این مطلب ترکیب یه مقاله از سایت گری وی و دو تا از اوریجینال فیلمهای چنل یوتوبشه که زیرنویس فارسی شده با عنوانهای چطور شروع کنیم به تولید محتوا و مستندسازی کن، نه تولیده.
توصیه میکنم حتماً کنار این مطلب، مدل محتوای گری وی رو هم یه نگاه بنداز که مطلب کامل برات جا بیفته.
جاهایی که احساس کردم توضیح بیشتر میخواد توی قلاب [] نوشتم. اینایی که [وسط قلاب] نوشته شده حرفای منه.
ویدیو چگونه شروع کنیم به تولید محتوا
ویدیو مستندسازی کن، نه تولید
چطور شروع کنیم به تولید محتوا
هیچ دلیلی وجود نداره که تو دنیای امروز، محتوای آنلاین تولید نکنیم. چه تو ویلاگ، یوتوب، اینستاگرام چه یه مقاله تو مدیوم یا یه پادکست تو آیتونز. کلید موفقیت تو تولید محتوای آنلاین، اینه که فقط شروع کنید.
[اگه نمیدونی ویلاگ چیه، ویلاگ چیست رو ببین. برای داخل ایران آپارات میتونه جایگزین یوتوب محسوب بشه و نسخۀ فارسی مدیوم ویرگوله]
۳ مرحله برای تولید محتوا وجود داره:
- (W) چه چیزی – What
- (H) چطور – How
- (W) کجا – Where
(W) دوست دارید به چه عنوانی شناخته بشید؟
همینالان به خودتون تو آینه نگاه کنید و از خودتون بپرسید: از حالا تا آخر زندگیم، میخوام هر روز چهکاری انجام بدم؟ همین حالا این کارو انجام بدید. آدما پیشرفت نمیکنن، چون ترس از دست دادن، هیجان پیروزی رو از بین میبره.
اما این احمقانهست. شما فقط یه بار زندگی میکنید. پس همین حالا دست بکار بشید.
[اشاره به داستان Youre Gonna Die]
هرکسی که تو زندگیش حداقل یه بار کاری رو انجام داده، باید شروع کنه. اکثر آدما شروع فوقالعادهای ندارن. با یه ایده یا یه کار شروع میکنن و حین انجامش بهتر و بهتر میشن و چیز بهتری میسازن. هیچ کس فکر نمیکرد فیسبوک انقدر موفق بشه. هیچکس باور نمیکرد من بتونم از طریق اینترنت شراب بفروشم. هیچکس باورش نمیشد یه روزی، کامپیوتر تو همهی خونهها پیدا بشه. همهی ایدهها تا قبل از اجرایی شدن عجیب و باورنکردنی به نظر میرسن. فقط نیازه که شروع کنید.
در حقیقت، تو دنیای امروز شما نیاز به سرمایهی زیادی ندارید. هزینهی هنرمند شدن، شروع یه کسبوکار یا وصل شدن به یه اینفلوئنسر عملاً صفره. اگه گوشی و دسترسی به اینترنت دارید، همهچیز ممکنه.
تو این فضا، مردم تنها از سه روش میتونن باهم ارتباط برقرار کنند: صدا، تصویر و متن.
[راجع به این سه ریخت محتوا که در اصل میشه اساس ماجرای تولید محتوا، تو مسیر یادگیری بازاریابی محتوایی داریم دورههای آموزشی ترجمه میکنیم]
خیلی سادهس! فقط باید بدونید که راه ارتباط و انتشار محتوا تغییر کرده. قبلاً کتاب بود، حالا مدیوم. قبلاً رادیو بود، حالا پادکست، قبلاً تلویزیون بود، حالا ویلاگ. حقیقت همینه.
(H) با مانیفست شخصی شروع کنید
باید با مانیفست (بیانیه) شخصی خودتون شروع کنید. اینکه به چی علاقه دارید؟ چیکار میخواید بکنید؟ به موضوع سلامت علاقه دارید؟ یا میخواید وارد سیاست بشید؟ رسانههای اجتماعی رو دوست دارید؟ یا میخواید کتونی بفروشید؟ به من بگید کجا هستید و میخواید به کجا برسید؟ آرزوها و خواستههاتون رو ثبت و ضبط کنید. میتونه یه متن باشه، یا یه ویدیو، یا یادداشت صوتی.
[این جایی که گری وی بهعنوان شروع ماجرای تولید محتوا داره میگه در حقیقت اولین قدم تو جریان برندسازیه. یکی از مهمترین چیزایی که برندینگ با اونا شروع میشه همین جایگاهیابی و تهیهی بیانیه است.]
وقتی مقصدتون و جایگاهی که میخواید به اون برسید رو مشخص کردید و اون رو ثبت کردید، حالا باید داستان خودتون رو به اشتراک بذارید. هر چی میگید باید حقیقت باشه. اگه تو عمرتون هیچی نفروختید، نگید کارآفرینید. بهجاش بگید مشتاق و علاقهمند به کسبوکار هستید. به دنیا بگید دقیقاً به چی فکر میکنید.
[حرفش اینه که لازم نیست برید به اون نقطه برسید بعد شروع کنید به تولید محتوا، از همین مسیری که دارید طی میکنید تا موفق بشید محتوا بسازید]
اینکه حرفایی که میزنید، واقعی و امکانپذیر باشن خیلی مهمه. مثلاً کسی که ۸ سال پیش ویدیویی دربارهی مد ساخته و گفته، به نظرش تو مد باید تعادل وجود داشته باشه و مردم باید تو کمد لباسشون هم لباس گرون و هم لباس ارزون داشته باشن، با ساخت یه کلیپ دو دقیقهای میتونه به شاه یا ملکهی صنعت مد تبدیل بشه. این خیلی جالبه! باید به دنیا حقیقت رو بگید. چه با مقاله، چه ویدیو، استوری اینستاگرام و…
ویدیو ۵ پیشبینی از گری وی
البته طی گذشت زمان، بعضی چیزا هم تغییر میکنه. ممکنه امروز فوتبال دوست داشته باشید، فردا کارآفرینی، بعدش هنر. مهم اینه که فقط افکار خودتون رو بیرون بریزید، بهتر از اینه که هیچچیزی تولید نکنید.
[البته نباید اینو فراموش کنیم که این افکار ما صددرصد روی بقیه تاثیر میذاره. یعنی باید مسئولیت این انتشار افکارمون رو کامل قبول کنبم، چون ممکنه چیزی که الان با قطعیت داریم در موردش حرف میزنیم و بقیه رو به انجام اون دعوت میکنیم چهار سال بعد برامون روشن بشه که اشتباه بوده!]
این برای من خیلی ناراحتکنندهست که این همه محتوا در مورد استراتژیهای مختلف درست میکنم؛ اما هیچ کدوم از شما واقعاً به اونا عمل نمیکنید. شما فقط تماشاچی هستید. محتواهای منو میبینید. باانرژی من سرگرم میشید و با پیامهام انگیزه میگیرید؛ اما واقعیت اینه که هیچ کاری نمیکنید و به هیچکدوم از حرفهام عمل نمیکنید. اگه چیزی رو میخواید، باید عملتون در راستای رسیدن به خواستههاتون باشه. دیر وقت شام نخورید و پشتش دو قوطی نوشیدنی نرید بالا. کل فصلهای سریال خانهی پوشالی رو یه دفعه با هم نگاه نکنید. ۴۵ دقیقه تو فیسبوک با دوستتون صحبت نکنید. مخصوصاً اگه میگید که میخواید کسبوکاری راه بندازید.
اینا رو میگم چون میبینم هر روز به من میگید که چقدر دوست دارید موفق بشید. چقدر میخواید براش تلاش کنید و بعد میبینم که حرف و عملتون یکی نیست. اشتباه نکنید! اگه خوشحال و راضی هستید هیچکدوم از این توصیهها برای شما نیست.
من میخوام شما نیازها و خواستههاتون رو مهندسی معکوس کنید. حرف زدن رو کنار بذارید و شروع کنید. تنها راهش همینه. یه چیزی تولید کنید.
[گری وی یه جملهای توی دیلی ویلاگ ۳۸۰، دقیقهی ۳۹:۴۸ میگه به این شکل: Put some shit out. این جمله تو ذهنم باعثِ یه جرقه شد که: یه آشغالی بده بیرون. درسته خیلیا به این داستان ایراد میگیرن که آشغال بیرون دادن درست نیست، ولی واقعیت اینه که برای شروع بهترین کاره. این ماجرا رو تو پست تبیین استراتژی آشغالی کامل توضیح دادم]
حالا که مفهوم مراحل چهچیزی و چطور رو فهمیدید، بریم سراغ مرحلهی آخر.
(W) کجا بسازیم
خیلی از مردم هستن که نباید ویدیو بسازن، چون این بهترین روش ارتباطی برای اونا نیست. اگه ده سال قبل میخواستم این مقاله رو بنویسم، تنها چیزی که از اون حرف میزدم وبلاگ نویسی بود؛ اما بعضی از کسایی که این مطلب رو میخونن، اینستاگرام و یوتیوب رو تنها راه برقراری ارتباط میدونن. ولی خبر ندارن که نویسندههای فوقالعادهای هستن و اگه تو مدیوم [برای ما میتونه نوشتن توی ویرگول، توییتر، یا بلاگ شخصی باشه] پست بذارن، حتماً موفق میشن.
وقتی استراتژی شما درست باشه همهچیز خوب پیش میره. اگه فکر کنید، میبینید که تنها سه چیز تو رسانهها وجود داره: ویدیو، صدا و متن.
صدا: میتونید پادکست بسازید، یا برنامهی رادیویی، یا یادداشت صوتی، مصاحبه، ضبط صدا با موبایل و یا موسیقی. اگر هم میخواید حسابی تجملاتی باشید، از الکسا اسکیل استفاده کنید.
[پست تفاوت پادکست با اودیوبلاگ تو این زمینه میتونه بهت دید میده.]
ویدیو: بیشترین بازدید رو ویدیوها دارن و یه رسانه تمامعیار با امکانات عالی هستن. ما تو دورهای زندگی میکنیم که تقریباً همهی پلتفرمها از محتوای ویدیویی پشتیبانی میکنن. میتونید تو یوتوب، اینستاگرام یا اسنپچت پست بذارید یا فیلم کوتاه بسازید.
[اینجا هنوز تیکتاک تو آمریکا همهگیر نشده بود.]
متن: خیلیها هنوز هم خوندن رو دوست دارن. کتاب بنویسید،، یا یه پست تو مدیوم. اگه روش کار شما نوشتنه، با تمام توان انجامش بدید.
[برای متن نوشتن اینستاگرام هم میتونه جای خیلی خوبی باشه. چه اینکه خیلیا الان توش دارن خیلی قوی کار میکنن. یه عکس خوب با یه متن عالی.]
توزیع
این آخرین قدمه. چطور میخواید حرفهاتون رو به گوش بقیه برسونید؟
همه یه پلتفرم انتخاب میکنن و شروع میکنن، اما تعداد کمی موفق میشن محتوایی که ساختن رو به بقیه نشون بدن.
چطور کاری کنیم که دیگران واقعاً محتوای ما رو ببینن؟ این یعنی توزیع کردن. و فقط دو راه برای اون وجود داره: هک فرهنگ و تبلیغ کردن.
تبلیغ کردن که سادهست. ۱۰۰ دلار برای تبلیغ محتوای خودتون به فیسبوک پرداخت کنید. دیده میشید. البته با این روش، بازم هیچ تضمینی نیست که بقیه شما رو فالو کنن یا محصولتون رو بخرن؛ اما صددرصد مطمئن هستید که بالاخره اونو میبینن. میتونید مخاطب خاصتون رو با مکان جغرافیایی، سن و چیزای دیگه هدف بگیرید. امکاناتی که دارید نامحدوده. این میشه هدفگذاری تو فیسبوک.
میتونید آدرستون رو هم بنویسید و هایلایت کنید و با استفاده از امکانات تبلیغات فیسبوک، کاری کنید که هرکسی، با کدپستیهای مخصوص هر منطقهای که بخواید، محتوای شما رو ببینه. به همین راحتی! اما راه دوم که سختتره، هک فرهنگه.
[راجع به تبلیغات از اون جا که تو ایران نمیشه کشور ایران رو توی فیسبوک بهخاطر تحریمها تارگت کرد عملاً این روشها برای ما نشدنیه و باید بریم سراغ کار کردن با خود پیجها یا چنلهایی که تبلیغ میگیرن. مطلب تبلیغات در اینستاگرام شاید بتونه کمکت کنه.]
[هک فرهنگ (culture hack) بیشتر یه اصطلاحه و اشاره داره به روشهایی که باعث میشن فالوور از راهی غیر از تبلیغات جذب بشه. مثل ساختن ارتباط با همکارا و کسایی که به هر نحوی با مرتبط هستن. کامنت گذاشتن براشون، لایک کردن و بهطور کلی واکنش نشون دادن به محتواهاشون. یا مثلاً فرستادن هدیه برای اینفلوئسرا. یا شبکهسازی تو دایرکت اینستاگرام. یا استراتژی ۱.۸۰ دلاری. یا ارائهی خدمات رایگان مثل مشاوره و چیزای شبیه این]
ویدیو ساخت کسب و کار در دایرکت اینستاگرام
اگه برای هیچکس ارزش خلق نکنید موفق نمیشید. هیچکس به همین راحتی، چون شما ازش خواستید، شما رو تو پیجش تبلیغ نمیکنه. اصلاً همچنین چیزی امکان نداره. مگه در صورتی که براش کاری کرده باشید. خود من ۲۰ سال تلاش کردم تا دو میلیون فالوور جمع کنم. حالا فکر میکنید به همین راحتی تو پیجم نرمافزار شما رو تبلیغ میکنم؟
خیلیها با تعداد فالوور بیشتر از شما هستن که شاید به کمک نیاز داشته باشن. برید سراغ اونا. اگه ۲۰۰ تا فالوور دارید، باید مثلاً به هر کی تو شهرتونه که از شما بیشتر فالوور داره، پیام بدید و ببینید میتونید به اونا ارزشی ارائه بدید؟ یه راهی برای همکاری باهاشون پیدا کنید.
همکاریهای اینجوری باهدف دیده شدن، سریعترین راه رشد شماست.
[البته بهعلاوهی اینا چیز دیگهای که برای خیلیا جواب میده پستهاییه که بعضی وقتا یهو به دلایل مختلف وایرال میشه. رسیدن به پستی که خودبهخود وایرال بشه هیچ قانون ثابتی نداره و بیشتر شانسیه و اتفاقاً گری وی معتقده برای رسیدن به همچین پستهایی بهترین راه، مستمر منتشر کردنِ محتواست.]
ویدیو سیستم تولید محتوای وایرال
این تمام چیزیه که باید بدونید: چطور ارتباط برقرار کنم؟ چطور مشارکت کنم؟ چطور دیگران رو سرگرم کنم؟ چطور میتونم توجهشون رو جلب کنم؟
راهش هم سادهست! هر چه بیشتر به اونا ارزش بدید!
اما کسی این کارو نمیکنه. واقعاً تعجب میکنم! چون باید بدونید که این تنها راه موفق شدنه.
چه با پرداخت پول تو فیسبوک، اینستاگرام یا یوتیوب تبلیغ کنید، چه اسپانسر بشید، چه به کسایی مراجعه کنید که مخاطب زیاد دارن، باید همیشه ارزش خلق کنید. هشتگها رو جستجو کنید. اکانتها رو ببینید و بررسی کنید که چطور میتونید به اونا ارزش بدید. با صبر و تحمل پیش برید، به اونا ارزش ارائه کنید، دوباره و دوباره از اول تکرار کنید! دو بار، سه بار، ۵۰۰۰ بار!
باید از تلاشهاتون درس بگیرید. هیچ کلاس یا کتابی برای آموزش نیست. البته شاید هم این مقاله یهجور آموزش باشه؛ اما در کل، هیچ معیاری نیست که به شما یاد بده چیکار باید بکنید. وقتی تو کار جدیدی پیشقدم میشید، باید خودتون تجربه کسب کنید. ما تو یه همچین دورهی با ارزشی با فرصتهای خیلی زیاد زندگی میکنیم، اما شما هیچ کاری نمیکنید.
فقط شروع کنید. یه کاری بکنید.
یعنی چیکار؟ یعنی باید تو وبلاگتون هر هفته پست بذارید. محتوا، پادکست، ویدیو، متن، نقلقول و عکس بذارید و روی انتشار اونا تمرکز کنید.
فیسبوک، توییتر، یوتیوب و اینستاگرام مثل شبکههای ان.بی.سی یا سی.بی.اس هستن؛ و من تو ده سال گذشته خیلی خوب یاد گرفتم که چطور برنامههای سرگرمکننده مثل شوهای تلویزیونی بسازم! پس شما هم میتونید.
چیزهایی که برای شروع کردن مهم هستن
دربارهی چی میخوای حرف بزنی؟
چه طور میخوای ارتباط برقرار کنی؟ با متن، ویدیو یا صدا؟
و چطور به بقیه نشون بدی؟
آمادهای که بعد از کلی زحمت فقط ۳۴ تا بازدید داشته باشی؟ من آمادهام و این کار رو کردم! از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹. چاره چیه؟ وقتی سرمایهای نداری باید با تمام توانت تلاش کنی و از همهی راهها کمک بگیری.
شروع کردن همیشه سختترین بخش کاره. من این مقاله رو نوشتم تا قدمبهقدم براتون توضیح بدم چطور باید شروع کنید. این یه چهارچوب واقعاً ارزشمنده که برای مدت طولانی مورد استفادهی خیلیا قرار میگیره.
یادتون نره: چی؟ چطور؟ و کجا؟
امیدوارم این مقاله مفید بوده باشه.
خیلی ممنون بابت این مقاله و زحمت ترجمه و انتشارش
تازه یه فروشگاه آنلاین رو باز کردیم و مضطرب و آشفته بودم که چیکار کنم
بارم خیلی ممنونم
ایشالا خیره. بزرگوارید
سلام
دوتا از ویدئوها رو دیدم و نکته برداری کردم
نظرم در تولید محتوا خیلی تغییر کرد
مستندسازی هم باحالتره و هم نیاز به سناریو کاملی و جامعی نداره و در کل راحتتره
آقا مهدی سلام
اینکه چقدر این مطالب فوق العاده اند به کنار
این مهمه که شما خیلی خیلی خوب مطالب رو ارائه میدی و آدم رو از گیجی در میاری
هر کسی از دوستانم که میخواد وارد انیستا بشه اول میگم بیاد از سایت و صفحه شما در اینستا دیدن کنه تا دستش بیاد.
خلاصه ش میشه خیلی گلی
سلام محمد جان
لطف داری. ایشالا خیره🌺🌺🌺