همونطور که تو ویدیو مشخصه جارون لنیر به نوعی معتقده که اگر وضعیتی که اینترنت و فناوری ایجاد کردن رو درست نکنیم با خطر انقراض روبرو میشیم. انقراض نوع بشر!
یعنی جواب سوال تیتر سخنرانی اینه که: «اگر اینترنت رو بازسازی نکنیم به فنا میریم.»
جارون لنیر جاهای دیگه هم زیاد راجع به این حرف میزنه که این مسیری که داریم به عنوان بشر با فناوریهامون، بالاخص اینترنت طی میکنیم در نهایت ما رو به دیستوپیا میرسونه. برای همین معتقده ما اگه بخوایم زنده بمونیم باید برگردیم عقب.
این چیزی که باعث میشه ما به چُخ بریم چیه و چجوری درست شده؟
این سیستم کامپیوتری که تو سطح کرهی زمین مشغول اصلاح رفتار آدماس همین شبکههای اجتماعی و گوگل هستن. کمپانیهای رسانهای که مدل درآمدیشون تبلیغاته.
اون سیستم کامپیوتری که نوربرت وینر ۷۰ سال قبل تو دههی ۵۰ میلادی تصورش رو میکرد که از مردم داده میگیره و بلافاصله بهشون بازخورد میده تا اونها رو تو یه اتاق شرطیسازی (جعبهی اسکینر) قرار بده همین هوش مصنوعیِ این پلتفرمهاس که به لطف یادگیری ماشین روزبهروز داره قویتر میشه.
به لحاظ تصویرسازی به نظرم اون تصویری که توی فیلم the social dilemma از اینکه هر کدوم از ما در حقیقت یه بیت تو یه مغز بزرگ هستیم باشه.
این سیستمِ بهچُخدهنده چجوری درست شده؟ کار فراماسونری بوده یا اشتباه آدمیزاد؟
این سیستم همون هوش مصنوعی هست که پشت این پلتفرمها فعاله و طی سالیان یاد گرفته چطور آدمها رو با روشهای مختلف پای پلتفرم نگه داره.
البته این اتفاق یه شبه نیفتاده. سالیانی طول کشیده تا رفتار آدمهای مختلف رو دونه دونه بشناسه تا بتونه اونارو تغییر بده. رفتارشون رو طوری اصلاح کنه که بیشتر پای صفحههای نمایش باشن.
داخل پرانتز باید اینو بهش توجه داشته باشیم که هر چی این اصلاح رفتار بیشتر ادامه پیدا کنه تغییرات خیلی بزرگ و بدون بازگشتی رو میتونی توی نسلهای آینده ایجاد کنه. یعنی با ادامهدار شدنش تو طول چند نسل فضا بهطور کلی تغییر میکنه. انسان عوض میشه.
ما نمیتوانیم جامعهای داشته باشیم که اگر دو نفر میخواهند با هم ارتباط برقرار کنند تنها راه تأمین مالی آن توسط یک شخص سوم باشد که میخواهد آنها را دستکاری کند. [۱۴:۱۱]
باعث و بانی بهوجود اومدن این سیستم گستردهی اصلاح و تغییر رفتار چیزی نیست جز مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات.
حالا چرا تبلیغات شده مدل تبلیغاتی غالب؟ چون ما با بهوجود اومدن اینترنت فکر کردیم هر چی این تو ارائه میشه باید رایگان باشه و همین جریان این وضعیت رو بهوجود آورده.
آیا راهکار جارون لنیر تمام مشکلات رو حل میکنه؟
سوالی که پیش میاد اینه که اگه ما پول خدماتی رو که داریم از اینترنت میگیریم پرداخت کنیم مشکل دستکاری و تغییر رفتار حل میشه؟ یا تازه اول داستانیم؟
الان مثلاً یه کمپانیهایی مثل آمازون که سرویس رایگان ندارن و بر اساس تبلیغات نیستن از دادههای مشتریا برای تغییر رفتارشون در جهت خرید بیشتر استفاده نمیکنن؟
آیا اوبر دادههای کاربرانش رو ثبت و ضبط نمیکنه و از این دادههای برای افزایش درآمدش استفاده نمیکنه؟
تو حالت خوشبینانه این راهکار باعث میشه ذهن آدما کمتر تو جریان اقتصاد توجه دستکاری بشه و تو وضعیت بدبینانه در نهایت باعث میشه کمپانیهای بزرگ اینرتنتی سودشون بالاتر بره.
البته راهکار جایگزین جارون لنیر در صورتی که قانونگذاری تغییر نکرد حذف کردن اکانتهاییه که تو این پلتفرمها ساختیم. کلاً بیایم بیرون و دیگه استفاده نکنیم تا خودِ این ماجرا بشه اهرم فشار برای انجام تغییرات.
البته راجع به همین داستان هم باید ببینیم بیرون اومدن برای عموم مردم اجراییه یا فقط در حد حرفه. یعنی میزان وابستگی زندگی آدما به این پلتفرمها چقدره؟ اگه این وابستگی به اندازهای شده باشه که برای تامین نیازهای اولیهی خودشون به این پلتفرمها وابسته شده باشن بیرون اومدن هم در حقیقت نشدنیه و تنها راه چاره همون قانونگذاری میشه.
ایول باحال بود!!!! داداش در مورد بک لینک و لینک سازی هم مینویسی یا اگه داری لینکشو زحمتشو بکش!
خیلی نحوه بیانتو دوس دارم جذاب و روانه آدم خسته نمیشه و این خیلی باحاله!
عشقی🌺🌺🌺
🧡
لطف داری. چیزی ندارم و راستش خیلی بلد نیستم😁
😂😂اوکیه داداش 😂 اوکیه!