چند وقتیه ی سوال ذهنمو درگیر کرده که کی تولید کننده محتوا هست کی نیست؟ آیا اونی که داره همینجوری تو پیج اینستاگرامش عکس میذاره هم تولید کننده محتوا حساب میشه؟
برای رسیدن به جواب این سوال که دونستنش خیلی چیزارو روشن میکنه مجبورم اول تعریف خودم رو از “محتوا” که تو این مطلب منظورم بگم.
لطفا یکم حوصله کن تا بحث جابیفته. قول میدم خیلی وقتتو نگیرم.
محتوا چیست؟
ی چرخ ساده تو سطح اینترنت بزنی روبرو میشی با دوهزار تا تعریف متفاوت که تقریبا برگشت اکثر اونها به دوتا مطلبه.
- محتوا با پیام فرق داره
- محتوا همون پیامه
بهنظر من اگر ما محتوا رو غیر از پیام بگیریم کارمون وقتی جلو بریم سخت و پیچیده میشه و درنهایت کمک خاصی به ما تو مسائل عملی و کاربردی نمیکنه و بیشتر مناسب بحثهای نظری و تئوریه که اتفاقا خیلی مهم و بهدردبخوره.
محتوا = پیام
خب شابد پیش خودت بگی این دیگه چیه؟! تو اومدی ی چیز مجهول رو با ی چیز مجهول دیگه تعریف کردی. این که نشد… حق با توئه… بذار یکم بازش کنیم.
پیام چیست؟
ما تو جریان رسانه و پیام دو طرف داریم. یکی فرستنده و یکی گیرنده.
فرستنده پیام رو از طریق رسانه به گیرنده میفرسته. مثل شکل پایین.
اینو میگیم پیام. اونی که از طرف فرستنده به گیرنده از طریق رسانه منتقل میشه.
این پیام میتونه ی ویدئو باشه، میتونه حرف زدن من با ی شخص دیگه باشه، میتونه ی متن باشه.
حالا تو این داستان میتونی محتوا رو به محتوی تعریف کنی و بگی آنچیزی که در پیام است. مثل اونجایی که میگی محتوای این ظرف ادویه است یا میتونی خود پیام بگیری.
ما تو ادامه بحث محتوا رو همون پیام میگیریم.
اگر محتوا رو همون پیام بگیریم دیگه معنی نداره بگیم این ویدئو بیمحتواس. اینکه میگیم مثلا این کتاب بیمحتواس یعنی متن کتاب رو محتوا نگرفتیم بلکه پیام گرفتیم که ظرف محتوا باشه.
اگه محتوا رو همون پیام بگیریم دیگه تو داستان تولید محتوا بیمحتوا نداریم. یعنی بیمعنی میشه.
تولید کننده محتوا کیست؟
خب حالا با این تعریف که از محتوا دادیم تولید کننده محتوا رو چی باید تعریف کنیم؟ هر کی که پیام میفرسته تولید کننده محتوا حساب میشه یعنی؟ یا باید جور دیگه بریم جلو.
اصطلاحی که تو فضای تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ به تولید کننده محتوا میخوره کریتور (creator) هست.
حالا نری تو گوگل سرچ کنی creator بعد بیای بگی اینکه ی چیز دیگس. ی اصطلاح بین تولید کنندههای محتوا و دیجیتال مارکتراس.
اصطلاحا هرکسی که به شکل مستمر یا حداقل تو ی دوره زمانی نسبتا طولانی پادکست یا ویلاگ یا بلاگ بسازه بهش میگن کریتور. همون تولید کننده محتوای خودمون.
حالا بیا برگردیم به اول همین پاراگراف…
آیا تولید کننده محتوا کسیه که صرفا برای گیرنده پیام میفرسته؟ عمومی بله ولی تو اصطلاح خیر.
تولید کننده محتوایی که ما مدنظرمون هست که از تولید محتوا کسب درآمد میکنه یا اینکار رو بهعنوان شغل اول یا دومش دنبال میکنه یا تخصصش اینه و بهوسیله اون تو شرکت یا سازمانی مشغوله غیر از اونیه که همینجوری پیام میفرسته و محتوا بیرون میده.
محتوا بین عموم مردم میشه چیزی که داخل ظرف پیامه. فلان فیلم خیلی بیمحتوا بود اما بین اهل فن خودِ پیامه.
به همین ترتیب تولید کننده محتوا باید بشه هرکسی که پیام میفرسته ولی بین اهل فن کسیه که پایین توضیح دادیم.
فرق تولید کننده محتوای راستکی با الکی
خیلی فکر کردم چی تیتر بزنم برا این قسمت که حق مطلب ادا بشه. الکی و راستکی به ذهنم رسید. ببخشید اگه خیلی علمی نیست 🙂
بذار ی مثال بزنیم: ی جا من تو کافه با دوستم نشستم یا تو جمع فامیلم و دارم حرف میزنم. هدفم ازین حرف زدن فقط ارتباطه و اصلا دنبال این نیستم که مثلا تعداد مخاطبامو بیشتر کنم یا چه میدونم روشون تاثیر بذارم. اینجا من تولید کننده محتوای الکیم.
ی جای دیگه هست که من تو کلاس جلو ۲۰ تا از همکلاسیم دارم ی درس مزخرفو کنفرانس میدم یا دارم ی عده رو موعظه و نصیحت میکنم. هدفم اینه که بعدا بازم اینکارو انجام بدم و سعی میکنم خود محتوا و نحوه ارائشو بهتر کنم و بتونم مخاطبای بیشتر و بهتری پیدا کنم. ی جورایی برای وراجی کردنم هدف دارم.
ی تولید کننده محتوای راستکی اول هدف داره و دویُم برای رسیدن به اون هدف با برنامه بهصورت مستمر حرکت میکنه
اگه من همینجوری دارم تو پیج اینستاگرامم از خودمو خوانوادم پست میذارم تولید کننده محتوا نیستم. یا اگه باشم، الکیم راستکی نیستم.
وقتی ی تولید کننده محتوای راستکی میشم که از این کارم هدف داشته باشم.
یعنی چی هدف داشته باشم؟
یعنی به فکر مخاطب باشم نه خودم.
من وقتی همینجوری دورهمی تو پیجم ی روز از مغازم عکس میذارم ی روز از درو دیوار، ی روز از ولنتاین، ی روز از ولادت پیامبر، ی روز از جنسای جدید، ی روز از رفیقم که رو صورتش ایموجی گذاشتم… تولید کننده محتوا نیستم!
تولید کننده محتوا هدف داره و برای مخاطبانش محتوا تولید میکنه. اونم نه هرچیزی از هر وری. منسجم و مستمر یا روی موضوع خاصی متمرکزه یا روی وجهی از شخصیت خودش.
جمع بندی
روراست قبل از اینکه بخوام این مطلبو بنویسم عمیق بهش فکر نکرده بودم. یعنی اکثر نوشتههام همینجوریه. معتقدم نوشتن یکی از بهترین راههای عمیق شدن تو ی موضوعه.
اگه خدا بخواد بحثو ی جوری جمعوجور کنیم که آبروریزی نشه صلوات…
ی تولید کننده محتوای راستکی چی داره که تولید کننده محتوای الکی نداره:
- از تولید محتوا هدف داره
- مستمر و مرتبط برای رسیدن به هدفش محتوا تولید و منتشر میکنه
- برای مخاطبا محتوا تولید میکنه نه خودش
- اصول و مبانی تولید محتوا رو میشناسه
- سعی میکنه مدام کیفیت و کمیت محتواش بهتر و بیشتر بشه
اگه چیزی بهذهنت میرسه کامنت کن صفا کنیم. دمت گرم.
لذت بردم 🙂
سلام وقت بخیر عزیز من میخوام صفحه چت. استریمم رو به obs اضافه کنم ولی کسی نبینه چتا رو یعنی فقط خودم ببینم دیگه مجبور نباشم کروم باز کنم و بزنم آپارات بیاد و چت بخونم چون نت استفاده میکنه چطوری این کارو رو بکنم خیلی کارم گیره ممنون میشم راهنمایی کنی
آقا به کار بیزینس میاد با نه؟ برای فروش بیشتر حساب تجاری بهتره یا تولید محتوا