن. این یک کار احمقانهایه. این در این حد فکر نمیکنم احمققانه تصمیم… تصمیم احمقانه زیاد میگیرن، (خنده) ولی فکر نمیکنم واقعاً در این حد تصمیم بگیرن؛ اینجوری نیست. برای اوقات چیزه، وضعیت قرمزه ولی خب چون این احتمال داره باز هم پیش بیاد و ما در حال جنگ هستیم، باید این رو دیگه قبول بکنیم دیگه، حالا به هر حال کارنسیواره، چهمیدونم سایبرواره، ما با اینها درگیریم. چون با اینها درگیر هستیم و در حال جنگیم، این وضعیت قرمزه رو باید ببینیم، حالا باید یک فکری واسهي اون وضعیت قرمزه بکنیم.
شبکههای اجتماعی مزخرف ایرانی رو باید مد نظر داشته باشیم به غیر از روبیکا. (خنده) تو رو قرآن روبیکا رو نرید سمتش. خب؟ به غیر از روبیکا بقیه مثلاً چهمیدونم، این بله و آیگپ و اینها توی پیامرسانها، آپارات و نماشا و اینها واسۀ ویدیوها، دیگه همونجا فلهای بریزید که یکموقع یک چیزی شد، اونور هم بتونیم یک کاری بکنیم، دیگه در این حد.
حالا خیلی ارزش سرمایهگذاری به اون شکل نداره واقعاً چون من خیلی سر و کله زدم که ببینم میشه ازشون… و مشکل اساسی تمام این شبکههای اجتماعی ایرانی اینه که هوش مصنوعی ندارن. اصلاً مبنا اینه، اون به قول معروف چی میگن؟ریکامندیشه، چیه؟ اصلاً اینها چون این رو ندارن، به درد نمیخوره دیگه، اصلاً همینه.
چهطوری کافینتمو تبلیغ کنم؟
«چطوری داخل اینستاگرام برای مغازۀ کافینت تبلیغ کنیم؟» شما برای… اصلاً فرقی نمیکنه که کسب و کارت چیه، باید ببینی الآن توی کافینت مشتری محلی میخوای پیدا بکنی و برای این پیداکردن مشتری محلیه من پیشنهاد میکنم بهت که شروع کن به مستندسازی اتفاقاتی که توی پیجت میافته.
این بهترین تبلیغه برای کافینت شما و این رو لوکیشن منطقۀ خودت رو بزن، بعد افرادی که توی منطقۀ خودت هستن رو اینها رو بر اساس لوکیشن پیدا کن، اینها رو مثلاً فالو کن، دنبال کن یکسریهاشون رو، برای یکسریشون کامنت بذار، لایک کن. هشتگهای اون محلهای که توش هستی رو دنبالش باش.
یک کسی بشو توی اون محله دیگه، یک کسی که مثلاً خبرهای جدید محله رو بذار مثلاً یا اینکه مثلاً آقا میخوان ثبتنام کنن، آموزشهای ثبتنامکردن مثلاً چهمیدونم دانشگاه و اینها رو توضیح بده و اتفاقاتی که توی روز میافته، مثلاً یکی اومده یک مشکلی داره یا مثلاً یک چیز خندهداری پیش اومده، پرینتر خراب شده، فلان شده، اون محیطی که داری کار میکنی، اینها رو باید ببینن.
اگر خواستی مثلاً خیلی جزئیتر بررسی بکنیم ببینیم چهجوریه که وقت بقیۀ بچهها رو نگیریم به خاطر این یک سؤال شما که چیز نشه، پیچ mimbigdeli.clinic و خانم بهرامی اونجا وقت بگیر.
برای ادمین شدن از کجا باید شروع کرد؟
«استاد برای ادمینشدن از کجا شروع باید کرد؟» ببین… باید پست بذاری دیگه. بعد میدونی، یک مهارته این چیزی که شما داری میگی. ادمینی یک مهارته که با تمرین به دست میاد. چهجوری بگم؟ مثلاً مثل یک…
الآن شما شروع بکنی بارفیکسرفتن، اولش شاید مثلاً دو تا دونه بتونی بری، پنجتا بتونی بری، خب؟ولی اگر مستمر… ببین مستمر تمرین بکنی هی بارفیکس بری و بارفیکس بری، بعد شیش ماه میبینی داری ۵۰ تا بارفیکس میری. متوجهی چی میگم؟ این ماهیچه عادت میکنه هی قویتر میشه، عادت میکنه باز هم قویتر میشه چونکه فشار میاری بهش. این ادمینشدن هم همینجوریه.
من میگم پست بذار، ببین این پستگذاشتن مستمر، اینکه تو مستمر هی هر روز پست بذار، هر روز پست بذار یا حداقل یک روز درمیون. ببین باشگاه که میری اینجوری نیست که سه روز بری باشگاه، دو روز نری باشگاه، پنج روز نری. هیچی نمیشه، این یک چیز بدیهیه دیگه یعنی همه قبول داریم دیگه. خب؟ این هم همینجوریه، من میگم مستمر یعنی اینکه شما بگو آقا من یک روز درمیون باید پست بذارم. این یک روز درمیون رو وقتی نذاری، این عضله میخوابه، بعد که دفعۀ بعدی میخوای بری، یه روز-چهار روز بعد میخوای بری اونجا پست بذاری، این کارایی قبل رو نداره. حالا باید بیای مثلاً اون… اینجوریه، من میگم که پست بذارید، برای این میگم.
اینکه بگی ادمینشدن رو از کجا باید شروع کنم؟ باید پست بذاری و توی این پستگذاشتنه… استراتژی آشغالی همین رو میگه دیگه یعنی اصلاً مبنای استراتژی آشغالی همینه.
توی این پستگذاشتنه باید شما بیای چیکار بکنی؟ مدام روشهای جدید رو امتحان بکنی. یعنی نباید گیر بکنی توی یک ریختی. حالا هی بچهها میان به من میگن که آقا اون پیج مثلاً یک میلیون فالوریه، پس چرا داره با یک قالب میره؟ ببین اون انقدر چیزهای مختلف رو امتحان کرده وقتی تو اصلاً توی اینستاگرام نبودی؛ وقتی تو توی اینستاگرام نبودی اون داشت تست میکرد. خب؟ انقدر تست کرده که الآن رسیده به این و مردم دیگه با اون میشناسنش.
تو الآن اون نیستی که، تو یک میلیون فالور نداری که. شما برای شروع باید مدلهای مختلف رو امتحان بکنی و پست زیاد بذاری، سعی بکنی با مخاطبها ارتباط برقرار بکنی. دیگه واقعاً مبناش اینه. با کتابمتاب و اینها درنمیاد یعنی مثلاً بگی آقا کتاب بخونم، سایت ببینم، دورۀ آموزشی ببینم. من خودم دیگه دورۀ آموزشی نذاشتم، ۱۰ بار هم گفتم، ۹۶ به بعد دیگه واقعاً هیچی نذاشتم چون درنمیاد.
برای شرکت بیمه چیکار کنیم؟
«برای یک شرکت بیمه چطوری تبلیغ مفید داشته باشیم؟» ببین شرکت بیمه کار سختیه توی اینستاگرام. اینستاگرام مردم میان توی اینستاگرام که اولاً ببین من این رو چند بار گفتیم، اینستاگرام وقتی یک نفر میاد، برای چی میاد؟ تا حالا به این فکر کردی چرا یک نفر میاد توی اینستاگرام؟
نمیاد اینجا که آموزش ببینه که، طرف مثلاً از سر کار برگشته خستهست، میگه حالا اینستاگرام رو باز کنیم ببینیم چهخبره؟ یک تفریح بکنیم. یا مثلاً دراز کشیده، میگه خب حالا اینستاگرام بریم دو تا کلیپ خندهدار ببینیم یا مثلاً دو تا حالا کلیپ ببینیم سرگرم بشیم؛ برای سرگرمی مردم میان توی اینستاگرام. متوجهی چی میگم؟
حالا تو این وسط میخوای بیای بگی آقا بیمه. اگر بتونی قاطی اینکه داری بیمه یاد میدی و فلان میکنی، یک جوری محتوا بدی بیرون که خلاق باشه. ببین این خلاقیت یک عاملیه که باعث میشه سرگرمکننده بشه یک محتوا خود خلاقیت. اگر بتونی یک… حالا دیگه بگی چهجوری من این رو بگم، من بهت بیام ریزش رو بگم، واقعاً نمیدونم، باید بشینیم فکر کنیم، ایدهپردازی میخواد، کار میخواد، استمرار میخواد، یک همچین کاری.
ولی بخوای همینجوری خشک و خالی پست بزنی که ما بیمه میدیم و فلان میکنیم، فکر نمیکنم نتیجه بگیری چون بچههایی که کار بیمه میکنن خیلی ارتباطیم میگن واقعاً جزء کارهای سخته بیمه. مشاورها باز به نظر من کارشون راحتتره شرکت بیمه… مشاورۀ بیمه میاد کمک میکنه به مردم دیگه؛ اگر تو مشاور بیمه باشی باید کمک بکنی.
پست گذاشتن مستمر بهتره یا پست باکیفیت؟
میگه «پستگذاشتن مستمر بهتره یا اینکه پست با کیفیت باشه؟» بچهها این رو دقت کنید، بحثها رو مبنایی من جواب میدم که بگیری بری واسۀ خودت دیگه کل مثلاً ۱۰ تا سؤال بعدیش هم واسهت حل بشه.
ببین کیفیت رو ما نمیتونیم واسهش یک متریک مشخص دربیاریم. متوجهی چی میگم؟ یعنی نمیتونی تو بیای تعریف بکنی آقا با کیفیت یعنی چی. تعریفی که از محتوای باکیفیت من به ذهنم رسیده، اینه که محتوای باکیفیت اون محتواییه که اون هدفی که شما دنبال میکنی از انتشار اون محتوا بهش برسی؛ این میشه محتوای باکیفیت.
حالا تو برو با دوربین RED بیا مثلاً یک کلیپ بساز با مثلاً بهترین بازیگرها ولی اون هدفی که میخوای بهش نرس و یا روی گوشی موبایلت یک فیلم بساز اصلاً آشغال ولی به اون هدفی که میخوای برس. این به نظر من باکیفیته، خب؟ یک تعریفه، میتونیم خیلی مدلهای مختلف، میتونیم توی فرم بیایم تعریف بکنیم کیفیت رو و…
چون نمیشه تعریف درست و حسابی از این داد و تنها کاری که میکنه کلمۀ کیفیت، باعث میشه شما وسواس پیدا کنی. میدونی؟ خود این کلمه باعث ميشه شما وسواس پیدا بکنی. درست؟ چون میگم، واقعاً معیار سنجش نداره، هر کاری هم کنی میگی نه، هنور باکیفیت نیست، نمیتونی تشخیص بدی که آقا این بالاخره باکیفیت شد یا نشد؟ نمیتونی. به خاطر همین اصلاً کیفیت رو شما بذار کنار، تمرکز کن روی کمّیت.
توی کمّیت؛ کمّیت مشخصه، پنج تا پست گذاشتم،۱۰ تا، یک متریک کاملاً مشخصی داره، میتونی با این حساب بکنی. وقتی اومدی روی کمّیت کار کردی، سعی بکن هر پستی که میذرای، هر محتوایی که منتشر میکنی، نسبت به محوای قبلیت یکدهم درصد، یک درصد، پنج درصد، یکهزارم درصد بهتر بشه. از اون جهتی که خودت ایرادش رو میبینی.
حالا اینجا با توجه به این یکی-دو سالی که من این رو هی پیشنهاد دادن و بقیه انجام دادن، بازخوردی که گرفتم این بوده: یک عده میتونن تشخیص بدن که اشتباهشون چیه، اصلاح میکنن این رو، متوجهی چی میگم؟ یک عده نمیتونن تشخیص بدن که اشتباهشون چیه، گیر میکنن. اینجا همهچیز برمیگرده به اینکه تو چقدر ميتونی تشخیص بدی که محتوات از چه جهتی میتونه بهتر بشه. بعضیها دیگه میرسن به یک جایی دیگه نمیفهمن، میگن آقا خوبه دیگه، این خوبه دیگه. میدونی؟ اینجا نباید گیر بکنی. این هم دیگه باید محتوای زیاد ببینی، باید بچرخی و اینها، اینجوری. کمّیت رو تمرکز بکنی راحتتری.