قبل از شروع این مطلب خوبه که مروری داشته باشیم به مطالبی که قبلا درباره اونا صحبت شد. بازاریابی محتوا و محتوا رو تعریف کردیم، راجع به اهمیت بازاریابی محتوا حرف زدیم؛ تو این مطلب برند و برندینگ رو هم تعریف میکنیم تا وقتی وارد بحثها شدیم مشکلی نداشته باشیم و فهم مسائل راحتتر باشه.
اون چیزی که تو کتابای مختلف راجع به برند و برندینگ گفته میشه؛ عموماً تعریفایی هستن که خیلی بزرگ و درشتن. تعاریفی هستن که به درد سازمانها میخورن، تعاریفی که خیلی طولانین، ۴ خط، ۵ خط، یک صفحه… خیلیهاشون اصلاً تعریف خود برند نیست.
تعریفی اینجا یه تعریف سادهاییه که برای ادامۀ بحثها خیلی بکار میاد و دونستن و درک کردن اون خیلی راحته! و تقریبا میشه گفت به نظر میرسه یه تعریف جامعی هم باشه.
بریم برای تعاریف…
اگه حوصله خوندن نداری پادکستش رو گوش کن
برند چیست؟
برند رو اگر بخوایم تعریف بکینم باید بگیم برند اصلا سمت محصول نیست، برند اون لوگو نیست، برند اون شعار نیست، برند هیچ ربطی به اون اشخاصی که تو مجموعه در حال کار کردن هستند نداره؛ برند یک مفموم ذهنیه!
وقتی حرف از برند میزنیم شما اصلا نباید به خودتون نگاه بکنید، باید نگاه بکنید به مخاطبان، نگاه بکنید به کسانی که با شما در ارتباط هستند. برند سمت اون افراده و یک مفهوم ذهنیه.
مفهوم از این جهت که یک شیء خارجی نیست. چون ما وقتی میگیم برند، مثلا وقتی راجع به کوکاکولا صحبت میکنم شما یه تصویری تو ذهن دارید ولی وقتی میخواید این رو منتقل بکنید به کسی، بگید برند چیه؛ یاد اون قوطی نوشابه میافتید یا یاد اون لوگو میافتید. برند اون مفهومی هست که در ذهن شماست.
چرا انقدر روی اینکه برند چیست داریم تاکید میکنیم؟
چون جهت ما در بازاریابی محتوا اگر سمت برند و برندینگ باشه، شاید یه مدت طولانی زمان ببره تا به نتیجه برسیم اما نتایجاش خیلی نتایج جالب و شگفتانگیزی هست.
اگر بخوایم بازاریابی محتوا رو بدون در نظر گرفتن برند مثال بزنیم باید بگیم: بعد مدت طولانی مثل درختی میشه که رشد کرده، حتی شاید میوه هم بده اما ریشه ضعیفی داره. برند ریشه درخته!
یک نکته ای که اینجا به خاطرم رسید اینه که ما بطور کلی دو دسته محصولات و خدمات داریم. محصولات عام و برند. رقابت محصولات عام همیشه سر قیمت هست ولی برندها اینجوری نیستند. یعنی وقتی شما برند بشید میتونید قیمتهای خودتون رو داشته باشید.
تنها راه خلاص شدن از مسابقه کم کردن قیمت برای برنده شدن. برند شدنه!
عموما چون تعاریف خیلی پیچیدهای از برند ارائه شده، هر جا که از برند و برندینگ صحبت میکنیم همه اینطور به ذهنشون میاد که حتما باید ۲۰ میلیون خرج کنن، ۵۰۰ میلیون خرج کنن، ۵۰ میلیون خرج کنن…
برند شدن برای SMBها، کسبوکارهای کوچیک به نظر من بیشتر از اینکه هزینه بخواد، نیاز به زمان و یک برنامه منسجم داره. یعنی صرف این نیست که شما بگید من میخوام برند بشم پس باید ۱۰۰ میلیون خرج کنم. اگر یکنفر بدونه برند چیه، درک کرده باشه، خیلی راحت میتونه تو یه بازه زمانی بلند به اون برسه.
برند صرفا یک مفهوم ذهنی است که در ذهن شکل میگیرد و در همانجا به رشد خود ادامه میدهد.
برای برندینگ اولین کاری کاری که باید انجام بشه جایگاهیابیه!
یعنی اینکه شما باید ببینید تو ذهن مخاطبها کجا خالیه. عموما وقتی ما میخوایم کار کنیم میایم رقبا رو بررسی میکنیم… خب اون داره این خدمت رو میده من اینکارو انجام بدم.
یعنی مزیت ما در نهایت میخوره به یه چیزی که اصلا به مخاطبان مربوط نیست. مزیت ما باید بره به سمت اون جایگاه خالی که تو ذهن مخاطب هست و اینکه ما چطور میتونیم اون جایگاه رو در ذهن مخاطبان تصاحب بکنیم. این میشه برند و برندینگ.
اگر ۱۰۰ میلیون هزینه کنید و جایگاه یابی مناسبی نداشته باشید، خودتون رو نشون میدید ولی در نهایت اون برندینگ اتفاق نمیافته و بعد از یکسال، دوسال، یکماه دوماه، حتما از خاطر افراد حذف میشید و حتی شاید وجهه نامناسبی پیدا کنید.
برندینگ چیست؟
برندینگ فرآیند ایجاد باورها و اداراکات مطلوب مورد نظر شما در ذهن مخاطبان است.
برندینگ فرآیند ساختن اون چیزی هست که شما دوست دارید از شما تو ذهن مخاطبانتون باشه. شما میگید که من به این نتیجه رسیدم که مثلا یه لباسفروشی که شخصیت خاصی داشته باشه تو ذهن مردم نیست. مثلا یه آدم خیلی جنتلمن، یا مثلا یه آدم خیلی خاکی، یا یه تیپ شخصیتی خاص… این بین لباسفروشهای شهر ما نیست. همه لباسفروشها یه ریخت یک شکلی هستند. شما وقتی اینو پیدا میکنید، این میشه اون تصویری که شما میخواید بسازید. این میشه برند شما!
چه زمانی برندینگ انجام میدهیم؟
برای ساختن این شخصیت، این تصویر ذهنی شروع میکنید به یسری فعالیت، پست منتشر میکنید، مقاله مینویسید، ویدئو میسازید و… محتوا تولید میکنید. تمام اینها اگر کمک کنه به ساخت اون شخصیت، شما در حال برندینگ و برندسازی هستید؛ و اگر کمک نکنه به ساخت اون شخصیت، یهسری محتواهای متفاوت از همگسیخته باشه؛ بدون در نظر گرفتن اون تصویر ذهنی، شما برندینگ انجام نمیدید.
۹۰% از شرکتها، افراد، اشخاص، فروشگاهها برندینگ انجام نمیدن. چرا؟ چون هیچ شخصیتی تعریف نکردن که قراره مخاطبان از اونها چی توی ذهنشون باشه. پس تو مرحله اول شما باید ذهن مخاطبان رو نگاه کنید ببینید رقبای شما کجاها رو اشغال کردن.
اصلا الان بحث محصول یا خدمت نیست! جنگ سرِ تصاحب یک جایگاه در ذهن مخاطبانه!
بعد از جایگاهیابی بهوسیله بازاریابی محتوا، با تولید و انتشار محتوای باارزش، مرتبط و مستمر شما باید اون تصویر رو ایجاد و تقویت کنید. همیشه اون هدف اصلی باید مدنظر باشه.
بطور کلی بازاریابی محتوا یه جریان بلند مدته. اگر شما در جریانهای بلندمدت روی برندینگ و برندسازی سرمایهگذاری نکنید مسلما متضرر میشید. پس این رو حتما تو ذهنتون داشته باشید.
یه اشکال دیگهای هم که من به تجربه دیدم که پیش میاد و دوستان درگیر اون میشن، اینه که وقتی شروع بکار میکنن اون برند تو ذهنشون هست… ۱ ماه ادامه میدن، ۲ ماه ادامه میدن، ۳ ماه ادامه میدن… تو ماه چهارم یکدفعه یه رفتار دیگه از خودشون بروز میدن.
مثلا تا الان یه فروشگاهی خدماتش رایگان بوده، به این جهت که یه شخصیت دوستانهای ارائه کنه. یکدفعه میاد و خدماتش رو پولی میکنه و مثلا چیز دیگهای رو رایگان میکنه؛ بطور کلی اون تصویری رو که ساخته از بین میبره.
به این موضوع خیلی باید دقت بشه. باید با محتوایی که تولید و منتشر میکنید رفته رفته اون تصویر ذهنی رو تقویت کنید. هر جا به اون تصویر ضربه بزنید و اون رو مخدوش کنید میشه گفت تمام تلاشهای خودتون رو از بین بردید. مخصوصا اگر برند در ذهن مخاطبان خیلی رشد نکرده باشه و ریشه نزده باشه.
جمع بندی
برند یک مفهوم ذهنیه که تو ذهن مخاطباس. که یا هست یا نیست.
اگر نیست باید ایجاد بشه و تو ذهن مخاطبا رشد کنه.
اگر هست باید تقویت بشه.
این فرآیند ایجاد و تقویت میشه برندینگ.
ذره ذره رفتار شما، محتوای شما، نوع ارتباط شما، نوع لباس پوشیدن، چهره و… باید باعث رشد اون تصویر ذهنی در ذهن مخاطبان بشه. به همین سادگی!
این مسئله فقط در صورتی اتفاق میافته که شما بدونید در حال ساخت چه تصویری از خودتون تو ذهن مردم هستید.
حالا شما میگی من میخوام برندینگ بکنم ۱۰۰ میلیون پول میخوام! شما اگر بدونید چکار دارید میکنید با پول خیلی کم ولی در بازه زمانی طولانی راحت میتونید برندینگ انجام بدید.
پیاده سازی از: لایو درسی اینستاگرامی
مطالب مشابه
محتوا چیست؟ تولید کننده محتوا کیست؟
چگونه اینفلوئنسر شویم – راهکار کاربردی برای متخصصین
دو مدل برندسازی شخصی – یا چنین نمای که باشی، یا چنان باش که نمایی
بدردبخورها ۲ – آموزش فیسبوک کریتور استودیو facebook creator studio (ارسال پست زمانبندی)
نیچ مهمترین عامل رشد سریع
۴ آرکهتایپ صنعت، کلید افزایش فروش و وفادارسازی مشتریان
13 دیدگاه دربارهٔ «تعریف برند و برندینگ»